Eddig a Volkswagen Passat konfigurációk kétharmadát idő előtt abbahagyták, ezért sokkal egyszerűbb lesz majd a kívánt példány összeállítása: a felszereltséget, motort, felniket, színeket és extrákat is beleértve kevesebb, mint 20 kattintás alatt összeállítható lesz az újdonság. Ennek elérésében olyan dolgok segítenek, hogy kontinensünkön már csak kombi karosszéria és csak DSG váltó van a kínálatban, és egyedi extrák helyett csomagokat ajánlanak. Például amíg eddig külön kellett kiválasztani a raktér elektromos csatlakozását, a csomagrögzítőt, a jövőben ez egy csomagban egy kattintással lesz kiválasztható. A névtelen alapszint mellett Business, Elegance és R-Line felszereltségek közül lehet választani, jelentősen gazdagabb már az alapszint tartalma is (DSG váltó, MIB4 fejegység, vezetőtámogató rendszerek…), Németországban 39 990 eurós alapáron kezd az új Volkswagen Passat, magyar árak majd később lesznek; a forgalmazás 2024 februárjában indul.
Felismerhetőek maradtak a vonások, de azért finomabban megformálták a felületeket a formatervezők, bátrabban játszottak a fény/árnyék határral. Az alap megjelenésnél mosolygós a lökhárítóban lévő légbeömlő körvonala, az R-Line nagy méretű fekete téglalapot visel ugyanitt. Vetítőlencsés LED-es fényszórók járnak alapáron, opciósak a nagy felbontású LED-mátrix fényszórók, hátul a karosszéria teljes szélességét elfoglalja a LED-es lámpa. A szélesség 1852 mm (+20 mm), a tengelytávolság 2841 mm (+50 mm), a karosszéria 4917 mm (+144 mm) hosszú, a magasság változatlan. A vezérelt nyitású légbeömlővel, az első lökhárítók sarkán lévő csatornákat használó, az oldalfal mellett a légáramlást irányító légfüggöny, nagyobb méretű tetőspoiler és teljesen burkolt padló javítja a légellenállást. A nagyobb karosszéria nem csak a hátsó utasoknak ad 5 cm-rel nagyobb lábteret, de a csomagtér mérete is bővül, a kalaptartó alatt 690 liter (+40 l) várja a csomagokat, támladöntés után 1920 l (+140 l); a plug-in hibrid hajtásnál a kisebb padló alatti fiók miatt csökken a térfogat.
Teljesen digitális a belső, a kormány mögött 12,9 colos kijelző informál, a központi érintőképernyő 15 colos képátlójú, és hátulról megvilágított díszbetétek kerülnek az utas elé és az ajtókra. Kémfotón lehetett látni az anyósülés előtti monitort, de az csak Kínában lesz elérhető, ahol szükség van az ilyen kütyükre, Európában ennek nem látják értelmét – messze van az utas szemétől a monitor, amelynek a képe így sokkal kisebb, mint a kézben és az ember fejéhez közelebb tartott okostelefoné. Az előválasztókar a jobb oldali bajuszkapcsoló, így az első ülések között nagy méretű tárolót tudtak kialakítani – bár annak szélességét csökkenti, hogy itt helyezték el az elektronikus rögzítőfék kapcsolóját.
Ügyes megoldás, hogy a hátsó ülésnél úgy helyezték ez az első könyöklők végén az USB-C töltőket, hogy azok magasan vannak, így könnyű azokhoz a kábel csatlakoztatása. Tablet tartó balesetvédelmi előírások miatt nincs az üléstámlákhoz, helyette az ülések közötti könyöklőből hajtható elő egy meglehetősen kicsi és mélyen lévő tartólap; a kéz mindig kéznél van. A vezetőajtóban ott találjuk a VW-logós esernyőt, ezzel kapcsolatban hangsúlyozták, hogy nem a közös gyártósoron készülő Škoda Superb megoldását vették át, hiszen a VW már a B6-os (2005-2010) Passatnál kínálta ezt a felszerelést, csak aztán lemondtak róla. A jobb oldali ajtóban csak az esernyő hűlt helyét találjuk. Az utántöltést megkönnyítő tölcsérré alakuló szélvédőmosó-betöltőről már bevallották: a Škodától származik a Simply Clever megoldás. Egyszerűbb (olcsóbb) volt ugyanazt a beszállítót használni…
A Volkswagen Passat alapmotorja 1,5-ös eTSI, a 150 lóerős motornál hengerlekapcsolás és 48 voltos lágyhibrid rendszer csökkenti a benzinfogyasztást. A 2,0 literes turbómotor 204 vagy 265 lóerős teljesítménnyel választható, a 2,0 literes TDI 122, 150 vagy 193 lóerős lehet, a legerősebb teljesítményszintek 4Motion összkerékhajtást kapnak. Immár a második generációs hálózatról tölthető hibrid hajtást kínálják, a 204 lóerő (150 LE benzinmotor és 115 LE villanymotor) vagy 272 lóerő (177 LE benzinmotor és 115 LE villanymotor) rendszerteljesítmény az első kerekeken át hajt. A nettó 19,7 kWh (bruttó 25,7 kWh) kapacitású akkumulátort a hátsó ülés alá szerelik, a 45 literes benzintank a csomagtérpadló alá kerül, változattól függően 100 km körüli elektromos hatótávolsággal lehet számolni. Felgyorsítják a töltést, a fedélzeti töltő 3,6 helyett 11 kW-os, ezen felül 50 kW-os villámtöltésre is van lehetőség. A korábbinál kétszer nagyobb energiasűrűségű telep maximális teljesítményleadása 110 kW, ám mivel legfeljebb 85 kW-ot vesz ki a villanymotor, a telep soha sincs maximális teljesítményen terhelve, ami meghosszabbítja az élettartamát.
Jobb vezethetőséget ígér a hátsó felfüggesztés módosított geometriája, de igazán az opciós DCC Pro felfüggesztés hoz újat. Ennél az elektronikus vezérlésű lengéscsillapítóknál már 2-2 szelepet használnak, azaz külön vezérelik az összenyomódás és a kiengedést is, és erre a menetstabilizáló is hatással van, azaz a kerekenkénti fékezés mellett a lengéscsillapítás vezérlésére is hatással van az ESP, ami így a karosszéria dőlését is szabályozza. A 2 szelepes megoldás előnye, hogy például Sport módban csak az összenyomódást állítják keményebbre, az ilyenkor a kátyúba „beeső” kerék finomabban landol. Európa számára Pozsonyban gyártják majd a kilencedik generációs Volkswagen Passat kombit, amelynek első példányai 2024 második negyedévében kerülnek majd a kereskedésekbe.