A 2021-es Sanghaji Autószalonon leplezte le a Mercedes-Benz kompakt modellcsaládjának második akkumulátoros-elektromos változatát, a GLB szabadidő-autó alapján megvalósított EQB-t. A világpremier helyszíne nem véletlen, akkora kereslettel számolnak a Távol-Keleten, hogy ott helyben gyártják a típust a Beijing-Benz üzemben – saját, 80 kWh-s kapacitású akkumulátorral, 292 lóerős rendszerteljesítményű, kétmotoros összkerékhajtásal és AMG Line külsővel –, a világ többi részét Kecskemétről látják el, amiért jelentősen kibővítették a magyar gyárat.
Nem egyszerűen csak a hűtőrácsot módosították, amikor villany-autót faragtak a GLB szabadidő- autóból: a B-oszlop előtt az összes karosszériaelem új, a fényszóró körül pedig extra tömítéseket helyeztek el a légáramlás javítása érdekében. Megnövelték a tetőspoiler méretét, és vezérelt nyitású szellőzőnyílások kerültek a lökhárító alsó részére. A karosszéria légellenállási együtthatója Cw 0,28, ezt a zárt hűtőráccsal, az átalakított lökhárítókkal és a teljesen burkolt padlóval érték el.
Az utastér egyébként megegyezik a belső égésű motoros változatokéval, eltérést az Electric Art felszereltség jelent, ahol rózsaarany díszeket és részben ilyen színű kárpitot találunk – a szürke műbőr mellett újrahasznosított PET-palackokból készült szövettel burkolják az üléseket. Egyszerű feláras extra a harmadik üléssor, aminek használatát 165 cm-es testmagasságig ajánlják, pohártartó és USB-C csatlakozó is jár az itt utazóknak, beszállásukat a 14 cm-es sínen tologatható második üléssor könnyíti meg. 5 gyermekülést lehet egyszerre becsatolni az autóba, és jó tudni, hogy nem csak a hátsó szélső helyeknél adott ez a biztonsági extra. Az EQB hossza 4684, szélessége 1834, magassága 1667 mm, a tengelytávolság 2829 mm. Az ötüléses belsőben a csomagtér alaphelyzetben 495, támladöntés után 1710 literes, míg az 5+2 ülésesben 465-1620 literes lehet a raktér.
Első körben a kétmotoros 4Matic változatokat készítik, mindkettőnél 66,5 kWh kapacitású az akkumulátor, ami nagyjából 400 km-es hatótávolságot ígér a szabványos mérés szerint, a gyakorlatban ennél kevesebbel kell számolni. A Mercedes-Benz nem akar utópisztikus hatótávadatot hirdetni, hiszen úgy számolnak, az utasok minden lehetséges kényeztetést (itt leginkább fűtésre és hűtésre kell gondolni) igénybe fognak venni, ezért reálisabb számokat kommunikálnak, azaz bő 300 km-es hatótávolságot ígérnek – ebben senki nem fog csalódni. A hatótáv maximalizálása miatt vezették be az intelligens motorfék-szabályozást, elmondták, hogy D Auto állásban (a kormány mögötti kapcsolófülekkel vezérelhető) a topográfiát és a sebességhatárokat figyelembe véve állítja automatikusan az energia-visszatermelés mértékét. A gyakorlati próba során a meredek budai lejtőkön bizony túlgyorsult az autó, pedig még éles kanyar is következett, tehát a térkép alapján is visszavehette volna a tempót… Kézi vezérlésnél jól lehet adagolni a motorfékhatást, a legerősebb állásban (D-) még erős lejtőn is érezhető lassulást lehet elérni. Annak érdekében, hogy a működés finomsága is megfeleljen a márka színvonalának, speciális, csendesen és kevés vibrációval dolgozó klímakompresszort készítettek, a klímacsöveket pedig a különösen merev karosszériaélek mentén vezették el, hogy azok ne okozzanak vibrációkat. Budapest határán belül volt alkalmam pár kilométeren át vezetni az autót, így arról nem tudok nyilatkozni, milyen országúti tempónál, vagy annál nagyobb sebességnél a zajszint, de városban elképesztően csendes a beltér, a külvilág zaját is sikeresen távol tartja az utasoktól.
Noha már tavaly megindult a Mercedes-Benz EQB sorozatgyártása Kecskeméten, még a felfutási időszakban járunk, így a választék is csak a kétmotoros (228 vagy 292 LE) hajtásra és a kisebbik akkumulátorra (66,5 kWh) korlátozódik, ám még idén érkezik az elsőkerék-hajtású (224 LE) változat és a nagyobb kapacitású akkumulátor (90+ kWh).