Az új Škoda Octavia a nevét is megőrizve számos tekintetben kapcsolódik sikeres elődjéhez, s még több igényes és fokozott vevői elvárásnak kíván megfelelni, elsősorban a vonzó árfekvésben kínált biztonság, megbízhatóság és variálhatóság tekintetében. E jármű fejlesztésekor a legkorszerűbb anyagkoncepciók mellett a futómű- és a teljesítménytechnika műszaki fejlődését, illetve az ergonómia és a könnyű kezelhetőség követelményeit egyaránt alkalmazták. Az új Škoda Octavia Combi természetesen elődje előnyös tulajdonságaival és az új Octavia kvalitásaival egyaránt rendelkezik. Mindemellett egy klasszikus kombi új arculatát testesíti meg.

Az új Škoda Octavia elsősorban tágas és gazdagon variálható belterével, magas szintű kidolgozási minőségével, kiváló menettulajdonságaival és igényes anyagválasztásával tűnik ki. Magas fokú kényelmet, bőséges belső teret és felszerelések széles választékát kínálja – s mindezt a Škodánál immár hagyományosnak tekinthető kedvező ár-érték arány mellett.

A dizájn

Az új Škoda Octavia Combi formavilága és időtlen eleganciája is mutatja, hogy egyértelműen a Škoda-család tagjáról van szó. A korábbi modell számos karakteres stílusjegyét átvette, ám jóval dinamikusabb és természetes vonzerővel rendelkezik. Az autó masszív megjelenésével tűnik fel, amely bizalmat ébreszt és vonzónak hat.

A karosszériadizájn

Az első részt a krómozott kerettel szegélyezett, függőleges bordákkal és nagyméretű Škoda-emblémával kialakított, semmi mással össze nem téveszthető hűtőrács határozza meg. A rács markáns vonalakkal simul a jármű formájába, s a karosszéria elválaszthatatlan részeként hat. A Škoda modellek hagyományos dizájnelemei a motorháztető hosszirányú vonalai, amelyek a hűtőrácstól és az emblémától indulnak ki. A motorházfedél e V-formája optikailag nagyobbá teszi az autót, miközben a nyílra utaló forma gyorsaságot és dinamikát szimbolizál. A motorháztető formájának köszönhetően a sárvédők szélesebbnek hatnak, ami a szilárdság és masszivitás benyomását kelti. A simaüveges fényszórók egészen a karosszéria oldaláig húzódnak, amitől az egész jármű optikailag szélesebbnek hat. Sötétben ez a hatás még erősebben érvényesül, mivel a helyzetjelző fények egészen kívül, az irányjelző-egységben kaptak helyet. A ködfényszórók a lökhárító alsó részében helyezkednek el, ami funkciójukat tekintve is optimálisnak bizonyul. Formájuk, elhelyezkedésük és méretük révén a jármű elejének további markáns részletét képviselik.

A robusztus karosszéria oldalának felületét a fényszóróktól egészen a hátsó lámpatestekig húzódó osztóvonal oldja fel. A diszkréten kiszélesített sárvédők azon erőteljes alapokra engednek következtetni, amelyekre a jármű épült. Az oldalsó irányjelzőket a külső tükrökbe építették, s a sárvédők vonalaiba illeszkednek. Az új generációs Škoda Octavia modellt -már első pillantásra a többi járműtől- megkülönböztető eredeti dizájnelem az új formájú B-oszlop. A Škoda modellek e klasszikus stílusjegyét – a felfelé vékonyodó, fényezett középső oszlopokat – ezúttal egyedülálló módon fejlesztették tovább. Az új Octavia esetében ugyanis a felfelé keskenyedő forma jóval markánsabb, amit az ablakok sarkainak lekerekítése még tovább hangsúlyoz. A B-oszlopok formái a karosszéria masszív, kompakt és egy darabnak ható megjelenését erősítik. A Combi esetében a C- és D-oszlopok hasonló kialakításúak.

A jármű egészének formavilágába – az elsőhöz hasonlóan – tisztán illeszkedő hátsó lökhárítóban a kipufogóvégek számára kivágott nyílás található. A hátsó lámpatestek formájukkal és átvilágított felületükkel szintén az új Octavia semmi mással össze nem téveszthető stíluselemét képviselik. Bekapcsolva a teljes vörös felület C-alakban világít, amely a fehér középső részben elhelyezkedő irányjelzőt és tolatólámpát veszi körül. Ezzel egy igen széles jármű karakteres benyomását keltik. A féklámpák és a ködzárófény mélyen a lámpatest felületébe nyúlik. A hátsó lámpatestek egészen az autó oldaláig nyúló formája markáns, és nagyméretű hatást kelt, magas elhelyezésük következtében pedig igen jól láthatók. Az új Škoda Octavia Combi egyértelműen bizonyítja, hogy vonzó formavilágukkal és sportos fellépésükkel a kombi karosszériák is igen vonzóak lehetnek.

