Talán egyetlen másik gyártó sem alakította át annyira radikálisan a kínálatát az utóbbi években, mint a Citroën, hiszen a franciák a Spacetourer nevű egyterűek mellett már csak szabadidő-autókat kínálnak. Persze a C3-ast normál személyautónak nevezik, de alig pár műanyagbetét hozzáadásával már az is illik a sorba.
Az átállás során egyre bátrabbak lettek a formatervezők, hiszen az értékesítési eredmények is igazolták a változást, ehhez képest a kínálatot megkoronázó C5 Aircross már-már hagyományosnak mondható. Épp csak a hűtőrács krómcsíkja választja ketté a fényszórókat, az oldalablakok jellegzetes formájú krómkerete mellett a színfoltok és a 3Dhatású LED-es lámpák teszik különlegessé a megjelenést. Vannak ennél merészebb megjelenésű modellek a kategóriában, de a padlólemez-társak (Opel Grandland X, Peugeot 3008) közül kétségkívül ez kapta a legtöbb személyiséget – meg kényelmet, hiszen az Advanced Comfort nevű csomag minden esetben ott van a fedélzeten. Ezzel a hidropneumatikus felfüggesztés korát akarják megidézni, ami a színfalak mögött számos változást jelent.
A felfüggesztésben a márka mérnökei által a ZX Dakar versenyautóhoz kifejlesztett – ott a nagysebességű terepjárást lehetővé tevő – progresszív hidraulikus ütközőelemes lengéscsillapítókat alkalmazzák. Leegyszerűsítve a lágy hangolású hagyományos lengéscsillapító egy hidraulikus bakkal csatlakozik a karosszériához, előbbi kényelmes haladást, utóbbi pedig alacsony karosszériadőlést eredményez, tehát a vezetési élmény úgy lesz átlagos – magas építésű SUV-ről beszélünk –, hogy közben sokkal kényelmesebb a haladás, miközben a legújabb divatnak megfelelően 17, 18 vagy 19 colos felnik forognak a kerékjáratokban. Nem önmagában ez a felfüggesztés felel a komfortért, az üléseken a megszokotthoz képest sokkal vastagabb a szivacspárna, a zajszigetelésre is nagyobb figyelmet fordítottak, továbbá a megszokott zajszigetelő anyagok alkalmazása mellett a karosszéria merevségének növelésével (több hegesztési pont) is csökkentették a zavaró vibrációkat.
Ez szép és jó, de a vásárlókat minden bizonnyal jobban érdekli majd a belső tér kialakítása, amelyet a szokatlan osztású bőr/szövet kárpittal – nem az ülés oldala, hanem alja és teteje kap eltérő huzatot –, bőrborítású műszerfallal és személyre szabható kijelzőkkel kelt otthonos, modern benyomást. A szellőzés pontos beállításához (hőmérséklet, levegő irányítása) még menüben kell barangolni, az érintőképernyő alatti fekete csíkban találjuk a gyorselérést lehetővé tevő fizikai kapcsolókat. Az automatikus váltó előválasztó karja ugyanaz a billenőkapcsoló, amit a Peugeot legújabb típusaiban is használnak, emellett találni a menetstabilizáló vezérlőjét, amely a terepjárásban segít. Olyan terepről van szó, amilyet peres abroncsokkal, elsőkerékhajtással is megkockáztat az ember. A praktikum is fontos szempont volt a tervezés során, ezért kapta meg az egyterűekből ismert, egyenként állítható (hosszanti pozíció és támladőlés) három ülést a C5 Aircross, az 580 literes csomagtér egy része a padló alatt rejtőzik – felső pozícióban rögzítve a padlót támladöntés után sík rakfelületet kapunk. Jól hangzik, hogy az ülőhelyek megtartása mellett 720 literig bővíthető a csomagtartó, de ilyenkor a hátsó lábtér megszűnik létezni.
A menetpróbán a két erősebb, 180 lóerős motorral állt rendelkezésre az autó, a váltó mindkét esetben nyolcfokozatú, automatikus volt. Az 1,6-os benzinessel és a 2,0 literes dízellel is jól megy az együttműködés, utóbbi nyomatékosabb karaktere okán gyorsabban reagál a vezető parancsaira. A lényeg jelen esetben nem ez volt, hanem a futómű viselkedése. A jelen lévő újságírók egybehangzó véleménye szerint nem találtak olyan úthibát a marokkói utakon, amely problémát jelentett volna, legyen szó kátyús aszfaltról vagy épp kiszáradt vízátfolyást keresztező murvás szakaszról. Ezek alapján megelőlegezhető, hogy a magyar körülmények között is kényelmes lesz az utazás.