A Mini ügyesen és büszkén viseli a tradíció olykor vaskosnak tűnő terhét. A tervezők és a stratégák jó irányba tolják a márka szekerét, bátran fejlesztenek, amire talán a tavaly novemberben debütált Countryman második nemzedéke a legjobb példa. A generációváltás majdhogynem kategóriaugrást is jelent, hiszen a 2010-ben piacra dobott első Countrymanhez képest nem kevesebb mint 20 centi a hossznövekedés! Ezzel máris rálicitál a prémiumszegmensben most szerepet vállaló Audi Q2-esre (4191 mm), ugyanakkor picivel rövidebb, mint az extravagáns vonalat képviselő Toyota C-HR (4360 mm).
Érdekes, de az új Countryman mellett állva nem érezni drámainak az arasznyi növekedést, a nóvum igazi mondanivalója sokkal inkább a részletekben rejlik. Itt van rögtön a kerek formát sutba dobó első fényszórópár: a full LED-es technológiájú (opciós) lámpák már az elődnél is amolyan tojásdad alakot öltöttek, amit most a peremükön körbefutó fénykoszorú (á’ la BMW angyalszem) is hangsúlyoz. A frontrész mindemellett verziónként eltérő, a „sima” Cooper Countryman orra (hűtőmaszk+alsó rész) egyszerű, testvérei azonban markánsabb arc mögé bújnak, a csúcsot képviselő John Cooper Works pedig a fő lámpatestekben hordozza a többieknél alul elhelyezett ködfényszórókat. A lámpák hátul is újak, itt azonban már egységes a kép. Belül ismerős stílusvilág fogad, középen a nagy, kerek fejegységgel, ami a Mininél most először érintéssel is kezelhető. Az első ülések nagyok és kényelmesek, s ugyanez elmondható a hátsó sor két szélső férőhelyéről is (40:20:40-es osztás). Az evolúció mintegy 3 centi szélesség-, és 7,5 centi tengelytáv-növekedést hozott, ami a 13 centis sínen csúsztatható hátsó ülésekkel együtt meglepően nagyvonalú váll- és lábteret garantál. A nyúlánkabb testből a csomagtér is bőven profitált (450-1390 l), hiszen a felmenőhöz viszonyítva 220 literrel nőtt a térfogata.
A menetpróba ezúttal igazi ínyencséget tartogatott, mégpedig a jobbkormányos és számunkra fordított oldalirányú angliai közlekedés sajátosságát (fotóinkon természetesen a mifelénk honos változatok szerepelnek). Vezettem már a szigetországban és a világ néhány más „jobbos” országában, új típus kipróbálása okán azonban máshogy oszlik meg a figyelem. Egyrészt ugye koncentrálni kell az itthoni beidegződések mellőzésére, hogy egyáltalán minden flottul menjen, ugyanakkor fel is kell térképezni a friss típust, megismerni annak alapvető tulajdonságait. Hogy egyszerűbb legyen az átállás, a szervezők első lépésként egy dagonyás erdei szakaszra kalauzoltak, mégpedig balkormányos Countrymannel. Elöl az instruktor, mögötte jómagam, az autó csúszkál ide-oda, flippergolyóként csapkolódik a mély keréknyomokban, de magabiztosan halad előre. Az intelligens ALL4 összkerékhajtás tehát máris sikeresen vizsgázott – olyan terep volt ez, ahová aligha vinné be bárki is Countrymanjét, hiszen szemre sokkal nehezebb volt, mint amilyennek végül bizonyult.
Az oxfordi régió különösen keskeny, esőtől és ködtől nyálkás útjain aztán már jött az autentikus szereposztás, mégpedig kizárólag a benzines Cooper S változattal. Finom kis motor ez, kiegészülve a nyolcfokozatú automatikus váltóval, 192 lóereje, 280 Nm-es nyomatéka és a fordulatszám emelkedésével párhuzamban egyre férfiasabbá váló hangja tempózásra csábít. Ha ezúttal nem is volt lehetőség atletikus kilométerekre, bizton állíthatom, hogy a sportosabb habitusú sofőrök sem csalódnak majd a Cooper S-ben. Alighanem a 2,0 literes dízelek (150 és 190 LE) is ügyes produkciót nyújtanak majd a Countrymanben, a hajtásláncok között pedig a plug-in hibrid és a vérmes JCW is masszív alternatívát képvisel. Vezetés közben talán az volt a leginkább feltűnő, hogy a sok-sok változás dacára észrevétlenül Mini maradt, irányítása hasonlóan közvetlen, mint márkatársaié. A hossznövekedéstől nem kanyarodik darabosabban, nincs olyan érzése az embernek, hogy egy dobozt terelget az úton. Így is van ez jól, amit a mérnökök is biztosan szem előtt tartottak, hiszen micsoda baklövés lett volna, ha a Mini éppen a slágerkategóriás újdonsággal esik ki a szerepéből! Szerencsére nem így történt…
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!