Már tavaly belekezdett második elektromos autójának piaci bevezetésébe a Citroën, igaz akkor még csak egy kézzel összerakott prototípust tudtak csak szerezni, amelyben csak utasként lehetett két hosszt menni a forgalmazó telephelyén. Most, az új C4-es piaci bevezetésének alkalmából szervezett menetpróbán már egy sorozatgyártású, igaz osztrák felségjelzéssel ellátott autó jelezte, hogy már hazánkban is megvásárolható a pöttömnyi elektromos autó.
A hivatalos kommunikáció szerint a Mitsubishivel koprodukcióban készül az autó, a valóságban a PSA konszern csak a márkajelzést cserélte le a japánban készülő i-Miev-n. A meglehetősen rövidre sikeredett, egy teljes kilométert el nem érő hosszúságú tesztvezetés során csak annyi derült ki számomra, hogy nagyon vigyáznak erre az autóra. Amikor a körözés elindult, már csak negyven százalékos töltöttséggel rendelkezett a padló alá rejtett lítium-ion akkumulátor, így nem volt szabad se világítást kapcsolni, se irányjelzőt használni, és még a légkondi is tilos volt.
Ezeknek az utasításoknak a betartásáról a hátsó ülésen helyet foglaló citroënes kolléga gondoskodott, azonban még számára is rejtély maradt, miért világítottak állandóan a ködfényszórók. Úgy tűnik, még a japán gyártás se garancia a tökéletes minőségre. A vezetésről igazából semmit nem tudtam meg, de az kiderült, hogy az apró külső ellenére négy, teljes értékű ülőhely található a Citroën C-Zéro (Peugeot iOn, Mitsubishi i-Miev) utasterében. A keskenység csak az autót kívülről nézve tűnik fel, mivel nem kell kapcsolgatni, nem zavaró az utashoz való közelség.
Sokkal több figyelmet érdemel a barna bőrrel gazdagon bevont műszerfal, amelynek anyaghasználata sokat fejlődött a prototípushoz képest. Gazdag a szériafelszerelés, hat légzsák, ESP, CD-s rádió is van a fedélzeten, ennek ellenére azonban nyugodtan lehet szegényesnek nevezni a felszereltséget. Ami ugyanis egy mikroautónál dicséretes, az egy tízmillió forintba kerülő autónál még az elvárható minimum szintjét se nagyon üti meg.
Mondjuk, nem is számol átütő sikerre a C-Zéro értékesítés területén a Citroën, mindössze néhány, az adott vállalkozások környezetvédelmi elhivatottságát jelezni kívánó presztízsberuházásként számolnak az autóval. Még az is lehet, hogy lesz olyan cég is a vásárlók között, aki még a méregdrága gyorstöltőre is beruház majd. A teljesen lemerült akkumulátorokat otthoni hálózatról 6 óra alatt lehet feltölteni, a gyorstöltővel fél óra alatt 80 százalékos töltöttséget érhetünk el. Szintén a céges vásárlók kedvéért a feláras tételek között szerepel a teherautó-átalakító készlet, aminek a segítségével nem csak a regadót spórolhatják meg, de az áfát is visszaigényelhetik.
Azonban még így se igazán versenyképes a C-Zéro ára a normál, dízel-, vagy akár benzinmotoros autókhoz viszonyítva. Mert hiába elenyészőek a fenntartási költségek, ha a beruházás háromszor akkora – a márkánál maradva egy darab C-Zéro kerül annyiba, mint négy darab Berlingo First. A Citroën C-Zéro ennek ellenére egy új kor kezdetét jelenti. Magyarországon is megkezdődött a nagy sorozatban gyártott elektromos autók értékesítése. Mert legyen bármennyire is jó autó a Nissan Leaf, azt egyrészt nem forgalmazzák hazánkban, másrészt annál az akkumulátor nincs benne a vételárban.