Apró krómpálcákat rejt a színre fújt hűtőrács

Igenis van igény a nagyméretű, luxus személyszállítókra az európai piacon. A magyar forgalmazó például idén 20 autó értékesítésével számolt az LM típusból, ehhez képest a végül nekünk jutó 50 autónál többet is el tudtak volna adni. A Lexus 3 célcsoportot azonosított be: személyszállító vállalkozások, nagyvállalatok (felsővezetés és partnerek szállítása), illetve családok. Utóbbi lesz várhatóan a legkisebb tulajdonosi csoport, de azért róluk sem mondanak le (bár ISOFIX gyermekülés-rögzítés csak a 2. sorban lévő kartámaszos foteleken van).

Csak az első sorban működik a magyar nyelven is elérhető beszédvezérlés. Még a 3. sorba is jut kartámla, de itt már nincs elektromos állítás

Fényképen döbbenetes látvány a buszlimuzin, élőben már nem sokkol annyira a kisautó-méretű hűtőrács – ekkora dobozon helyénvaló. Emellett sok krómmal, látványosan ívelt vonalakkal tompítják a tervezők a téglatest-formát, nem véletlenül. Az előzetes kutatások szerint ügyféligény volt a prémium-megjelenés, amivel rögtön jeleznek a nagyra becsült utasnak is a fuvarozó cégek, hogy nem haszonjárművet (arra épülő személyszállítót…) küldenek érte.

A hasonló buszlimuzinoknál személyautósabban vezethető az LM

De itt igazából nem a külső, hanem a belső a lényeg. Nem véletlen a gyári meghatározása az elrendezésnek, ez a 7 bizony nem 5+2, hanem 6+1 ülőhely: a 2. sorban már itt is kartámaszos, fűthető-szellőztethető fotelt találunk, a 3. sorban pedig 2 teljes értékű ülést és 1 póthelyet – a szélsők közötti 2-3 centis légrésen. Aztán ott a 4 személyes változat, amely egyedülálló az európai piacon, ilyesmit aktuálisan legfeljebb utólagos átépítésekkel, lehet elérni – akár 6 számjegyű euróösszeg leszurkolása után.

Innen látszik, hogy a +1 ülés valójában légrés a 2 hátsó ülés között

Először egy ilyen luxus-hátsó ülésbe huppantam be, az első kilométereket sofőr mögött töltöttük; a krakkói dugó miatt a 20 percesre tervezett kör közel 1 órát tartott, ez alatt alaposan megismerhettem a hátsó részt. Mivel konzervatív és fiatal utasok egyaránt lesznek, minden funkció vezérelhető alkalmazásból (érintőképernyő a könyöklőben) és dedikált fizikai kapcsolóval is – egy kivétellel, a válaszfal csak hagyományos gombbal vezérelhető, egyfelől a nyitás/zárás, másfelől az opálosra (átlátszatlan) kapcsolás. A monitor egyébként 32:9 képarányú (3840×1080 képpont), lehetőség van ugyanis arra, hogy két csatlakoztatott számítógép a saját-saját 16:9-es arányú képét jelenítse meg egymás mellett. Nem lehet egyébként teljesen elszigetelődni a külvilágtól, hiába a válaszfal és az oldalsó függöny, a hátsó szélvédőt nem lehet eltakarni, onnan belátni a luxusfészekbe. Az egészen hátra, a kerékjáratok közé betolt fotelek kicsit szűkebbek a repülőgép-üléseknél, de legalább a lábtérre nincs panasz, a cipő tárolására külön kis fiók van előttünk. Egy konstrukciós hibát találtam: a válaszfal alján, középen elhelyezett italhűtőt nem lehet elérni bekapcsolt biztonsági öv mellett, azaz menet közben. Ilyen kellemetlenségekkel nem kell/lehet foglalkozni a 7 személyes változat hátuljában, ahol a kartámaszos fotelek széltében külön vannak választva, és még mindig átlag feletti a lábtér mérete. A csomagtér nyitása rendhagyó, hiszen a karosszéria sarkán, oldalt van nyitó- és csukógomb; elegánsabb, hogy nem kell a hatalmas méretű ajtó felnyílásakor hátralépni.

Fontos a felső ablak, ha előre is kilát a hátsó utas, az csökkenti a menet közbeni rosszullétet. Csak a biztonsági öv kikapcsolását követően érhető el az italhűtő

Az első sorban kicsit másféle kényeztetésben van része a sofőrnek, itt ugyanis azért könnyíti meg a dolgát rengeteg elektronikus segítő, hogy a hátul utazók a lehető legnagyobb kényelemben töltsék az időt. Az aktív lengéscsillapítók például nem csak az úthibákat segítenek kisimítani, de a karosszéria hosszirányú stabilizálásával a megállás esetén a billenéseket igyekeznek eltüntetni, utóbbiban az elektronikus fékerő-szabályozás is segíti a rendszer működését. A válaszfal miatt a 4 személyes verzióban kevesebb jut az elöl ülőknek, mint a 7 személyesben.

A hátsó szélvédőnél nincs árnyékolási lehetőség

Európában egyedüliként a 350h jelzésű öntöltő hibrid hajtást kínálják, ennél 250 lóerő a rendszerteljesítmény, mifelénk (balkormányos piacok) alapfelszerelés a hátsó hajtómotoros összkerékhajtás. Finoman és halkan üzemel a 2,5 literes szívómotor, az aktív zajkioltással nem csak a kerekek felől érkező menetzajt, de a motortérből érkező üzemi zajokat is igyekeznek eltüntetni – a környezet zaját szándékosan megtartják, mert a süketszoba zavaró a kutatások szerint.

Egy speciális szegmenset szolgál ki, de érdekes színfoltja a piacnak a Lexus egyterűje, amelyhez nincs extra. Színt lehet választani, meg azt, hogy 7- (Luxury, 46 900 000 Ft) vagy 4 személyes (Supreme, 56 900 000 Ft) belsőt kér az ügyfél. Aztán már csak ki kell várni, amíg sorra kerül az ember…

LEXUS LM350H E-FOUR
Összlökettérfogat: 2487 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 140 kW (190 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 239 Nm 4300/perc
VILLANYMOTOR ELÖL
Max. teljesítmény: 134 kW (182 LE)
Max. forgatónyomaték: 270 Nm
VILLANYMOTOR HÁTUL
Max. teljesítmény: 40 kW (54 LE)
Max. forgatónyomaték: 121 Nm
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 184 kW (250 LE)
Hosszúság/szélesség/magasság: 5130/1890/ 1940 mm
Tengelytáv: 3000 mm
Fordulókör: 13,0 m
Saját tömeg/terhelhetőség: 2345/535 kg
Csomagtér: 110-1191 l (4 személyes: 752 l)
Üzemanyagtank: 60 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 0-100 km/h: 8,7 s
Max. sebesség: 190 km/h
Átlagfogyasztás: 7,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 163 g/km
A modell alapára: 46 900 000 Ft