Bizony nem tévedés vagy elírás, a Citroën ebben a formában dobja piacra a C4 Cactust! A külső szerintem már önmagában is meghökkentő, de egy igazán ütős színben (például sárgában) valódi tekintetmágnes a márka újdonsága. A kisautós padlólemezre (PSA Platform 1) épülő modell megjelenése mellett ugyanakkor azért sem mehetünk el szó nélkül, mert a Cactusszal megkezdett irányvonalat képviselik majd a következő években érkező Citroënek. Vagyis a gyártó ebből a szempontból visszakanyarodik a 60-as és 70-es évekbe, amikor minden Citroën az egyedi megoldásokról és a kreativitásról szólt.
Elengedték a fantáziájukat a tervezők
A Citroën szerint a kompaktok közé sorolható, ám szerintem leginkább kisméretű szabadidő-autóként kategorizálható modell számos érdekességet vonultat fel, ezek közül pedig első látásra is szemet szúrnak az ajtókon, illetve az autó orrán és farán elhelyezett, levegővel töltött betétek. A négyféle színben elérhető Airbump elemeknek a látványon kívül gyakorlati hasznuk is lehet, ugyanis a parkolási sérülésektől, vagy az ajtórányitásoktól is védik a karosszériát. De ha már a különleges megoldásoknál tartunk, említhetjük a robotváltós verzió egybefüggő első üléspadját, a műszerfal felső részére helyezett kesztyűtartót (az utasoldali légzsák a tetőben van!), a bőröndfogantyúra emlékeztető ajtóbehúzót, vagy a teljesen digitális műszerfalat.
Utóbbi meglehetősen mutatós darab, de nem éppen informatív. Azt megszoktuk már, hogy sok esetben elspórolják a vízhőfokmérőt, de hogy nincs fordulatszámmérő, az szerintem érhetetlen illetve azért sem jár jó pont, hogy a volán csak magasságában állítható. Az óriási érintőképernyős középkonzollal sem lehet az ember maximálisan kibékülve, ugyanis a hagyományos gombok elhagyásának az lett az eredménye, hogy a klímát, vagy a start-stop rendszert csak a menüből tudjuk be- és kikapcsolni. Ettől függetlenül a belső otthonosságára nem lehet panasz. Eleve könnyű beszállni az enyhén magasépítésű autóba, illetve az ülések az első sorban igen komfortosak. Hátul már más a helyzet: az ablakok itt csak billenthetők, a fejtér pedig meglehetősen korlátozott. Kár, mert a 2,6 méteres tengelytáv és a 4,16 méteres hossz jóvoltából a lábtér nagyobb termetűeknek is elegendő. Ami a csomagtartót illeti, a 348 literes raktérméret teljesen megfelelő, de sajnos az ülések nem dönthetők osztva, ami a gyakorlatban sok bosszúságot okozhat.
Pillesúlyú karosszéria, spórolós motorok
A kisautós platform és a számos súlycsökkentő megoldás (pl. alumínium motorháztető és lökhárítótartók) jóvoltából pillesúlyú a C4 Cactus, az 1,2 literes alapváltozat szenzációsan keveset, mindössze 965 kg-ot nyom a mérlegen! Ezek után nem meglepő, hogy az összes modell igen takarékos, legyen szó a 82 lóerős, 1,2-es szívómotorról (4,6 l/100 km), a 110 lóerős, 1,2-es turbósról (4,6 l/100 km), a 92 (3,5 l/100 km) vagy 100 lóerős (3,4 l/100 km) kivitelben létező 1,6-os dízelekről. Azt eddig is tudtuk, hogy az 1,6-os gázolajosok remek darabok, hiszen csendesek és nyomatékosak, de óriási meglepetés volt, hogy a robotváltós modell (a 92 lóerős változat csak ezzel a váltóval létezik) esetében mennyit csiszoltak az erőátvitelen. Nyilván nem veheti fel a versenyt a villámgyors, duplakuplungos egységekkel, de a korábbi „bólintás” már a múlté, így azoknak is alternatívát jelenthet, akik eddig idegenkedtek tőle.
A 110 lovas, turbós benzines egészen más műfaj: a középső fordulatszám-tartományban kifejezetten fickós motor háromhengeres létére nagyon kulturált, de a precíznek jóindulattal sem nevezhető ötgangos váltó áttételeit kicsit elszabták, mert 60-nál alig bírja el a negyediket. Ettől függetlenül azonban jó vezetni a Cactust, ugyanis a futómű kellemesen komfortos, és az elektromos szervokormányt remekül „kalibrálták”: alacsony tempónál egészen kis erővel tekerhető a volán, majd nagyobb sebességnél ideális mértékben felkeményedik.
A C4 Cactus szeptemberben érkezik a hazai Citroën-kereskedésekbe, a szívó benzines bázismodell 4 190 000 Ft-tal szerepel az árlistában, ami a típus egyediségét és karakterét figyelembe véve egészen jó pozíciót jelenthet.
Citroën C4 Cactus PureTech 110
Összlökettérfogat: 1198 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
Max. teljesítmény: 81 kW (110 LE) 5500/perc
Max. nyomaték: 205 Nm 1500/perc
Hossz./szél./mag.: 4157/1729/1480 mm
Tengelytáv: 2595 mm
Tömeg/teherbírás: 1095/460 kg
Csomagtér: 348/1170 l
Üzemanyagtank: 50 l
0-100 km/h: 10,4 s
Max. sebesség: 188 km/h
Fogyasztás: 5,8/3,9/4,6 l/100 km
CO2-kibocsátás: 105 g/km
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!