Hatásos megjelenésű a hátsó lökhárító és a csomagtér-ajtó között kialakított átmenet is: a lökhárító felső felülete enyhén tetőszerű formát kapott, így hátulról a lökhárító és a csomagtér-ajtó között semmiféle illesztési hézag nem látható.

A csomagtér

A nagyméretű csomagtér az Octavia egyik legfontosabb előnyös tulajdonsága – s az új Combira ez duplán igaz. A fedőroló alatti alaphelyzetben 580 literes térfogatával nem csupán a legtöbb hasonló kombit múlja felül, hanem jó néhány felsőbb kategóriájú járművet is. A nagyméretű rakodótér mellett kompakt formája, variálhatósága és gondos megmunkálása is előnyére válik. A csomagtér igény szerint a hátsó ülések lehajtásával bővíthető, amely így 1/3:2/3 arányban osztható. A támlák és az ülőpárnák egyaránt lehajthatók, amivel 1620 literes csomagtér állítható elő. A vezetőnek amiatt sem kell aggódnia, hogy a hatalmas csomagteret megtöltő rakomány esetleg túl nehéznek bizonyulna: az Octavia Combi hasznos teherbírása akár a 660 kilogrammot is elérheti (a motorizáltságtól és a felszereltségtől függően).

Az autó egészéhez hasonlóan a csomagtartó is rejt néhány ötletes megoldást, amelyek jóval kellemesebbé teszik a mindennapos használatot:
– az oldalablakok alatti sávon kihajtható akasztók találhatók, például bevásárlószatyrok számára
– a csomagtér-roló enyhe lenyomás hatására – ami még akkor sem probléma, ha épp tele a kezünk – egyszerűen felcsévéltethető. A borítás ekkor automatikusan feltekeredik, szabad utat nyitva a csomagtartó felé
– A kerékjáratok mögötti oldalsó részeken az Ambiente változattól kezdődően zárható rekeszek találhatók, amelyek fedele szükség esetén egyszerűen kivehető. A csomagtér szélessége ekkor a kerékdobok mögötti résszel is bővül
– összesen 12 rögzítő – három a padlózaton, három-három pedig mindegyik oldalon a csomagtér falainak felső részén – a szállított tárgyak biztonságos rögzítését teszik lehetővé, az elválasztó hálók kikötésének számtalan variációját kínálva
– a borítóroló egyszerűen el is távolítható.
– Extrafelszerelésként – például egy esernyő számára – rakodórekeszt is kínál, amely hátulról kényelmesen hozzáférhető.

A belső tér

Az új Škoda Octavia belső tere az első és a hátsó üléseken biztosított nagyvonalú térkínálatával is kitűnik. Az igényes anyagokkal kombinált modern formavilág a vezető és összes utasa számára egyaránt kellemes és otthonos hangulatot teremt. A műszerfal éppoly elegáns, mint amilyen áttekinthető. Felülete igényes anyaggal borított, amely az úgynevezett PU-techológiával (PU szórt bevonat) készül. A minőségérzet igen meggyőző, a felület ugyanis egyszerre lágy és kellemes tapintású. Ez a borítás egészen a középkonzolig húzódik. A belső tér hangulatát a kapcsolópanel és az ajtók dekorberakásai teszik még igényesebbé, amelyek az egyes felszeretségi változatokban más és más formában jelennek meg. Minden kezelőelem a vezető kényelmes hatókörében, áttekinthető elrendezésben helyezkedik el. Ahogyan a jármű külsejét a motorháztető nyíl alakú motívuma díszíti, úgy hat belül a középkonzol hasonlóan meghatározó formai elemként. Az audio-rendszer, esetleg a navigációs berendezés, a fűtés és a légkondicionáló, illetve a további felszerelések kezelőelemei egyaránt itt kaptak helyet. A középkonzol a kardánalagúton az első ülések között egészen a hátsó ülésekig ível. Hátsó felén egy rakodórekesz (vagy kívánságra egy hamutartó), míg az Elegance változatban egy Jumbo-Box – nagyméretű, hátsó részén a hátsó ülések számára kialakított légbefúvókkal szerelt hűthető rakodórekesz – helyezkedik el. Fedele egyben állítható kartámaszként is szolgál. Az új négyküllős kormánykerék vonzó megjelenésével ergonómiailag gondosan kialakított formákkal rendelkezik. A kormánykerékhez hasonlóan a sebességváltó-gomb is tökéletesen a kézbe simul. Az áttekinthető műszerfalat a háromdimenziós hatású skálázással készült két nagyméretű kerek műszer (sebesség- és fordulatszámmérő) határozza meg. Sötétben a műszereket és a kezelőelemeket a Škoda számára immár hagyományosnak tekinthető zöld fény világítja meg, amely hosszú utazások alkalmával is kellemes a szemnek, s a vezető figyelmét sem vonja el.

