Hat kör volt az élet, de megérte! A világból idesereglett újságírók mindegyikének ennyi jutott a texasi Austin Formula-1-es versenypályáján az 575 lóerős BMW X6 M volánja mögött. Bevallom, én csaltam egy kicsit, hiszen mielőtt sorra kerültem volna, utasként kémkedtem az instruktori autót vezető Marco Wittmann DTM-bajnok mellől… Különböző belső kamerás felvételek és szimulátoros programok segítségével korábban ismerkedtem ugyan a COTA (Circuit of the Americas) vonalvezetésével, az anyósülésről azonban minden más. Marco felvezető autója mögött (a másik csoportot Augusto Farfus dirigálta) két X6 M követi az utasításokat: az első kör az abszolút ismerkedésé, értsd az autóval és a pályával, majd két, biztonságosan sietős kör után két tempós „rund” viszi fel a pulzusszámot. A hatodik kör a levezetésé, ilyenkor magunkat és az autót is lenyugtatjuk, az adrenalin csökken, a masina visszahűl, irány a boxutca.
Amikor mindent átértékel az ember
Közel 2,3 tonna a nagyvad saját tömege, a fékeknek tehát egy mozdony súlyát kell zaboláznia – ez volt az érzésem, amikor a célegyenes végén a pedálra léptem az első padlógázos sprint után. A pályaszint itt egyébként is emelkedik, ami ugye jócskán rövidíti a féktávot, ennek ellenére ajánlatos tisztelni a feladatot. A tárcsákra harapó betétek hatékonyan törik derékba a mozgási energiát, az autó úgy lassul, hogy kiugrik a szemem, a biztonsági öv ráfeszít a vállamra.
Szándékosan kezdtem az „ömlengést” a fékteljesítménnyel, egy ilyen autónál ugyanis ez legalább olyan kulcsfontosságú, mint az, hogy hány lóerő és mekkora nyomatékdózis tolja előre. Az xDrive összkerékhajtás okán eszeveszett stabilitással húz ki a kanyarokból, a DSC (Dynamic Stability Control) piktogramja szorgalmasan villog, jelezve a munka intenzitását. Nincs mese, a második generációs X6 M tudatosan tenyésztett lény, olyan, mint egy pankrátor.
Tudománya egyéni igényekre szabható, igazítható, amiben a háromlépcsős Drivelogic-program, illetve az MDM (M Dynamic Mode) menüpont segíti a vezetőt: ha kedve tartja, békésen krúzol, netán engedékenyebbé tett határolólimitek segítségével élvezi a műsort, az igazán bátrak és ügyesek pedig teljesen kikapcsolt felügyelet mellett garázdálkodhatnak a 750 newtonméter nyújtotta lehetőségekkel.
Az mindenesetre örvendetes, hogy a BMW a jövő autózásának technikai és eszmei lehetőségeit prezentáló „i” almárka lázas bevezetése mellett sem hanyagolta el a hús-vér sportdögök fejlesztését. Ennek köszönhető, hogy az X5 és az X6 M-ből is született második nemzedék (az 555 lovas úttörő duó 2009-ben debütált). A fejlődés iránya világos, a 4,4 literes, ikerturbós V8-as mindamellett, hogy 20 lóerővel combosabb és 70 Nm-rel nyomatékosabb felmenőjénél, a gyári átlagfogyasztás és a CO2-kibocsátás terén is mintegy 20%-os javulást könyvelhet el. Ennek köszönhetően a változatlanul 85 literes üzemanyagtankban lévő nafta 26%-kal nagyobb, 765 kilométeres hatótávot tesz lehetővé – igaz, ekkor nem rendeltetésének megfelelően, hanem jófiúsan taktikázva terelgetjük a masinát. A potenciális vásárlók számára persze úgysem a takarékosság lesz a lényeg, ha arra vágynak, vesznek majd egyet a tudatos i3-asból.
BMW X6 M
Összlökettérfogat: 4395 cm3
Hengerek/szelepek: V8/32 biturbó
Max. teljesítmény: 423 kW (575 LE) 6000-6500/perc
Max. nyomaték: 750 Nm 2200-5000/perc
Hossz./szél./mag.: 4909/1989/1689 mm
Tengelytáv: 2933 mm
Tömeg/teherbírás: 2265/685 kg
Csomagtér: 550-1525 l
Üzemanyagtank: 85 l
0-100 km/h: 4,2 s
Max. sebesség: 250 (280*) km/h
Átlagfogy.: 11,1 l/100 km
CO2kibocsátás: 258 g/km
Vételár: 35 300 000 Ft
*M Driver”s csomag esetén
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!