A formatervezés
Az új formájú, bordázat nélküli fényszóróburák ívelt alsó éle és befelé irányuló nyilazása, valamint a pajzsnak is beillő singleframe-hűtőrács magabiztos megjelenést és egyben teljesen új arcot kölcsönöz az új Audi A4-nek. A singleframe-rács trapézformája a motorháztető erősebb körvonalazásában folytatódik. Az orr-rész tudatosan idézi a Nuvolari quattro kupétanulmány formavilágát. A családi összetartozás a szintén új, 6.0 literes A8 quattro, A6 és A3 Sportback modellekkel jelzi, hogy megszületett egy új Audi-nemzedék. A Nuvolari quattro formanyelve érezhető a farrészen is: a járműtest horizontális kialakítását a lejjebb ülő, két részből álló, szintén befelé ívelő világítótestek hangsúlyozzák. A limuzin és az Avant biztosan áll az úton, a zömök övvonal alatti rész és a nagyon alacsony ablakfelület aránya már a sportautókéhoz mérhető.
Vadonatújak az oldalsó karosszéria-lemezek is. A lágyan ívelő övvonal világosan jelzett fénytörő élként osztja a felületeket, és szoborszerű testet kölcsönöz az autónak. A legújabb nemzedék kormánykerekeinek jellegzetessége a singleframe formáját idéző légzsákborítás. Az alumínium betétes küszöblécek és a számos alumínium-berakás minden új Audi A4 utasterében megtalálható, de rendelhetők faberakások is dió-, illetve szürke vagy bézs színű nyírfaerezettel, amelyek a mostani A8 és A6 modellek utastereinek különösen kiváló minőségét és sportos eleganciáját adják. A felületek és ülések borítását háromféle új szövet és kétféle exkluzív bőrtípus közül, valamint egy bőr-/ Alcantara kivitelből lehet kiválasztani. Az előző nemzedékre jellemző kiváló ergonómia az új Audi A4-re is igaz. A műszerfal és az utastér horizontális, szélesen ívelő vonalakkal veszik körül a vezetőt, melyek a műszerfaltól az ajtó felé haladnak. Mindemellett az új Audi A4 kényelmesen tágas. Átlagon felüli a csomagszállításra kialakított hely mérete: 460 literes, egyenletesen sima padlójú csomagterével már a limuzin is alkalmas komolyabb szállítási feladatokra. Az Avant – változattól függően – a hátsó üléstámla előredöntésével akár 1.184 literes csomagtérrel szolgál. Ismét rendkívül meggyőző a magas fokú kényelem és minőség, ami meghaladja a felső kategóriás autókkal szemben támasztott elvárásokat, és amit kiváló minőségű anyagokkal és a mesteri kidolgozással már az utastér sugall.
Az erőforrások
Az új Audi A4 kitűnő menetteljesítményeiről erős és kedvező fogyasztású benzines valamint TDI motorok gondoskodnak, amelyek kivétel nélkül a szigorú EU4-es szabvány határértékei alatt maradnak. Két új tervezésű, közvetlen benzinbefecskendezéses FSI motor került az új A4-be is: a 188 kW/255 lóerő teljesítményű 3.2 literes FSI V6 és a négyhengeres, turbófeltöltős, 2.0 literes T FSI (147 kW/200 LE teljesítménnyel). A gázadásra mindkét motor spontán teljesítmény-leadással és igen nagy nyomatékkal válaszol. Szintén a kínálatban szerepel három, sok ezerszer jól bevált motor: a soros négyhengeres, kétliteres 96 kW teljesítménnyel (130 LE) és a négyhengeres, 1.8 literes T 120 kW-tal (163 LE). A benzines erőforrások a 75 kW (102 LE) teljesítményű 1.6 literes motorral egészülnek ki. A TDI kínálat már a gyártás megkezdésekor tartalmaz egy 2.0 literes, négyhengeres, porlasztószivattyús motort 103 kW (140 LE) teljesítménnyel, valamint egy új fejlesztésű 3.0 literes, hathengeres TDI motort közös nyomócsöves befecskendezéssel és Piezo injektorokkal. A jelenleg létező legmodernebb TDI motor, amely néhány hónappal ezelőtt mutatkozott be az A8 és A6 limuzinokban, az A4-ben 150 kW (204 LE) teljesítményű. A bivalyerős V6-os motor 450 newtonméter nyomatéka percenként 1.400 és 3.200 közötti fordulatszámnál áll rendelkezésre. A 2.0 és 3.0 literes TDI motorok részecskeszűrővel már most választhatóak. Ez egy ún. Catalysed Soot Filter, ami mindennemű adalék nélkül használható és így – karbantartást nem igényelve – működik a jármű teljes élettartamán keresztül. A 1.9 literes TDI motorhoz 2006 elejétől érhető majd el a részecskeszűrő. Mind a benzines, mind a TDI erőforrások teljesítményét első- vagy a quattro állandó összkerék-hajtás viszi az útra. A különböző A4 modellek 5- ill. 6-fokozatú kézi, valamint multitronic fokozatmentes automata sebességváltóval is elérhetők. Ez a forradalmian új váltó az új Audi A4 különböző elsőkerék-hajtású változataival kombinálható. A quattro-modellek immár 6-fokozatú – sportprogrammal ellátott – tiptronic váltóval készülnek.
