Kezdjük rögtön a legfontosabbal: a Volvo EX30-as első példányai 2024 januárjában érkeznek meg kontinensünkre, az EX90-esekre pedig 2024 júliusáig kell várni. Mivel messziről jönnek (Kína, illetve az Egyesült Államok), alapvetően raktárról (Belgiumban lesz az európai központi raktár) lehet majd választani az új villanyautókat, de persze lesz lehetőség egyedi konfigurációra is – esetenként több hónapos várakozási idővel.
Annak ellenére, hogy a kínálat két végletét képviselik – kis kategóriás szabadidő-autó és luxus szabadidő-autó –, azért bőven vannak közös vonások is. A lehető legjobb légellenállás elérése érdekében zárt az orr kialakítása, a légbeömlőket zsaluk zárják el, ha épp nincs szükség a hűtésre, az aerodinamikailag optimalizált keréktárcsa azt jelenti, hogy a könnyűfém felnikre dísztárcsák is kerülnek – ezek a fekete betétek, amelyek lepattintása után lehet hozzáférni a kerékcsavarokhoz; a fiatalabb vásárlókat célzó EX30-asnál a gyári tartozékok között eltérő színű dísztárcsák is lesznek. A fejlett elektromos rendszer tudása mindkét esetben online frissítéssel bővíthető, az EX90-esben megvan a hardver a tényleges önvezetéshez, amint a jogi környezet is meglesz, elérhetővé teszik ezt a funkciót. Mindkét autóban nem nyitható üvegtető növeli a fejteret, árnyékoló helyett UV-elleni bevonatot használnak.
Elsőként lép majd piacra a kis kategóriás, akkumulátoros-elektromos hajtású prémium szabadidő-autók között az EX30-as, amely a Geely SEA építőkészletét használja. Utóbbi annyiból lesz érezhető, hogy néhány kapcsoló eltérő logika szerint működik – igaz, ez részben a jármű elektromos autó mivoltának is betudható. Az előválasztókart a jobb oldali bajuszkapcsoló váltja ki, az ablaktörlő-vezérlés a bal oldali bajuszkapcsolóra kerül át. Nincs a vezető előtt információs kijelző, a főbb információkat a központi kijelző felső peremén lehet megtalálni. Alapesetben a műszerfalon lévő Soundbar-ba kerülnek hangszórók, így nagyobbak lehetnek az ajtózsebek, a feláras hifinél kerülnek hangszórók az utastér hátsó részébe. A kocsi orrában lévő 7 literes tároló a töltőkábel és az elakadásjelző háromszög befogadására elég – és stilizált svéd életképet is látni rajta.
Az Volvo saját fejlesztésű SPA műszaki alapjára épülő, 5,2 méteres EX90-esnél nincsenek ilyen játszadozások, hiszen itt komolyan vették a műanyagok dekorálását: a berakodáshoz ad segítséget a csomagtérfedélen lévő grafika – ugyanez az EX30-ason is megtalálható. A luxuskategóriának megfelelően itt több és nagyobb a kijelző a műszerfalon, a kormány mögött is van egy digitális műszeregység, a fel-a-fejjel kijelző a korábbinál sokkal nagyobb felületen tájékoztatja a sofőrt. A belső égésű motorral (is) szerelt XC90-eshez képest változtattak a felfüggesztésen (új lengéscsillapító, 2 kamrás légrugózás, megerősített bekötési pontok). A 3. sor üléseit gombnyomásra lehet eltüntetni a padlóban és onnan előcsalogatni, egyedül a fejtámla felállításához kell emberi beavatkozás.
Az EX90 orrában sokkal nagyobb, 34 literes tárolóhelyet alakítottak ki, így ott már töltőkábel(ek) mellett egyéb dolog is szállítható – nagyon magasra nyílik az első fedél, átlagos magasságú embernek nyújtózkodva se éri el a peremet, oldalról kell lecsukni azt. Az 1 pedálos vezetés funkciónak van automata üzemmódja is, országúton például deaktiválja magát, de városban már aktív a nagyobb motorfékhatás és a megállásig lassulás. A szélvédő felett a Lidar lézeres letapogató púpja látható, ez az autó előtti 200-250 méteres területen érzékeli pontosan a tárgyak helyzetét – ez a radarokhoz képest pontosabb „látás” 20%-kal csökkenti a súlyos sérüléssel járó balesetek számát. A Volvo úgy árazta be az EX30 (14 490 000 Ft-os indulóár) és EX90 (32 790 000 Ft-os indulóár) típusait, hogy teljesüljön a célja, hogy az EU-ban 2025-re már az értékesítés 50%-át adják a villanyautók, amelyek legkésőbb 2030-ig teljesen kiváltják a belső égésű motorral (is) szerelt autókat a kínálatban.