Progresszív formavilága éppoly elegáns, mint amilyen dinamikus fellépést kölcsönöz az új kupé számára. Erőteljes FSI és TDI-motorok, teljes egészében új fejlesztésű precíziós futómű és a prémium kategória innovatív felszerelései avatják az Audi A5 család tagjait igazi korszerű Gran Turismo modellekké, mégpedig a legjobb fajtából.
A sorozatot a különleges modellek sportosságával az Audi S5 teszi teljessé. Bivalyerős V8-as FSI-aggregátja atlétikus formavilágával tökéletes összhangban álló dinamikai képességeket biztosít az S5 számára.
A Nuvolari quattro formájában az Audi már 2003-ban bemutatta a nagyteljesítményű motorral szerelt és progresszív formavilágú, erőteljes kiállású és stílusos kupé vízióját – a jövő egy darabját. A Nuvolari számos eleme ma az Audi A5 vonásaiban köszön vissza.
Az Audi A5 4,63 méteres hosszúságával a prémium kategória kupéi közé tartozik. Négy kényelmes ülése, illetve a 455 literes csomagtere valóban kényelmes utazómodellé avatja. Az illő menetdinamikai adottságokról 125 és 195 kW (170 és 265 LE) között húzódó teljesítménypalettával korszerű FSI- és TDI-motorok gondoskodnak. Mindegyikük közös vonása a különösen takarékos és környezetbarát üzemelés. Az erőátviteli rendszer első- vagy összkerékhajtással, hatfokozatú manuális vagy automatikus sebességváltóval egyaránt kialakítható. A teljes egészében új fejlesztésű futómű a dinamikus irányíthatóságot a lehető legmagasabb szintű menetbiztonsággal egyesíti.
Külső formavilág
A kupé-vásárlók alapvetően érzelmi alapon döntenek új autójuk kiválasztásakor, egy sportos kétajtós esetében a legfontosabb érv kétségkívül a formavilága. Az Audi A5 pedig e téren is önmagáért beszél: az Audi éppoly progresszív, és stílusos formai nyelvezete itt valóban új magaslatokba ér. Sportos körvonalak, a pontosan végigvezetett vonalak és a feszültséget sugárzó felületek összjátéka, a kifejező orr és az éppoly egyéni far egy abszolút csábító megjelenésű kupévá áll össze. „Az Audi A5 a legszebb autó, amit valaha is terveztem” – nyilatkozta Walter de’Silva, a Volkswagen konszern vezető formatervezője.
Fénnyel játszó vonalak és felületek
Az orr kifejezetten határozott vonásokkal tekint előre. A „singleframe” hűtőrács immár az új Audi modellek egyik legjellegzetesebb eleme, a karcsú és szögletes fényszórók, illetve a hatalmas légbeömlő nyílások pedig az első rész kifejezetten széles hatást keltő arányait hangsúlyozzák. Az autó farára szintén ez jellemző: az Audi A5 sportos fellépését a markáns vízszintes vonalak és a széles, kifelé domborodó hátsó lámpatestek hangsúlyozzák. Az oldalnézet vonalait az erőteljes, trapézt formáló C-oszlopok határozzák meg, amelyek nemcsak a sportos karaktert emelik ki, hanem a legendás „Ur-Quattro” formáit idézik. A kerékjáratok intenzív kiemelése a széles és lendületes vállöv mentén szintén az összkerékhajtás úttörőjére emlékeztető stílusjegy. Az Audi A5 vonalai és felületei egyfajta különleges játékot űznek a fénnyel, különleges szoborszerű mozgalmassággal ruházva fel az Audi design egyedülálló formavilágát.
Belső tér
A belső teret az ember és az autó közötti kapcsolat, vagyis az ergonómia és a funkcionalitás határozza meg, az Audira jellemző exkluzív anyagválasztással és legmagasabb szintű kidolgozással. Az A5 belterét a hosszú utazások során is kellemes közérzet atmoszférája határozza meg.
A „cockpit” teljes felépítése a műszereket a középkonzollal közös egységbe foglalva, egyértelműen a vezetőre összpontosít. A mozgalmas formák, a kidolgozás pontossága, a kezelőelemek igényes kimunkálása olyan vizuális ínyencségek, amelyek szinte azonnali érintésre is csábítanak. A belső tér formavilága így az Audi A5 minden egyes útja alkalmával egyben a tapintás élményét is kínálja. Az egységes kialakítás kiváló példája az ajtókárpit, amelyen a kezelőelemek, a dekorberakások, a kartámasz és a rakodórekesz egyetlen vizuális egységbe tömörülnek.
A műszerfal a sebesség- és a fordulatszámmérő csepp alakú szegélyével szintén az Audi jellegzetes formai elemeit vonultatja fel, ám minden részletében új tervezésű. Az MMI kezelési rendszer képernyője az új A5 esetében is a vezetőtérben ergonómiailag tökéletes módon, igen magasan kapott helyet.
