A Seat Leon harmadik, aktuális nemzedékével bejöttek a Seat számításai, olyannyira, hogy tavaly már a Leon volt a márka legnépszerűbb modellje (azelőtt az Ibiza), így a martorelli gyárban bevezették a harmadik műszakot és 600 fővel bővítették a létszámot. Végül is a típus sikere már csak a paletta szélessége miatt is érthető, hiszen a hagyományos három- és ötajtós mellett létezik belőle kombi és emelt hasmagasságú szabadidő-autó (X-Perience), most pedig itt a Cupra sportverzió puttonyos változata. A három- és ötajtós Cuprákhoz hasonlóan itt is a 2,0 literes, benzines turbómotor teljesít szolgálatot 265 vagy 280 lóerővel, amihez persze hozzáigazították a külsőt. A Seat jó ízléssel nyúlt az autóhoz, igazság szerint azonban a néhány Cupra-logó, a sportos felnik és az agresszívabb orrkialakítás sem árulják el igazán, hogy mennyire gyors az újdonság.
Kettős személyiséggel rendelkezik az új Seat
Ameddig a Drive Select rendszer Comfort programját használjuk, addig egy kényelmes családi kombiról van szó, amely ugyan feszesen rugózik, de igazából semmilyen kompromisszumot nem igényel. Ha viszont élesítjük a Cupra üzemmódot, mintha egy másik dimenzióba kerülnénk: a szervorásegítés minimálisra csökken, az adaptív gátlók felkeményednek, a DSG-váltó pedig megemeli a fordulatszámot.
A menetpróba helyszínéül szolgáló spanyolországi Castelloli versenypálya alaposan feladja a leckét az autóknak, a tapadási problémák vagy a terhelésváltási negatívumok gyorsan előjönnek. Nos, ahhoz képest, hogy fronthajtású autóról van szó, meglepően szerény a hajtási befolyás, az elektronikus diffizár áldásos hatása minden gyorsításnál érződik. Ha pedig a sofőr nem szereti, hogy az elektronika lépten-nyomon beleszól a dolgába, elég az ESP-t a „megengedőbb” programba kapcsolni, és ekkor már szépen táncba vihető a far. Érdekes, hogy általában a kézi váltós sportmodellek sokszor közvetlenebbnek tűnnek, mint automata társaik, ezúttal viszont az a helyzet, hogy a DSG-váltós kivitelek a mérgesebbek. Az ST Cupra manuális váltója érzésre semmivel sem különbözik egy mezei Leonétól, a kissé határozatlanul megvezetett kar után a duplakuplungos automatával ellátott verzióval nagyobb móka volt menni – a kormányfülek meghúzására nagyon gyorsan reagál a vezérlőelektronika. A komoly teljesítmény miatt sem vehette félvállról a Seat a fékek kérdését, az eredmény pedig több mint meggyőző, legalábbis a Performance Pack keretében kínált Brembo fékekkel mindenképpen. Az elöl 370 mm-es tárcsákat felvonultató rendszer fáradhatatlannak bizonyult a nyúzópróba után is, az viszont tagadhatatlan, hogy városi közlekedésnél kicsit szokni kell az ember lábának a nyomáspontot, mert a legkisebb érintésre is harap.
Érdekes, hogy a belsőre is jellemző a külső kapcsán említett visszafogottság, hiszen a szürke számlapos műszerektől, vagy a Cupra-feliratos kormánytól nem megy feljebb a pulzusunk. Bezzeg az ülésektől! Előre olyan sportfoteleket (a háttámla és a fejtámla egyben van) kapott a modell, ami ritkaság, ráadásul annak ellenére, hogy kagylós kialakítású, a kényelem területén is meggyőző. Az 587 literes raktér a hátsó üléseket előrebillentő kallantyú meghúzásával közel 1,5 m3-esre bővülhet.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!