Győzött a Dakaron és pápamobilként is szolgált, 30 éves gyártási idejével pedig messze ez a rangidős személyautó a márka 120 éves történetében. Az állandó összkerékhajtás, az elektronikus felügyeletű 4ETS trakciós rendszer, az ESP, a „Low-Range“ terepfokozat és a három kapcsolható differenciálzár minden akadály legyőzésére képessé teszi, közúton pedig a Mercedesre jellemző biztonságot garantálja.
A fejlesztéshez 1972-ben fogtak hozzá, a Daimler-Benz és a grazi Steyr-Daimler-Puch együttműködési szerződésének aláírásával. A sorozatgyártás az új grazi üzemben vette kezdetét, ahol a G-osztályt mindmáig jórészt kézi munkával állítják össze. 1979-es premieren négyféle motorral kínálták, 72 és 150 lóerő közötti teljesítménnyel, vászontetős, valamint rövid és hosszú tengelytávú kivitelben. 1989 őszén utánpótlást kapott a G modellcsalád. Az átdolgozott eredeti modell mellett, amely a 460 belső kódot viselte és főként használati járműként volt közkedvelt, megjelent az új, állandó összkerékhajtású, első, középső és hátsó differenciálzárral ellátott 463-as. Extraként ABS volt kapható hozzá. A teljesen átdolgozott utastér új ülésekkel, finomabb belső burkolattal, középkonzollal, új műszerfallal és fabetétekkel tündökölt.
Jelenleg háromféle karosszéria (hosszú és rövid kombi, kabrió) áll rendelkezésre, s továbbra is fontos családtag a páncélozott G-Guard, a hosszú G 500-as kombi alapján.
EDITION30 és EDITION30.PUR: szülinapi különkiadás
A G-osztály terepképességét juttatja érvényre az EDITION30.PUR verzió, mégpedig a 461-es családhoz tartozó G 280 CDI alapján. Ez a hosszú kombi az első generációs G-modell előtt tiszteleg, és ahhoz hasonlóan a világvándorok, az expedícióvezetők és általában az akadályt nem ismerő autót keresők masinája. Extraként ellátható az „Offroad-Paket 1“ vagy „Offroad-Paket 2“ csomaggal, amelyek tartalma az alufelnire szerelt 265/75 R16-os terepgumi, a hajlékony sárvédőszegély, a lámpák védőrácsa, a taposható motorháztető, az első vonószerkezet és a kétszárnyú hátfalajtó is. Belül négy, strapabíró szövettel vagy műbőrrel kárpitozott ülést, gumiszőnyeget, vízhatlan kezelőszerveket és lábtéri vízleeresztő nyílásokat találunk.
Az EDITION30-asnál a platina-fekete “designo” fényezés, a különleges könnyűfém kerék és a sárvédők EDITION30-as felirata teszi egyedivé a hosszú tengelytávú G 500-as kombit, belül pedig „chablis“ bőrkárpit és fekete nyárfa “designo” fabetétek emelik a nívót.