Motor, erőátvitel
Egy erős és sportos kupéba nagyteljesítményű és igen hatékony működésű motorok illenek. Az Audi A5 ennek megfelelően az innovatív technikákra alapoz: az új modellcsalád mindegyik erőforrása közvetlen üzemanyag-befecskendezéssel működik, a benzinesek az FSI, míg a dízelek a common-rail TDI rendszerrel. Ezek mindegyik aggregát számára magas forgatónyomaték-szintet és kifejezetten pörgős karaktert kölcsönöznek, mégpedig optimális energiafelhasználás melletti intenzív teljesítmény-leadás kíséretében. A rendkívül kulturált járású TDI-motorok sportos adottságaikkal éppoly jól illenek az A5 karakteréhez, mint a benzinesek, a döntés egyedül a vezető személyes ízlésén múlik. Mindegyik erőforrás hatásosan igazolja, hogy a takarékos üzem és a vezetési élvezet korántsem zárják ki egymást.
Az Audi A5 motorkínálatának csúcsán az innovatív „Audi valvelift system” szelepvezérléssel készülő, új 3,2 literes FSI konstrukció áll. A korszerű rendszer két állásban szabályozza a szelepemelés mértékét, amelyre közvetlenül a vezérműtengelyen elhelyezett, eltolható bütyökelemek szolgálnak. A nagyobb és a kisebb szelepemeléshez tartozó, két egymás melletti bütyökprofil így a pillanatnyi teljesítményigény függvényében szabályozhatja a szívószelepek nyitását.
Hatásuk a motor jól érzékelhetően hatékonyabb működésében nyilvánul meg: nagyobb teljesítmény és kedvezőbb menetdinamikai adottságok, egyértelműen alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás mellett. Az Audi A5 3.2 FSI pilótája így 195 kW (265 LE) teljesítményt élvezhet, a mindenkor kellően nyomatékos menettulajdonságokról pedig az igen széles, 3.000 és 5.000 percenkénti fordulatszám közötti tartományban rendelkezésre álló, 330 newtonméter forgatónyomaték gondoskodik. Az A5 3.2 FSI manuális sebességváltóval 6,1 másodperc alatt gyorsít 100 kilométer/óra tempóra, csúcssebességét pedig 250 kilométer/órára korlátozza az elektronika. A vezetés e magas fokú élményéhez az elsőkerék-hajtású 3.2 FSI esetében mindössze 8,7 liter üzemanyag-fogyasztás társul 100 kilométerre.
Az Audi az A5 teljes egészében új fejlesztésű high-tech négyhengeres erőforrása révén is tovább erősíti a motorépítésben elért vezető pozícióját. A 125 kW (170 LE) teljesítményű 1.8 TFSI 2007 második felétől jelenik meg a kínálatban. A turbófeltöltést a közvetlen benzinbefecskendezéssel kombinálja, s gyakorlatilag minden fordulatszám-tartományban e kategóriában kiemelkedőnek számító gyorsulási képességet biztosít.
Az Audi V6-os TDI-erőforrásai valóságos mércének számítanak szegmensükben. Az Audi új kupéjának sportos TDI-erőforrásaként az alapvetően átdolgozott 3,0 literes konstrukció szolgál, amelynek teljesítménye ezúttal 176 kW (240 LE), legnagyobb forgatónyomatéka pedig eléri az 500 newtonméter értéket. Ám ez még nem minden: kiemelkedő, 5,9 másodperc gyorsulásával és 250 kilométer/óra csúcssebességével az Audi A5 3.0 TDI quattro kategóriája legsportosabb képviselői közé tartozik. S mindezt csupán 7,2 liter átlagfogyasztás mellett!
Még takarékosabb az Audi A5 motorpalettájának másik TDI erőforrása. A 2,7 literes V6-os 140 kW (190 LE) teljesítménnyel, és a „multitronic” sebességváltóval kínálkozik a kényelemre sokat adó kupé-pilóta számára. A számok itt is önmagukért beszélnek. Legnagyobb sebessége eléri a 232 kilométer/órát, amelyhez 6,7 literes üzemanyag-fogyasztás párosul, a 7,6 másodperces gyorsulás pedig az Audi A5 e változatának sportossága felől sem hagy kétséget.
Az Audi A5 2.7 TDI multitronic elsőkerék-hajtású, a manuális váltóművel szerelt háromliteres TDI pedig mind a négy kerékre továbbítja nyomatékát. Mint számos más Audi modell esetében, a quattro állandó összkerékhajtás az optimális menetdinamikai adottságok érdekében alapesetben a nyomaték 40 százalékát az első, 60 százalékát pedig a hátsó kerekekre továbbítja. A vonóerő elosztása egyebekben a pillanatnyi menethelyzethez és tapadási viszonyokhoz igazodik.
