Fotó: Lővei Gergely és Subaru

A Subaru, köszöni szépen jól megvan a jelenlegi kínálatával, amit jól jelez, hogy az XV örökébe lépő Crosstrek (az észak-amerikai nevet veszik át világszerte) esetén milliméterekben mérhető a változás, illetve csupa olyan dolgot módosítottak, amitől könnyebb az autó használata. Például az első ülések közötti 2 pohártartó már nem egymás mellett, hanem kicsit eltolva helyezkedik el, így könnyebb megragadni az ott lévő palackot/poharat. Mivel épp az átmeneti korban vagyunk, USB-A és USB-C töltőt egyaránt találunk a beltérben. A hátsó szélvédő mérete nagyjából változatlan, de 45 mm-rel hosszabb lett az ablaktörlő, hogy jobb legyen a kilátás – a biztonság alapvető része, hogy lássa a sofőr a környezetét.

Az utasok fáradása ellen is sokat tettek. Csökkentették a fejtér magasságában mérhető zajt a tetőmerevítők speciális bevonatával, teljesen újak az ülések, amelyeknél megnövelték a medence támasztását, és közvetlenül a padlóhoz csavarozzák le a síneket. Utóbbi lényege, hogy azokat a kis méretű mozgásokat, amelyeket az ember gerincoszlopa önkéntelenül csillapít, sikerült 15%-kal csökkenteni, a fejmozgás 44%-kal csökkent – sokkal később kezd fáradni a sofőr, illetve a megszokott időtartam után megállva nem fog fájni a nyaka.

Aztán ott vannak a manapság rohamosan terjedő, a karosszéria oldala melletti légfüggönyt létrehozó szellőzőnyílás az első sárvédőn, ami itt nem egyszerűen egy rés a fényezetlen fekete burkolaton, hanem annak belsejében a cápabőrről mintázott domborításokat helyeznek el – a kis csúcsok által generált mikroörvények segítik a légfüggöny működését. A másik fontos fogyasztáscsökkentő rendszer az e-Boxer nevű, a gyár által lágyhibridnek nevezett, a gyakorlatban az öntöltő hibridek minden tulajdonságával rendelkező hibrid hajtás jelenti. A villanymotor (16,7 LE/66 Nm) a jármű középvonalában helyezkedik el, ott hajt be a fokozatmentes váltóba, önmagában is képes mozgatni az autót, igaz, a 0,6 kWh kapacitású 18 kg tömegű akkumulátorral 1,5 km az elektromos hatótávolság – a Toyota hibridjei is hasonló paraméterekkel bírnak.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a Subaru jelenleg bírságot fizet minden egyes autó után, hiszen a flottafogyasztása meghaladja az EU által elvárt értéket – ez benne van a vételárban –, de már dolgoznak a megoldáson. A meglévő Solterra mellé a következő 3 évben még 3 akkumulátoros-elektromos szabadidő-autót dobnak piacra, majd 2026-2028 között 4 darab akkumulátoros-elektromos személyautó jelenik meg a kínálatban – a Subaru Global Platform alkalmas az akkumulátoros-elektromos hajtás és az akkumulátor befogadására, tehát nem feltétlenül kínálatbővítés lesz a 8 új villanyautó, hanem (részben) a paletta elektrifikációja. Például jó eséllyel a pár nap múlva hivatalosan bemutatkozó új Forester is elérhető lesz akkumulátoros-elektromos változatban. Ezzel párhuzamosan maradnak a jelenlegi modellek is a kínálatban, hiszen a Subaru elkötelezett a boxermotor mellett, amíg lehet, megtartja.

De térjünk vissza a menetpróba alanyához, a Crosstrek nevű kompakthoz, amely 98%-ban teljesen új fejlesztés. A karosszéria sarkait immár fényezetlen fekete műanyag burkolatok foglalják el – ezeket sérülés esetén nem lehet javítani, hanem cserélni kell, de legalább több darabból áll össze a burkolat, így nem kell rögtön egész lökhárítót venni. A Subaru még kitart az előválasztókar mellett, a kormányon még bőven találunk fizikai kapcsolókat, egyébként a 11,6 colos képátlójú, élére állított központi érintőképernyőről lehet mindent vezérelni – alapesetben jól elérhető módon van alul a klíma-menü. Hátul csak 1,8 méteres testmagasságig elég a fejtér.

A Tanpályán először a műgyantás domboldalon kezdtük az ismerkedést az autóval, nekem sikerült az egyetlen nyári gumis példányt kifogni, így nekem nem sikerült mindig tökéletesen a feladatok végrehajtása, ami a téli abronccsal szerelt többi Crosstreknek ment; az összkerékhajtás miatt azért én is el tudtam indulni az emelkedőn felfelé, de ereszkedéskor már nem sikerült teljesen elkerülni a vízakadályokat. A SUV-tereppályán egyedül arra kellett vigyázni, hogy a hiába a manapság nagynak számító – a 70-es és 80-as években általános – 220 mm-es hasmagasság és az összkerékhajtás, a terepszögek azért nem feltétlenül szabadidő-autósak, azaz hosszú az orr, amire vigyázni kell. Ezt leszámítva viszont tényleg jól mozog könnyű terepen a Crosstrek, ha kell, elektronikus differenciálzár segíti át a nehéz helyzeteken. Az X-Mode aktiválásakor működnek a terepezéshez optimalizált módon az elektronikus beavatkozók, az új generációnál már hátramenetben is – van, hogy az előremenetben elakadt autó még ki tud tolatni a szorult helyzetből, ehhez a Crosstrek már minden elektronikus segítséget megad.

A közúti próba pár kilométeres kört jelentett, amely során azért néhány körforgalmat is megkörnyékeztünk, itt lehetett érezni, hogy az alacsonyan lévő súlypont miatt egész jó tempót lehet autózni a mai kompaktokhoz képest magas építésű Subaruval. Végül a továbbfejlesztett EyeSight biztonsági rendszer próbájára is sort kerítettünk. A távolságot érzékelő és messzire néző sztereókamera mellett van egy nagylátószögű kamera és radar is, így sokkal több adat alapján dolgozik a rendszer – hamarabb észreveszi például az elé gyalogoló embert. A Crosstrek 4 felszereltséggel választható, az indulóára 13,87 millió Ft, a magyar forgalmazó 5 év/200 000 km garanciát vállal az autóra.

MŰSZAKI ADATOK
Subaru Crosstrek
Összlökettérfogat: 1995 cm3
Hengerek/szelepek: B4/16
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 100 kW (136 LE) 5600/perc
Max. forgatónyomaték: 182 Nm 4000/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 12,3 kW (16,7 LE)
Max. forgatónyomaték: 66 Nm
Hosszúság/szélesség/magasság: 4495/1800/1600 mm
Tengelytáv: 2670 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1555/1555 mm
Fordulókör: 10,8 m
Saját tömeg/terhelhetőség: 1595/505 kg
Csomagtér: 315-1314 l
Üzemanyagtank: 48 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,8 s
Max. sebesség: 198 km/h
Átlagfogyasztás: 7,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 174 g/km
A típus alapára: 13 870 000 Ft