Még egy éve sincs, hogy az Audi megkezdte az első győri gyártású Q-modell, a Q3-as új nemzedékének forgalmazását, máris itt a Sportback kivitel. Nyugodtan mondhatjuk, hogy a tervezőknek nem kellett feltalálniuk a spanyolviaszt, ugyanis a recept lényegében mindegyik SUV-kupé esetében azonos. Nem csak a kupésan lejtő tető miatt sportosabb az összkép, az oldalsó domborítások miatt optikailag jóval szélesebb a far – egy olyan szín, mint a pulzusnarancs, különösen jól kihozza a formát! Ha már a színnél tartunk, a Black styling csomaggal csupa fekete köntösbe is öltöztethető az újdonság, a karosszéria színe mellett a hűtőmaszk kerete, a márkajelzés, de még a típusfelirat is fekete.
A vagány külső azonban nem minden, az Audinál már a fejlesztés elején eldöntötték, hogy a Sportback verzió praktikum szempontjából nem lehet rosszabb a mezei Q3-asnál. Így aztán a csomagtartó ugyanúgy 530 literes, és a hátralátás is egészen jó, legalábbis a műfajon belül mindenképpen. A kereken 4,5 méteres újdonság 1,5 centivel hosszabb és 1,8 centivel laposabb a mezei Q3-asnál, őszintén szólva belül érzékelhetetlen a különbség. A modell a méretéhez képest nagyon tágas, hátul 190 centis magassággal is el lehet férni, szóval ebből a szempontból ugyanazt hozza, mint a bázis. Már csak azért is, mert a hátsó ülések itt is sínen csúsztathatók, a támlák pedig hét fokozatban állíthatók. A belsőre más szempontból sem lehet panasz, a tűéles kijelzők és az anyaghasználat is gondoskodnak arról, hogy egyértelmű legyen, prémiumautóban ülünk. Már az alapkivitel is digitális műszerfalat kap (10,25 colos képátlóval), plusz pénzért azonban egészen futurisztikus grafikát megjeleníteni képes 12,3 colos rendszer kérhető.
A menetpróbán a benzines alapmodellel kezdtük az ismerkedést, az 1,4-es, 150 lovas TFSI pedig nem okozott csalódást. Ez az első alkalom, hogy ennél a blokknál 48 voltos rásegítést alkalmaz az Audi, ami a márka szerint 0,4 literes megtakarítást jelent. Bár a gyakorlat korábban azt mutatta (A6 és A8), hogy a rendszer üzemanyag-megtakarítása a gyakorlatban elhanyagolható, azt meg kell hagyni, hogy olyan finoman indul újra a lágy-hibrid Sportback, amire minden konkurens felkaphatja a fejét! A quattro hajtással is elérhető, 150 lóerős dízel is finoman és csendesen jár, de jóval nyomatékosabb és rugalmasabb. Az egyetlen bökkenő, hogy a duplakuplungos S Tronic váltó lassan reagál a gázpedál lenyomására, utána viszont hajlamos hirtelen kettőt vagy hármat is visszakapcsolni, akkor meg már hirtelen nagyon megindul. A futómű egyébként feszes, kanyargós úton simán letagadhatná a Sportback, hogy magasépítésű autó, az egyes menetprogramokkal pedig a volán közvetlensége is széles tartományban állítható.
Mivel a Q3-ashoz nem kapható az 1,5-ös benzinmotor, az a helyzet állt elő, hogy a Sportback báziskivitele olcsóbb, mint a sima Q3-asé. Azonos hajtáslánc esetén 3-400 ezer Ft-tal drágább az újdonság, melynek első példányai októberben érkeznek a hazai Audi-kereskedésekbe. Ami a felszereltséget illeti, a biztonsági ellátmány nagyon gazdag (például a sávtartó asszisztens is széria), ugyanakkor a Q3-ashoz hasonlóan itt is meglepő, hogy egy tízmillió Ft feletti alapárú prémiumautóhoz manuális klímaberendezést adnak alapesetben.