Multitronic váltó nyolc fokozattal és sport üzemmóddal
A motor teljesítményét alapkivitelben sportos hangolású hatfokozatú manuális sebességváltó továbbítja a hajtott kerekek felé. E váltóművet egyformán rövid kapcsolási utak és magasfokú kezelési kényelem jellemzi.
A 3.2 FSI és a 2.7 TDI számára a páratlan kényelmet kínáló „multitronic” fokozatmentes automatikus sebességváltó is rendelkezésre áll. Magas hatásfokával és igen takarékos leghosszabb áttételével mindenkor optimális munkaponton működve, különösen alacsony fogyasztást biztosít. Ha a vezető sportosabb stílusban kíván közlekedni, a váltómű nyolc, elektronikusan programozott áttétele között kézzel váltogathat.
Különleges adottságú atléta: az Audi S5
Az Audi S5 már az A5 sorozat piaci bevezetésekor megjelenik a kínálatban. Bár a számok jól mutatják, mégis inkább csak sejtetni tudják a vezetés pilótára váró élményt – a nyolchengeres teljesítménye 260 kW (354 LE), maximális forgatónyomatéka pedig 440 newtonméter, és már 3.500 percenkénti fordulatszámnál teljes egészében rendelkezésre áll. Az Audi S5 5,1 másodperc alatt teljesíti az álló helyzetből 100 kilométer/óráig tartó sprintet. Rendkívül pörgős karakterét, érzékeny gázadási reakcióit, folyamatosan intenzív teljesítmény-leadását vagy éppen e nyolchengeres vérpezsdítő hangját azonban semmilyen számérték sem írhatja le. Természetesen ez a V8-as is nagyrészt a magas sűrítési aránnyal és optimális keverékképzéssel működő, innovatív FSI közvetlen befecskendezésből nyeri hatalmas erejét.
Az S5 rendkívül pontos vezetésű és rövid utakon mozgó váltókarral kezelhető, hatfokozatú sebességváltójának köszönhetően minden egyes kapcsolás igazi szórakozás. A tökéletes vonóerő-átadásról természetesen itt is a változó nyomatékelosztású quattro állandó összkerékhajtás gondoskodik, amely alapesetben 40:60 arányban osztja el a motor nyomatékát az első és a hátsó kerekek között. E dinamikus rendszer mindössze a másodperc törtrésze alatt alkalmazkodik a pillanatnyi menethelyzethez, és folyamatosan gondoskodik a hajtónyomaték optimális elosztásáról.
Az Audi S5 sportfutóműve kifejezetten dinamikára összpontosító hangolásával illeszkedik a kiemelkedő menetteljesítményekhez. A speciális nagyteljesítményű fékrendszer a feketére fényezett féknyergekről már kívülről is felismerhető, és egészen pontosan adagolható lassításokat biztosít. Az ESP menetdinamikai szabályozó rendszer két fokozatban kapcsolható ki, amikor a vezető az Audi S5 képességeit a megfelelő környezetben kívánja élvezni.
Míg az Audi A5 formavilága a sportosság és az elegancia kiegyensúlyozott egységét fogalmazza meg, az Audi S5 egy atléta még erőteljesebb megjelenését ölti magára. A hűtőrács az Audi S-modelljeire jellemző módon platinaszürke árnyalatú, függőleges krómtagokkal kiegészítve. Az első és a hátsó lökhárító egyaránt markánsabb formákat képvisel, a légbeömlők rácsai hangsúlyosabbá váltak. A külső tükrök alumíniumhatású házai éppúgy egyéni stílusjegyként jelennek meg, mint a karosszéria színére fényezett küszöblécek vagy a kettős vezetésű, négy ovális véggel kialakított kipufogórendszer. A csomagtér-ajtó még határozottabban kiformált, további aerodinamikai leszorító erőt produkáló légterelőjében pedig a sportos karakter egyértelmű funkcionális előnyöket hordoz.
Az igazi erő azonban belülről jön. Az Audi S5 belső terének kialakítása következetesen a jármű karakterét követi: a dinamikus, egyben kifinomult stílust itt sportülések és sportkormány, szürke műszerszámlapok vagy éppen alumínium küszöblécek fogalmazzák meg. Természetesen itt is bőséges játéktér áll rendelkezésre az egyéni igények kielégítésére. Jó példa erre a dekorberakások kínálata, amely a szénszálas hatású felülettől az alumíniumon és a nemesacélon át egészen a fafajtákig terjed. Az Audi S5 így végül teljes egészében tulajdonosa ízlésére szabható.
Az S5 szériafelszereltségében az új 18 colos, 245/40 R 18 méretű gumiabroncsokkal szerelt „S Design” keréktárcsák mellett többek között a LED-csíkokból álló nappali világítással kiegészített „Xenon plus” fényszórók vagy az elektromos állítású sportülések is szerepelnek.