A futómű
Teljesen új beállítással és számos új alkotórésszel felszerelkezve jelenik meg a dinamikus futómű négylengőkaros első- és oldalerő-vezérelt trapézlengőkaros hátsó felfüggesztéssel. Az Audi fejlesztői számos módosítást végeztek az elasztokinematika és a rugózás-csillapítás összehangolása tekintetében. Így például több gumicsapágyat továbbá az első és a hátsó lengéscsillapítók méretezését az Audi A6-ból vették át, a hátsó felfüggesztés trapézlengőkarja és keréktartója, valamint az első felfüggesztés nyomtávrúdja pedig az S4-ből származik. A módosítások egyértelműen nagyobb élénkséget, illetve precízebb irányíthatóságot jelentenek – és mindezt első osztályú rugózás mellett. Az új A4 ezen tulajdonságait – kiegészítve az új motorok teljesítményéhez igazított fékekkel – a limuzin és az Avant vezetői egyaránt élvezhetik.
A felszereltség
Az Audi A4 és az A4 Avant szériafelszereltsége a gépjárművek középkategóriájában példaértékű, ugyanis valamennyi új A4 modell oldalanként beállítható elektronikus klímaszabályzó rendszerrel gördül a vásárlók elé. Mind az öt üléshez fejtámasz és hárompontos automata öv tartozik (elöl överő-határolós övfeszítőkkel, a biztonsági öv bekapcsolására emlékeztető rendszerrel kiegészítve). Az első ülésekbe épített aktív fejtámlák határozottan csökkentik a gerincsérülés veszélyét ütközés esetén. A biztonsági felszereltséghez tartoznak ezenkívül a két fokozatban felfúvódó első légzsákok, az oldallégzsákok elöl, és a nagy felületet lefedő sideguard fejlégzsák-rendszer. A szériafelszereltséghez tartoznak az első ajtók elektromos ablakemelői (kivéve 1.6 és az 1.9 TDI motorral szerelt változatok esetében), az elektromosan állítható külső visszapillantó tükör, valamint a rádió-távirányítós központi zár. Többletfelszereltség megrendelése esetén szinte végtelen a lehetséges variációk száma.
Az új Audi A4 első ízben rendelhető dinamikus kanyarodási fénnyel, beleértve a Xenon Plus fényszórót is. Ez tartalmazza a nappali világítás – csekély mértékű energia-felvétellel járó – kiegészítő funkcióját, ami mindenképpen pluszt jelent a biztonság szempontjából. A külön rendelhető fény- illetve esőérzékelő szükség szerint automatikusan aktiválja a tompított világítást, illetve az ablaktörlőt. Az Infotainment (információ és szórakozás) terén a DVD-rádió- és navigációs rendszer a kezelhetőség és ergonómia tekintetében mértékadó: a billentyűzet és a menü felépítése az Audi A6 és A8 MMI-szabványához igazodik, a rendszer funkcióinak sokfélesége és minősége pedig egyedülálló. Az audio-berendezések kiváló hangminőségét a – kifejezetten a járműre hangolt, menet közbeni zajokat is kiszűrő – BOSE hangrendszerrel élvezhetik az utasok. Az elegáns külső kialakításához 15 különböző szín – köztük öt új – közül lehet választani. A kerékkínálat – kiegészítve a szériafelszereltséget – nyolc nyári és három téli keréktárcsát foglal magába 7,5 J x 17 méretig, és abroncsokat 235/45 R 17-es méretig. A quattro GmbH-nál – 18 colos méretig – további változatok rendelhetők. Az Audi exclusive nevű egyéniesítő program és az S line felszereltségi csomagok számos további – a látványra és a különböző funkciókra vonatkozó – ajánlatot is tartogatnak, amelyek minden új Audi A4 és A4 Avant modellt még sportosabbá varázsolnak.
Műszaki adatok
– Méretek: hossza: 4586 (limuzin), illetve 4586 (Avant) mm, 1766 mm széles, 1428 mm magas, tengelytáv 2648 mm. Csomagtér: 460 (limuzin), illetve 442 és 1188 liter (Avant, előredöntött támlával) – Motorok (hosszában beépítve): – 3.2 FSI V6, 188 kW (255 LE), 330 newtonméter. 0-100 km/h: 6,4 s; csúcssebesség 250 km/h (leszabályozott) – 2.0 T FSI, 147 kW (200 LE), 280 newtonméter. 0-100 km/h: 7,3 s, csúcssebesség 241 km/h – 1.8 T, 120 kW (163 LE), 225 newtonméter. 0-100 km/h: 8,6 s csúcssebesség 228 km/h – 2.0, 96 kW (130 LE), 195 newtonméter. 0-100 km/h: 9,9 s; csúcssebesség 212 km/h – 1.6, 75 kW (102 LE), 148 newtonméter. 0-100 km/h: 12,6 s; csúcssebesség 190 km/h – 3.0 TDI V6, 50 kW (204 LE), 450 newtonméter. 0-100 km/h: 7,2 s, csúcssebesség 235 km/h. – 2.5 TDI V6, 120 kW (163 LE), 350 newtonméter. 0-100 km/h: 8,8 s, csúcssebesség 227 km/h. – 2.0 TDI, 103 kW (140 LE), 320 newtonméter. 0-100 km/h: 9,7 s; csúcssebesség 212 km/h. – 1.9 TDI, 85 kW (115 LE), 285 newtonméter. 0-100 km/h: 11,2 s, csúcssebesség 201 km/h – 5- illetve 6-fokozatú sebességváltó, 6-fokozatú tiptronic (quattro-modelleknél), illetve fokozatmentes automata multitronic váltó (elsőkerék-hajtásnál) – elsőkerék-hajtás vagy quattro állandó összkerék-hajtás – Dinamikus futómű: optimalizált négylengőkaros első felfüggesztés és oldalerő-vezérelt, trapézlengőkaros hátsó felfüggesztés a sportosan fürge irányíthatóságért, magasabb teljesítőképességű fékberendezés, az ESP elektronikus stabilitásmegőrző rendszer legújabb nemzedéke – Új: a dinamikus kanyarodási fény, adaptív fény nappali világítással