Átgondolt rakodóhelyek sokasága fokozza a Škoda belső terének kényelmét:
– rakodózsebek az ajtókon elöl és hátul,
– tartó nagyméretű palack (1 liter) számára mindkét első ajtóban,
– öblös, kivilágított (az Ambiente változattól) és hűthető (Elegance változat) rekesz a műszerfalban,
– zárható rakodórekesz a műszerfal közepén (a Classic változatban nyitott rakodóhely),
– rekesz a kormánykerék alatt balra (kellően nagy például két italosdoboz számára is),
– rakodóhely a középkonzolban (egy DIN-rádióhellyel kombinálva),
– kettős többfunkciós italtartó a középkonzolban az első ülések között (eltérő méretben, italkartonokhoz is),
– hűthető Jumbo-Box az első ülések között (Elegance változat), vagy rakodóhely, ital- (egy doboz) és tolltartó (Classic és Ambiente változatok),
– kihajtható rakodórekesz az utasülés alatt (Elegance változat),
– rakodóhelyek az első ülések műanyagburkolatában,
– hamutartó (vagy rakodóhely) elöl és hátul,
– rakodózsebek az első üléstámlák hátoldalán.

A felszereltség Az Octavia Combi belső terének kialakítása és felszereltsége csupán részletekben tér el a Limousine változattól. A Combi így szintén háromféle felszereltségi változatban – Classic, Ambiente és Elegance – készül. A négy légzsák (első és első oldallégzsákok), a blokkolásgátló (ABS) és a központi zár mindegyik Škoda Octavia Combi alapfelszereltségének része. Az Elegance változat esetében emellett a Climatic automatikus légkondicionáló, a hátsó ülések számára kialakított állítható légbefúvókat tartalmazó, első ülések közötti Jumbo-Box és a külső tükrökbe épített beszállófény is az alapfelszereltséghez tartozik. A hátsó ülés a Combi esetében már a Classic alapváltozattól kezdődően osztott kivitelű. A Combi specialitása az extrafelszerelésként kapható tetősín.

Motorok és sebességváltók

A Škoda Octavia Combi motorjai és sebességváltói megegyeznek a Limousine modellével. Röviddel a piaci bevezetést követően az Octavia Combi számára az Octavia-sorozat legerősebb motorja is rendelkezésre áll – a korszerű, közvetlen befecskendezésű, 110 kilowattos 2,0 FSI. Összességében a következő motorok szerepelnek a kínálatban:

– 1,4 MPI / 55 kW (75 LE),
– 1,6 MPI / 75 kW (102 LE),
– 1,6 FSI / 85 kW (115 LE),
– 2,0 FSI / 110 kW (150 LE),
– 1,9 TDI-PD / 77 kW (105 LE),
– 2,0 TDI-PD / 103 kW (140 LE).

Minden benzin- és dízelmotor – már a 77 kilowattos 1,9 PD TDI is – bőven teljesíti az EU 4 kipufogógáz-előírásokat. A szériakivitelű öt- vagy hatfokozatú (motorizáltságtól függően) sebességváltó mellett minden motorhoz (az 55 kilowattos 1,4 MPI kivételével) egy Tiptronic-funkcióval kiegészített automatikus sebességváltó is rendelkezésre áll. A dízel erőforrásoknál az eddig a versenysportban alkalmazott kettős tengelykapcsolóval szerelt DSG-sebességváltó áll rendelkezésre, amely a menetdinamikai tulajdonságokat nem korlátozva a megfelelő vezetési mód mellett igen kedvező üzemanyag-fogyasztást tesz lehetővé.

A futómű

A Škoda Octavia különleges előnyei közé tartozik korszerű futóműve is, amely az egyes karosszériaváltozatok esetében csak a rugózás hangolásában tér el. A biztonságos és kényelmes menettulajdonságokat elöl McPherson rugóstagokkal, hátul többlengőkaros konstrukcióval kialakított felfüggesztések biztosítják. A pontos működésű, újfajta elektromechanikus szervorásegítéssel működő fogasléces kormánymű a jármű számára könnyű és érzékeny irányíthatóságot biztosít, s a magas fokú menetkényelemhez is hozzájárul. E közvetlen konstrukció révén az útfelülettel fennálló megfelelő kapcsolat és a vezetőhöz érkező kellő visszajelzések is biztosítottak.

Karosszériakonstrukció

Az új Škoda Octavia karosszériája nagyszilárdságú anyagokból készült. A torziós merevség ennek eredményeképpen jelentős mértékben javult, ami például a kedvezőbb menettulajdonságokban vagy a passzív biztonság terén egyaránt megmutatkozik. A karosszéria következetes korrózióvédelme – amit elsősorban a horganyzott lemezfajták használatával és a korrózióvédő rétegek fényezési folyamat során történő átgondolt alkalmazásával értek el – átrozsdásodás ellen 12 év garanciát tesz lehetővé.

Árak

A Skoda Octavia kombi alapára kicsivel több, mint négymillió forint, ami az 1.4 literes 75 lóerős erőforrást tartalmazza. Az 1.6 FSI-nek 5.185.000, a 2.0 FSI-nek pedig 5.712.000 forint az indulóára. A 105 lovas 1.9 PD TDi 5.133.000, a 140 lovas kétezres hatmillió forint alól indul. Az összkerékhajtású változat alapára 6,5 millió forint.