A tavalyi év elején mélyreható félidős modellfrissítésen esett át az E-osztály. Első ízben nyilván az eladások dandárját adó limuzin és kombi variánsok kerülnek reflektorfénybe. Ilyenkor kevesebb figyelem jut a többi karosszériaváltozatra, márpedig prémiummárkához méltó módon kupé és kabrió kivitelben is kínálják az E-osztályt – egy hazai rendezvény kapcsán most ezeket vezettük röviden.
Amíg a limuzin és a kombi esetében ízlés szerint kétféle megjelenés közül lehet választani, addig a sportos és emocionális vonalat képviselő kétajtós verzióknál értelemszerűen szóba sem jöhet a klasszikus „állócsillagos” orrkiképzés. Sőt, a fiatalosabb Avantgarde kivitelekkel összehasonlítva hangsúlyozottan lendületesebb a hűtőmaszk és az orrkötény rajzolata, de még a fényszórók is élesebb kontúrt kaptak. Persze ezen túlmenően a karosszéria dinamikusabb arányai, valamint a B-oszlop mellőzése és a keret nélküli ajtók is izgalmasabbnak mutatják az összképet. Meg aztán a kupé látványosan ívelő tetővonala! A kabrió vászontetővel és nélküle is harmonikusan mutat: a fekete, kék, piros vagy barna színben választható felsőt gombnyomásra, 20 másodperc alatt veszi le, akár menet közben, 40 km/órás sebességig. A könyöklőbe integrált kis fedél alatt olyan szépen elrejtették a kapcsolókat, hogy lányos zavaromban hirtelen nem is találtam, amikor a fotós kolléga szólt, hogy a képekhez dobjam le a textilt.
Mintha a normál E-osztályokhoz képest a kupéban és a kabrióban kicsivel mélyebben ülnénk, a felfújható légkamrákkal testalkatunkhoz igazítható, feláras multikontúr ülés pedig egyszerűen pazar – kanyarban a megfelelő oldali párnák pumpálásával fokozza az oldaltámasztást. A ráncfelvarrás során valamivel nívósabbá vált a berendezés, de igazán látványos előrelépés nem történt – immár a vadonatúj C-osztályban is modernebb környezet fogad. Naprakész viszont a 11 új vagy továbbfejlesztett vezetéstámogató rendszert magában foglaló Intelligent Drive (intelligens vezetés): egyebek mellett az aktív sávtartó például beleavatkozhat a kormányzásba, képes automatikusan beparkolni az autó, míg a gyalogosokat és a keresztirányú forgalmat is érzékelő BAS Plus balesetveszély esetén automatikusan fékez. A Pre-Safe Plus pedig a kocsi mögötti területet pásztázza, s amikor a ráfutásos ütközés veszélyét észleli, az elakadásjelző nagyfrekvenciájú villogtatásával figyelmezteti a másik sofőrt, míg álló helyzetben növeli a féknyomást, hogy elkerülje a másodlagos ütközést vagy csökkentse a mértékét.
Amúgy elöl bőséges, hátul már kiszámított a négyszemélyes utastér helykínálata, s ide bekászálódni még a kabriónál is csak akkor könnyű, ha le van engedve a tető. Persze csomagtér tekintetében sem ezek a modellsorozat „legerősebb” és legpraktikusabb darabjai, de nem is ezért veszik őket.
Kivételes autóhoz kivételes motor passzolna
Sokkal inkább a sportosság és a luxus ideális elegye miatt, ami a legjobb túraautókra jellemző. Miközben a limuzin és a kombi E-osztályhoz képest a kupé agilisabban viselkedik és határozottabbak a reakciói, a hosszú utazásokhoz is ideális partner. A kormányzás kellően direkt és érzékletes, a rásegítés mértéke is jól eltalált, pontosan irányítható az autó. Határozott az egyenesfutása és az opciós sportfutóművel kanyarban is stabilan fordul, miközben rossz minőségű úton sem gyötrelmes a komfort, tisztességesen kirugózza a hibákat. A kabriónál ilyenkor már érződik, hogy a karosszéria kevésbé merev, a feláras légrugós futóművel viszont kellemesen suhan: sport helyett előnyösebb is a normál vagy a komfort állás, ahogy az autóval is jobb lezseren cirkálni, mint csapatni. Extraként az ülések légsál funkciója (a fejtámlákba épített szellőzőnyílásokból meleg levegőt fúj a tarkóra) tolhatja ki a kabriószezont. A szélvédő felső keretébe integrált, 40 km/órás sebességnél kiemelkedő légterelőnek viszont nem tapasztaltam a gyakorlati hasznát, nem lett tőle huzatmentesebb vagy csendesebb az autó.
Pedig a Mercedesnél azt állítják, hogy ez a kategória leghalkabb kabriója – hát, ezzel a dízelmotorral biztosan nem! Mondjuk a hatféle benzinest (184-408 LE) és három gázolajost (170-252 LE) számláló palettáról választhattak volna szerencsésebben is. Talán ez a 2143 cm3-es, két turbóval lélegeztetett dízel passzol legkevésbé a kupéhoz és a kabrióhoz. Nem mintha bágyadt lenne, hiszen már 220 CDI kiszerelésben is 170 lóerőt és 400 Nm-t tud, míg 250 CDI jelöléssel 204 lovat és 500 Nm-es nyomatékot küld a hátsó kerekekre – felára kb. 250-260 ezer forint. A menetteljesítmények élvezhetőek ugyan, a négyhengeres motor kerregős hangja azonban nem illik a sportosan elegáns kupéhoz és még inkább a kabriózáshoz, beárnyékolja a vezetési élményt.
Ha már semmiképpen sem benzines, akkor legyen a 350 BlueTec dízel, melyet a limuzin és a kombi esetében már a vadonatúj fejlesztésű, kilencfokozatú automatával konfigurálnak – utóbbival tettünk egy röpke próbát. A 3,0 literes, V6-os motorban megvan a teljesítmény (252 LE/620 Nm), a kifinomultság és a markáns motorhang kombinációja, ami méltó a Mercedeshez, a váltó pedig gyorsan és szinte észrevétlenül teszi a dolgát. Persze ennek már a vételára is izmosabb. Egyébiránt az E-osztály limuzin és kupé kivitele között még emészthető a motorváltozattól függően 203-698 ezer forintos különbség, utóbbi 13 milliótól indul. A kabriónak viszont becsülettel megkéri az árát a Mercedes, a kupénál 1 270 000-1 400 000 Ft-tal drágább.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!