Kevés márkáért rajonganak olyan odaadóan a szimpatizánsok, mint az Alfa Romeóért. Nekik még kézzelfogható modellekre sincs szükségük ahhoz, hogy tűzön-vízen át kitartsanak, ami óriási érték a mai világban. Nem véletlen, hogy imáik meghallgatásra találtak, és a Fiat sokat költ arra, hogy újra naggyá tegye a nevet. Visszatértek a hátsókerékhajtáshoz, egy új Giuliát és a bevétel jelentős százalékát kitevő szabadidő-autót (Stelvio) dobtak piacra, gyökereikhez 2007-ben a 8C Competizione, 2013-ban pedig a 4C sportautóval tértek vissza. Mindez leírva nagyszerűen hangzik, a feltámadáshoz azonban idő kell, de ahogy az olaszok, mi is hiszünk benne, hogy egyszer értelmet nyer a befektetett munka, mert jó az irány, amerre tartanak.
A 4C talán éppen azért nem futott be, mert túl sokat tud. Ahogy a maffiában, a piacon sem egy életbiztosítás az ilyesmi. Ez az apróság ugyanis több egy csinos kupénál, egy középmotoros sportkocsi utcai konfigurációban, versenypályára való képességekkel! Felépítése megadja a megfelelő kiindulási alapot, hiszen a hátsó tengely elé és az ülések mögé beépített motor jót tesz a súlyelosztásnak, és az sem számít, hogy csupán 1750 köbcentis és 240 lóerős, ha nem nyom többet a mérlegen (folyadékok nélkül) 895 kilónál. A 4 kg/LE tömeg/teljesítmény arány eléréséhez szükség volt egy karbonszál-erősítésű műanyagból készült vázra, alumínium első és hátsó váznyúlványokra, valamint az üvegszálas műanyag karosszériaelemekre, melyeket ugyan más márkák is bevetnek, de ebben a méretosztályban már űrtechnikának számítanak és jelentősen megnövelik a költségeket.
A 2015-től kapható Spider változat 24 400 000 Ft-os alapárával nemcsak a 12 000 000 Ft-tól kínált, 170 lóerős Abarth 124-esre, hanem a 49 800 eurós (kb. 16 000 000 Ft-os), 220 lóerős Lotus Elise-re is alaposan rálicitál. Viszonyításként a 21 350 000 Ft-tól elvihető 4C Coupé a duplakuplungos váltóval felszerelt, 410 lóerős BMW M2 Competitionnél is drágább 783 000 Ft-tal! Cserében a 4C elég attraktív ahhoz, hogy akár kis Ferrarinak tekintsük. Formaterve túlmutat a szokatlan arányokon és a merész vonalakon, Lorenzo Ramaciotti munkája a hamisítatlan olasz ízlésvilágot tükrözi. Szoborszerű alakjában ott van a cégcsoport klasszikus versenyautóinak emléke, ami elég ahhoz, hogy felismerhető, sőt, emlékezetes legyen. Képeken is jól mutat, de élőben látva anélkül is vágyni kezdünk rá, hogy tisztában lennénk a képességeivel. Ráadásul Modenából, a Maserati üzeméből kerül a szalonokba, ami tovább növeli a renoméját.
Mint a legtöbb komoly sportautó, a 4C is először a kompromisszumokkal szembesít. Egy kicsi ajtón és egy óriási küszöbön átkúszva ülhetünk be a mélyre beépített sportülésekbe. Puritán utasterében a tágasság ismeretlen fogalom, aki extra fejtérre vágyik, megtalálja a Spiderben, különben csak fokozza a hangulatot az ajtók és az oszlopok közelsége. Jól tartanak a kemény sportülések, éppen ilyen kicsi sportkormányra vágyunk, a két fémpedál és a jól látható karbonváz pedig versenyautós hangulatot garantál. Igen, pedálból csak kettő van, mert bármennyire és vezetőközpontú a kis Alfa Romeo, ebben is automatikus (duplakuplungos) váltó van, mint a legtöbb modern sportkocsiban. Indulásnál a Ferrarikéhoz hasonló procedúrát kell követnünk. A motor beindítása után az 1-es gombbal bírhatjuk mozgásra, az A/M gombbal pedig a nekünk tetsző funkciót kiválasztva bízhatjuk rá a kapcsolgatást vagy vehetjük át az irányítást a kormány mögötti váltófülekkel. Ezenkívül a más Alfákból is ismert DNA üzemmódválasztó kapcsolóval szólhatunk bele a működésébe. A 4C-be a Dynamic, a Natural és az All Weather állás mellett egy Race, vagyis „verseny” mód is került.
Nincs jobb hely a kipróbálására, mint egy versenypálya, a különböző Alfa Romeók közös hazai bemutatóján, a Driving Camp vezetéstechnikai pálya aszfaltján azonban éppen csak ízelítőt kaphattunk a produkciójából. Ennyi is elég volt, hogy kiderüljön, következetesen építették fel a karakterét. Tomboló, üvöltő, masszív tömbként mozgó célszerszámot kapunk. Direkt kormányzása, feszes futóműve, kifogyhatatlannak tűnő erejét gyors kapcsolásokkal beosztó váltója, bekapcsolt menetstabilizáló esetén a végsőkig kitartó tapadása és Brembo fékjei minden körben képesek újabb meglepetést szerezni. Egy vérbeli Alfa Romeo, olyasmi, amivel évtizedeken át adósok maradtak az olaszok, amelyről sokan álmodoznak, kihasználni pedig csak profik képesek. Furcsa belegondolni, hogy ha megkapó csomagolása hétköznapi technikát rejtene és az ára is barátibb lenne, mennyi jönne szembe az utakon. Így viszont igazi gyűjtői ritkaság marad, ráadásul cégérnek sem utolsó. Magnifico!
Alfa Romeo 4C Coupé
Összlökettérfogat (cm3): 1742
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény (kW/LE/perc): 177/240/6000
Max. forgatónyomaték (Nm/perc): 350/2100-4000
Hosszúság/szélesség/magasság (mm): 3989/1864/1183
Tengelytáv (mm): 2380
Saját tömeg/teherbírás (kg): 895*/n.a.
Csomagtér (l): 110
Üzemanyagtank (l): 40
Gyorsulás 0-100 km/h (s): 4,5
Max. sebesség (km/h): 258
Átlagfogyasztás (l/100 km): 6,8
CO2-kibocsátás (g/km): 157
Alapár (Ft): 21 350 000
*száraz tömeg