Nem kíméltük a gyári embereket az Audi RS3-as menetpróbája során, így amint a látómezőnkbe került egy illetékes személy, rögtön nekiszegeztük a kérdést: miért ötajtós az Audi RS3? Nem valószínű, hogy a legilletékesebb személyt találtuk meg a kérdésünkkel, mert Csapó Gergő csak az előszériás gyártásért felel, de azért megpróbált politikailag korrekt válasszal szolgálni.
Eszerint így nem egyszerűen egy „forró ferdehátú” (hot hatch) az autó, hanem egy olyan sokoldalú sportkocsi, amivel igény esetén a csemetéket is el lehet fuvarozni az óvodába-iskolába. A hátsó ajtók miatt könnyedén – mármint nagy erővel a helyére tolva – be lehet helyezni az ISOFIX-foglalatba a gyermekülést, az alaphelyzetben is 300 literes csomagtérbe meg be lehet dobni az öszszehajtható babakocsit. Nos, jobb híján ezt a választ is elfogadtuk.
Egyedül azt nem tudjuk, ki fog egy rugózást nélkülöző, tengeribetegséget okozó keresztgyorsulásokra képes autóval gyerekeket szállítani? Legyen ugyanis bármennyire kiváló a hétköznapi használhatóság, az RS3-as nem arról szól, hogy a dugóban araszolunk vele.
340 lóerő és 450 Nm, s mindezt kezelni is tudja
A remek, hétfokozatú duplakuplungos váltóval ugyan ez is elviselhető időtöltés, de igazából a szerpentineken érzi magát otthon az autó. A városban kőkemény rugózás itt nagyon is helyénvalónak tűnik az első visszafordítók leküzdése után, a pontos kormánnyal élvezet az autó terelgetése. Nyoma sincs alulkormányzottságnak, a karbon első sárvédők, a szélesebb első gumik és a mindössze 183 kg-os motor miatt nem tolja le az orrát az ívről az RS3-as. A fokozott fékkopásra azonban fel kell készülni, ha nem is lassít sokat a sofőr, a fékezéses differenciálzárak miatt folyamatosan dolgoznak a betétek.
A 340 lóerőhöz egyébként 450 Nm-es nyomaték tartozik, de ennél is sokkal beszédesebb, hogy ez utóbbit az 1600-5300-as fordulatszám-tartományban tudja a 2,5 literes, soros öthengeres turbómotor. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy mindegy, hogy a hét közül melyik előremeneti fokozatban van az autó, gázadásra azonnali gyorsulás a válasz. A gyakorlatlan vezetők kedvéért van rajtautomatika is, ilyenkor csak a gázpedált kell taposni és a kormányt markolni ahhoz, hogy reprodukáljuk a gyári, 4,6 másodperces százas sprintet.
Nem olcsó, de az élmény megfizethetetlen
A megfelelő oldaltartásról sportülések gondoskodnak, azonban a magas ülőlap miatt megéri befizetni az S5-ösbol származó kagylóülésre. Nem csupán jobb oldaltámaszokat kapunk, de a mechanikus állítás miatt vagy öt centivel közelebb ülhetünk az aszfalthoz, mint a szériaüléssel. Nem tűnik soknak, de higgyék el, érezhető a különbség.
Győrben készül
Ingolstadtból már a kész, fényezett karosszériák jönnek, amelyeket aztán Győrben töltenek meg műszaki tartalommal. Itt szerelik fel a karbon első sárvédőket, az osztrák MS Design tuningcégtől származó első lökhárítót és a helyben gyártott, 2,5 literes öthengeres turbómotort is. Napi 1-2 autó gyártását ütemezték be, de a hatalmas kereslet miatt éppen azon törik a fejüket a gyártásszervezők, hogyan tudnák növelni a darabszámokat, s ezzel lerövidítenék az egyéves várakozási időt is.
Ami azonban soknak tűnhet, az a vételár. Alaphangon 16 412 500 forintot kell kicsengetni az RS3-asért, a remekbe szabott sportülés további 931 250 forintba kerül, melynek hátulját 636 250 forintért a karosszéria színére fényezik – és a varrást is ilyen színű cérnával emelik ki. Ez azonban egészen biztosan nem riasztja el a potenciális vásárlókat, hiszen az első éves termelést már előre, látatlanban eladták.
AUDI RS3
Összlökettérfogat: 2480 cm3
Hengerek/szelepek: S5/20 turbó
Max. teljesítmény: 250 kW (340 LE) 5400-6500/min
Max. nyomaték: 450 Nm 1600-5300/min
Hossz./szél./mag.: 4302/1794/1402 mm
Tengelytáv: 2578 mm
Fordulókör: 10,6 m
Tömeg/teherbírás: 1650/485 kg
Csomagtér: 302-1032 l
Üzemanyagtank: 60 l
0-100 km/h: 4,6 s
Max. sebesség: 250 km/h
Átlagfogyasztás: 9,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 212 g/km
A modell alapára: 16 412 250 Ft