Nehéz a Rapid Spaceback pozicionálása, elsőre az Astra–Focus–Golf „szentháromság” régiójába lőném be, ám azoknál jóval keskenyebb, itt bizony érződik, hogy kisautós bázisra épül a koda.
Ettől eltekintve azonban csúnya pofont visz be a vélt, vagy valós ellenfeleinek, ugyanis formavilága letisztult, a hátsó lábtér és a csomagtartó (415/1380 l) is nagy, ráadásul az ára jóval emészthetőbb, mint a klasszikus kompaktoké.
A hátsót leszámítva csak néhány újdonság van
Az eddig ismert Rapidhoz képest a Spaceback kabinjában új rajzolatú, vaskos karimájú, háromküllős kormány fogadja a sofőrt. Nemcsak a kárpitok, hanem a műszerfali betétek (pl.: fényes fehér, szálcsiszolt alumínium hatású stb.) listája is gazdagodott, ezenkívül számos praktikus kiegészítőt lehet rendelni. A hátsó könyöklő és a sílécnyílás mellett létezik mozgatható padlóborítás, kifordítható alsó bélés, melynek egyik oldala textil, a másik pedig vízhatlan gumírozást kapott. Számos háló és jókora oldalsó kampók, rekeszek teszik kihasználhatóbbá a csomagteret. Magasabb tárgyak szállításakor a kalaptartó könnyedén a hátsó támlák mögé csúsztatható. A támlák osztva dönthetők, s amennyiben az állítható padlólapot a legfelső pozícióba rögzítjük, nem keletkezik lépcső az utastér felé. Sajnos ettől függetlenül nem lesz sík a raktér, ugyanis a ledöntött támlák enyhe szögben emelkednek, ennek oka, hogy az ülőlapok nem hajthatók fel.
Jól néz ki az óriási panoráma-üvegtető (1713×1155 mm), melyhez fekete színezésű hátsó csomagtérajtó-üveg is dukál – utóbbival együtt olyan benyomást kelt az autó, mintha az üvegtető egészen a csomagtérajtó közepéig lenyúlna. A forma eltalált, harmonikus modell benyomását kelti a kombis fazonú, de a csapott farkialakítás miatt azoknál sportosabb designnal megáldott Rapid. Néhány új külső szín jelent meg a palettán, érdemes az élénkebb kivitelekkel (rally zöld, sárga stb.) szemezgetni, mert élőben nagyon ütősek, a megjelenést pedig xenon fényszóróval lehet fokozni.
Spórmesterek
A Green tec csomag a legtöbb motorverzióhoz elérhető, a szett start-stop automatikát, fékenergia-visszanyerő rendszert és alacsony gördülési ellenállású abroncsokat tartalmaz. A GreenLine kivitelhez ezen felül hátsó tárcsafékek (könnyebbek a dobfékeknél), takarékos üzemre optimalizált klímavezérlés, áramvonalas, 15 colos felnik, módosított hűtőmaszk és opciós tetőspoiler dukálnak. Utóbbi csak a 90 lóerős 1.6 TDI-hez rendelhető, melynek gyári átlagfogyasztása 3,8 L/100 km, CO2-kibocsátása pedig mindössze 99 g/km – a normál kivitelé amúgy 4,4, míg a Green tec verzióé 3,9 l/100 km.
A menetpróbán a 105 lovas, 1,2-es TSI és az 1,6-os TDI verziót vezettük. A kis benzines csendes, élénken reagál a gázadásra, nincs ellenére a magasabb fordulatszám sem, a hatfokozatú váltó pontosan kapcsolható. A 175 Nm-es nyomatéka már 1550-es fordulattól bevetésre kész, miközben a fogyasztása sem eget verő. A feláras, támlába integrált fejtámaszos sportülések inkább látványosak, mintsem kőkemény oldaltartást szavatoló versenyülések. A szűk, hegyi utakon jelesre vizsgázott a Spaceback új elektromos szervokormánya (C-EPS), mely a Rapid korábbi hidraulikus kiviteléhez képest pontosabb visszajelzésekkel szolgál, ráadásul a szerkezet könnyebb és kisebb a helyigénye is. Az 1,6-os, 250 Nm-es csúcsnyomatékú dízel a hosszú áttételezésű, ötfokozatú manuális váltóval sokkal tompábban viselkedik, mint az ugyanolyan teljesítményű TSI. A virgonc turbós benzines produktuma annyival meggyőzőbb, hogy a TDI mellett igazán csak a szerényebb fogyasztása szól.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!