Mindenekelőtt vessünk egy pillantást a középkategóriás német prémiummodellek aktuális magyarországi helyzetére: a július végéig forgalomba helyezett 250 darabos mennyiséggel éppen a 3-as BMW a trió legsikeresebbje, majd közvetlenül mögötte az Audi A4-es (225 db) és a Mercedes- Benz C-osztály (151 db/+37%) következik. Érdemes azonban megjegyezni, hogy a BMW (-16%) és az Audi (-11%) értékesítése is alábbhagyott a tavalyi azonos időszakhoz mérten, amiben nyilván szerepe van annak is, hogy mind a 3-as, mind pedig az A4-es most jön ki az aktualizált verzióval – utóbbi teljesen új generáció. Ennek a Mercedes örülhet a legkevésbé…
Nos, ami a modellciklus félidejét jelentő frissítést illeti, a 3-as gyakorlatilag megőrizte értékeit. Karaktere hangsúlyosabb, motorpalettája javarészt új, továbbfejlesztett futómű dolgozik alatta, s nem mellesleg jövőre már konnektoros hibridként (330e: 252 LE, 2,0 l/100 km, 47 g/km CO2) is megvásárolható lesz. A frissített 3-as motorkínálata 11 tagot számlál, négy benzines és hétféle dízel áll rendelkezésre. Valamennyi új, vagy továbbfejlesztett, korszerűsített egység, a teljesítményskála 116-tól (116d) 326 (340i) lóerőig terjed. A sebességváltóknál a hatfokozatú manuális az alap, opcióként pedig nyolcgangos ZF automatikus is rendelhető, ám ez a 330d, a 335d és a 340i esetében szériatartozék.
Ez összességében remek ajánlólevél, amit még a háromhengeres motor érkezésének híre sem tud elhomályosítani: a 316i helyébe lépő 318i 136 lóerőt és 220 Nm nyomatékot mozgósít, s jelölésével ellentétben csupán 1,5 literes – a BMW egyébként az „egy henger/500 cm3” lökettérfogat-koncepcióra esküszik. A 2,0 literesek mindegyike négyhengeres, míg a sorhatosok egyaránt 3,0 literesek, ami alól a külön kasztot képviselő 431 lovas M3-as sem kivétel.
A menetpróbán a „hétköznapi” kínálat csúcsverziója, a 340i állt rendelkezésre. 326 lovas teljesítménye, rugalmassága és vérpezsdítő hangja nyomban birtoklási vágyat ébreszt, s közben tudomásul sem vesszük, hogy ez a motor is része annak a palettának, amelynek a fogyasztása és a károsanyag-kibocsátása is 11%-kal csökkent. Egy-egy gyorsításnál, részterhelésnél adott intenzív gázparancsnál elgondolkodtam: vajon szükség van-e ekkora izomtömegre? Az igenlő választ az árlista is alátámasztja, hiszen az élesebb és különlegesebb M3-as közel 23 milliós árához képest a 40i már 14,4 millióért hozzáférhető – amúgy pedig nincs is másik sorhatos benzines a 3-as szortimentjében. Vezetése elégedettséget csal a sofőr arcára, amiben a feszesebb hangolású, de szélesebb lengéscsillapítási tartományban dolgozó futóműnek is komoly szerepe van. Nincs mese, a 3-as akármennyire is „üzleti” autó, agilis viselkedésének köszönhetően mindig inkább a vezetési élményt favorizálja. Így volt ez a korábbi öt nemzedék példányainál is.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!