Európa legnépszerűbb nyerges vontatója, a DAF XF, leginkább gazdaságos üzemeltetésének és jó ár-érték arányának köszönhette eddigi sikerét a 40 tonnás kategóriában. Most pedig, a modellváltás kapcsán, a korábban kevesebb figyelmet kapott területek, így például a vezetőfülke kidolgozása is komoly átalakuláson esett át.
Ez már az első pillanatban szembeötlő, ahogy az ember felmászik a vezetőállásba. Látványosan precízebb a kidolgozás, jobb az anyagminőség, tágasabbnak tűnik az egész fülke. A Paccartól érkezett ülés sok extrával, így akár páraelszívó szellőztetéssel is felszerelhető, vállmagasságban osztottan dönthető a háttámlája, magasságban és hosszirányban is tág határok közt állítható (145 és 220 mm), így a rövidke próbaút során nagyon kényelmesnek bizonyult. Ebben persze a négy irányban állítható, jó fogású kormánynak is fontos szerepe van, csakúgy, mint a kapcsolók ergonomikus elhelyezésének. A sofőrök vélhetően még hosszabb út megtétele után sem elgyötörten állnak majd fel az ülésből. Pihenőidejükben pedig akár bújócskázhatnának a Super Space Cab majd 1000 liternyi tárolórendszerében, ha épp nem a szintén új, járművezetőt segítő asszisztensnek nevezett, a vezetéstechnikát figyelő és pontozó rendszer eredményeit elemezgetik.
Korszerű Paccar-motor háromféle izomzattal
Mindettől függetlenül, a lényeg ezúttal is a padló alatt rejlik, hiszen a futóműtől az alvázon át a hajtásláncig gyakorlatilag mindent kicseréltek az XF új generációjában.
A modellváltásnál a folyamatos verseny mellett az Euro 6-os normák 2014-es bevezetése motiválta leginkább a fejlesztőket. Épp ezért a miden eddiginél bonyolultabb motorokon a változó geometriájú turbófeltöltő, illetve a 2500 bar nyomással dolgozó közös nyomócsöves üzemanyagbefecskendező rendszer mára elengedhetetlenné vált. Csakúgy, mint a kipufogógáz-visszavezetés (EGR), a szelektív katalitikus redukció (SCR) és a dízel részecskeszűrő (DPF), vagy épp a fedélzeti diagnosztika, a maga 44 szenzorával és öt emissziószintmérő rendszerével.
Már e rövid felsorolásból is látszik, milyen nehéz megfelelni a jogalkotók elvárásainak, főleg, hogy mindez nem mehet a teljesítmény rovására. A 12,9 literes, soros, hathengeres Paccar erőforrásokra nem is lehet panasz: 410, 460 vagy 510 lóerőt teljesítenek, illetve 2000, 2300 vagy 2500 Nm forgatónyomatékot adnak le, széles, 1000–1425/perc közötti fordulatszám-tartományban. A próbaút során 7%-os volt a legmeredekebb emelkedő, ahol a legerősebb motor teljes terhelés mellett is dinamikusan gyorsította a szerelvényt álló helyzetből, és az előzések, kigyorsítások sem jelentettek gondot. De ami legalább ennyire fontos, megállítani sem nehéz a nagy szerelvényt. A retarder akár 500 kW, a motor pedig akár 360 kW fékezőerőt képes szolgáltatni, így az üzemi fékre igen ritkán hárul feladat.
Több mint valószínű tehát, hogy a típus eladási számait a jövőben sem lesz könnyu feladat megdönteni konkurenseinek. A nehézgépjárművek piacának rögös talaján ugyanis zerge fürgeséggel szökell előre a DAF XF, miközben üzemeltetőnek és sofőrnek is bőséggel kínál csábító megoldásokat.
Micsoda nyitány!
Királyi őfelsége, az orániai herceg indította el hivatalosan az új DAF XF sorozatgyártását április 3-án. Az új tehergépkocsit annak jegyében fejlesztették ki, hogy megfeleljen az Európai Unióban 2014. január 1-jén életbe lépő Euro-6-os károsanyag-kibocsátási normának. A DAF kb. egymilliárd eurót fordított teljesen új, Euro-6-os járműkínálatának fejlesztésére, valamint arra, hogy a hollandiai Eindhovenben és a belgiumi Westerlóban működő gyárait felkészítse az új generációjú tehergépkocsikra. Az új szabvány a jelenlegi Euro-5-ös előírással összehasonlítva a nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátásának 77%-os, míg a koromrészecskék kibocsátásának 66%-os csökkentését követeli meg.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!