A Volkswagennek régóta nem kell már bizonygatnia, hogy a márkanév eredeti jelentése, a „népautó” már csak emlék. Az új Passat-nemzedékre pillantva, továbbá a sajtóanyagból származó tényekre hagyatkozva immár az is kijelenthető: a wolfsburgi középkategóriás modellcsalád legfrissebb változata nemesebb a nagy átlagnál. Inkább a prémium, mintsem a kommersz négykerekűek közé sorolható.
Porkavaró
Noha az új Passat a korábbinál valóban igényesebb, nagyobb, erősebb, korszerűbb, biztonságosabb és tisztább üzemű, mégis túl közhelyes igazságok ezek, hiszen rendszerint ehhez hasonló eredményre szokott vezetni egy modellváltás. Az sem túl meglepő, hogy több részlete – legalábbis papíron – jobbnak tűnik, mint a méltán magas presztízsű Audi A4 szériáé. Egyrészt ahhoz képest bő négyéves késéssel érkezett meg, másrészt az aktuális középosztályos Audihoz műszakilag sokkal kevesebb a köze, mint az elődnek. Ám ha már itt tartunk, premierjének 2005 elejére kitűzött időpontja némi magyarázatra szorul: bennfentesek szerint a VW stratégái modelltorlódásra hivatkozva mintegy másfél évig tologatták a piaci bevezetést. Mi is úgy értesültünk, hogy z új Passat már réges-régen szériaérett, csakhogy a VW mindenképpen önállóan akarta bemutatni legkelendőbb gyártmányát. Az új évtől mindenesetre a népszerű előd helyett immár az utód készül a Passat-gépsorokon, s állítólag tavasztól a hazai márkakereskedők szalonjaiban is megjelenik. S valószínűleg nagy port kavar majd.
Mindenben új
Nem elsősorban azért, mert a Passat – hűen a nevéhez, amely egy szaharai állandó légáramlatot takar – eddig mindig és mindenütt képes volt felkavarni a port. Sokkal inkább azért, mert az 1973-as ősbemutatótól eddig eltelt 31 év alatt összesen 13 millió példányban gyártott sorozaton végbement időközi nemzedékváltások közül a mostani hozta a legátfogóbb változásokat. Az új Passat hossza 4,77 méter (előd: -62 mm), szélessége 1,82 méter (előd: -74 mm), magassága 1,47 méter (előd: -10 mm), tengelytávja pedig 2,71 méter (előd: -6 mm), míg csomagtere 565 literes (előd: -90 l). Új a padlólemeze is, többek között ennek tudható be az 57 százalékkal merevebb karosszéria, illetve az, hogy a hátsó futómű immáron nem csatolt, hanem négy lengőkaros. Mindezek kiváló bizonyítékai a kocsi igényességének, ugyanakkor az is maximalizmusra utal, hogy a rugózás-csillapítás zajait külön szakembergárda hangolta finomra.
Lóerőcsokor
A motorválaszték kezdetben négyféle benzines és három gázolajos motorból áll. Legtöbbjükkel már korábban is találkozhattunk a VW-csoport különböző portékáiban: az alapot a 102 lóerős 1,6 literes testesíti meg, ezt teljesítményben a szintén 1,6 literes, közvetlen befecskendezéses 115 lóerős követi, majd a 150 lóerős 2.0 FSI 150, illetve ugyanezen egység 200 lóerős, turbófeltöltéses változata zárja a sort. A Passat dízelflottáját a 105, 140 és 170 lóerős turbódízelek alkotják. Az ismertető ezen fejezete ugyan nem világos, azért megkockáztatható, hogy az első kettő vélhetően a kétezres, 16 szelepes TDI motor változata, a legizmosabb pedig a 2,5-ös V6-ost takarja. A felsoroltaknál kicsivel később, egészen pontosan nyárra várható a Passat 3.2 FSI színre lépése. Nem éppen szerény, 250 lóerős teljesítményével a csúcsmodell szerepét fogja betölteni.
High tech
Visszakanyarodva a “kicsikhez”, a három közvetlen befecskendezéses benzinmotorhoz hatfokozatú kézi váltót vagy ugyancsak hatos automatát lehet rendelni, míg a duplakuplungos DSG a két erősebb dízel kiváltsága. A hajtásképletről egyelőre annyi tudható, eleinte minden Passat elsőkerék-hajtással lesz elérhető, a VW azonban bevallotta, már tesztelik a 4×4 (Syncro) változatokat is. Az új Passatban jó néhány, egynémely esetben még a kategóriában is újdonságnak számító megoldás lelhető fel. Kezdve többek között az elektronikus kézifékkel, amely álló helyzetben automatikusan megfogja az autót, induláskor pedig elengedi azt. A nyitó- és indítókulcs kártyaformátumú, érdekessége, hogy a műszerfal megfelelő nyílásába helyezve nem külön gomb, hanem annak megnyomásával kelthető életre a motor. A teljesség igénye nélkül Bluetooth adatátvitel, bixenon kanyarfényszóró, tempomat, 230 voltos hálózati csatlakozó és utánfutós járműszerelvény kitörését is megakadályozó ESP szerepel még a felhozatalban. Úgy tűnik, az évente 6-700 ezres darabszámban értékesített előd sikeres pályafutásának méltó folytatásához a Volkswagen ismét szelet vetett, hogy vihart arathasson.