Sokaknak nem tetszik, hogy a nagy lökettérfogatú szívómotorok kora leáldozóban van, de a tények makacs dolgok és azt mutatják, hogy az atmoszferikus izommotorok napjai valóban meg vannak számlálva. Pedig ha van valami, amit évtizedek múlva vissza fogunk sírni az autózás jelenkorából, az például az RS 4-es erőműve, mert lehet egy turbós motor nyomatékosabb és takarékosabb, de a versenyautósan magas fordulatszám és a hozzá párosuló lélegzetelállító hangélmény unikummá teszi.
4,7 másodperc alatt futja százas sprintet
Az Audinak talán minden más gyártónál nagyobb hagyománya van a nagy teljesítményű kombik gyártásában, de az mindenképpen meglepő, hogy az RS 4-esből nem készítenek majd limuzint, mondván, akinek nem jó a kombi, annak ott az azonos technikával ellátott RS 5-ös kupé. De őszintén szólva puttonyos karosszériával is vérpezsdítő a külső, főleg hogy extrémen széles kerékjárati ívek és kályhacső méretű kipufogók díszítik az autót. A motor hűtés- és levegőigénye miatt pedig akkora hűtőnyílások kerültek a lökhárító alsó részébe, hogy egy normál A4-essel lehetetlen összetéveszteni.
Természetesen belül sem maradt el a hangulatfokozás, a kagylóülések szorításából meglátni a 9000-ig skálázott fordulatszámmérőt, ez önmagában is jó előjel. Persze az RS 4-es menet közben sem okoz csalódást, sőt! A 450 lóerős, 4,2-es egység már az indításnál tudtunkra adja hangjával, hogy itt valami nagy produkció készül. Alacsony fordulaton még semmi különlegessel nem szolgál, szépen elgurgulázik, miközben a hétfokozatú S tronic váltó finoman cserélgeti az áttételeket. S mi történik, ha odalépünk? 5000-es fordulat felett elszabadul a pokol, és villámgyorsan elérjük a 8500-nál bekövetkező leszabályozást, ám az egészben az a legszebb, hogy manuális módban nem vált fel fordulatszámhatáron az S tronic! A 4,7 másodperces gyorsulás miatt közúton kínszenvedés betartani a sebességhatárokat, egyet előzünk és máris a megengedett sebesség kétszeresét mutatja a sebességmérő. Az elektronikusan szabályzott 250 km/órás végsebesség meg sem kottyan az RS 4-esnek, ám a némi pénzért 280-ra emelt korlátozásnál is többet tudna.
Összkerékhajtásával ragaszkodik az úthoz
A nyers teljesítmény káprázatos, de az RS 4-es nem pehelysúlyú modell, üresen 1,8 tonnát nyom. Ezt a súlyt azonban jól titkolja, pontosabban a vezető nem érzi a 18 mázsát. Ez két dolognak köszönhető. Egyrészt Dynamic módban olyan szinten bekeményedik a futómű, hogy a karosszéria szinte semmit sem dől, másrészt az összkerékhajtás nagyon semlegessé teszi. Megkockáztatom, hogy a Dynamic üzemmódot csak versenypályán lehet használni, mert közúton elpattog a legkisebb, egyébként észrevehetetlen úthibán is. Az RS 4-es persze nem olyan „mókás”, mint egy hátsókerék-hajtású sportkocsi, ezzel az autóval viszont könnyű gyorsnak lenni, mert még az ESP kikapcsolt állapotában is jóindulatú.
Az összkerékhajtás a tapadás függvényében osztja el a nyomatékot, alaphelyzetben a hajtás 60%-a megy hátra, de bizonyos helyzetekben akár 70% is juthat előre. Az opciós sportdiffi az ívkülső kerékre juttathat több nyomatékot, amivel szinte nullára redukálja a nehéz orrmotoros autók rákfenéjének tekinthető alulkormányzottságot. Ha ehhez hozzávesszük a 380 mm (!) átmérőjű, extraként rendelhető, hatásosságát tekintve elképesztő kerámia féktárcsákat, nyilvánvaló, hogy ez a kombi nemcsak a sztrádán, hanem versenypályán is ellenfele a kemény sportkocsiknak.
Audi RS 4 Avant
Összlökettérfogat: 4163 cm3
Max. teljesítmény: 331 kW (450 LE) 8250/min
Max. nyomaték: 430 Nm 4000/min
Hossz./szél./mag.: 4719/1850/1416mm
Tengelytáv: 2813 mm
Saját tömeg: 1795 kg
Csomagtér: 490 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 4,7 s
Maximális sebesség: 250 km/h
Átlagfogyasztás: 10,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 249 g/km
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!