A NABI budapesti telephelyén mutatta be a sajtó képviselőinek a Sirius buszcsalád második tagját, a helyközi szállítás igényeire kifejlesztett modellt. Egy látványos és sok apró módosítással alkották meg az új változatot.
Legnagyobb újdonság, hogy hosszabbak az utak és ritkábbak a megállók, mint városi használatban, ezért két ajtó is elég az utascseréhez. Az utastér hátsó részén több ülést tudtak így elhelyezni. Maguk az ülések vastagabb párnát kaptak, a nagyobb oldalfal-magasságú abroncsok is növelik az utazási komfortot, a sofőrnek több pakolási lehetősége van a fülkében. A prototípus esetén rozsdamentes acél vázat használtak, a tavaly bemutatott városi busznál normál acél vázat készítettek – a vásárló majd szabadon (pénztárcájától függően) választhatja meg a váz anyagát.
Ami minden NABI Siriusban közös, az a technika. Az MAN-től vásárolt alvázra épül a magyar formatervezésű karosszéria, amelynél a lehető legtöbb elemet megtartottak az amerikai piac számára épített buszokból. Mivel a tengerentúlon manapság csak földgázos (normál vagy hibrid) buszokat lehet eladni, a lendületes tetőív ott a CNG-tartályokat rejtő fedélben folytatódik. A dízelmotoros európai, és azon belül is magyar igények szerint fejlesztett busznál a légkondicionáló kültéri egységét rejtették el ide. Később a földgázas, hibrid és troli változatoknál az eredeti funkciónak megfelelően használják majd a tetőt. Az MAN alváz adta lehetőségek ha nem is határtalanok, de nagyon sokoldalúak. A 6,7 literes, 290 lóerős dízelmotor helyett már most is lehetne földgázas és troli hajtást beszerelni, mert vannak olyan piacok, ahol ilyet már használnak.
A prototípus építését idén januárban kezdték, és június végére fejeződött be a munka. Rövid próbaúton is részt vettünk, e közben sikerült meggyőződnöm arról, hogy már az első példány is tökéletes minőséggel rendelkezik. Sehol egy rossz illesztés, egy sorjás él, az alig pár kilométert futott jármű megérzi ugyan a pesti kátyúkat, de sehonnan nem hallani nyöszörgést. A hatfokozatú automatikus gyorsan és finoman pakolja a fokozatokat, a busz könnyedén gyorsul 70 km/órás tempóra, amikor 1500 körül forog a motor – bőven van még tartalék benne.
A NABI tehát rendelkezik a megfelelő termékkel a hazai, meglehetősen rossz műszaki állapotban lévő buszflották leváltására. A megfelelő gyártókapacitással is rendelkeznek, most már egyedül csak a megrendelések hiányoznak.