Magyarországon is bemutatkozott az Audi Q7, az ingolstadti márka SUV-je. Az értékesítés kétféle motorvariációval kezdődik, a már jól ismert 4,2 literes FSI 350 lóerőt teljesít, a dízelaggregát pedig a 3 literes TDi DFP, melynek teljesítménye 233 lóerő. Előbbi alapára 19,84 millió forint, a gázolajos változatért pedig legkevesebb 14,19 millió forintot kell a szalonban hagynunk. Az előrendelés során már 60 darabot értékesített a Porsche Hungária, így “sietnie kell” annak, aki a 230 darabos idei kvóta egyik példányát szeretné a saját garázsában látni.
Sportos menetteljesítményével és dinamikájával az utcán, terepen pedig a mozgékonyságával tűnik ki. Designja hűen tükrözi az Audi Q7 karakterét. A tetővonal széles, folytonos íve és a karosszéria oldalának a keskeny ablakokhoz viszonyítva egyénien széles kialakítású felületei a márka karakteres dinamizmusát tükrözik. A hangsúlyosan keskenyedő első rész, illetve az erősen döntött D-oszlopokkal megformált, erőteljes far kupészerű körvonalat nyújt.
Az Audi-formavilág további jellegzetes elemei az oldalnézetet meghatározó vállöv, illetve az oldalfelületen áthúzódó dinamikus vonal. A karosszéria ízléses kontrasztot alkotó, kétárnyalatú – matt ezüst és matt platinaszürke színekkel – opcionális fényezése elegáns megjelenést biztosít. A kocsi 11 alapszínben rendelhető.
Az Audi Q7 5086 milliméter hosszú, tengelytávja 3002 milliméter. E méretek eleve vezető pozíciót biztosítanak számára az SUV-k versenyében; 1983 milliméter szélességével és 1737 milliméter magasságával páratlanul tágas belteret kínál utasai számára. Sokoldalúsága tekintetében szintén új dimenziókat képvisel: az Audi Q7 belterében nem kevesebb, mint 28 féle üléselrendezési és rakodási lehetőségből választhatunk. A három üléssorban akár hét személy is helyet foglalhat. A második sor egyes ülései szükség esetén
hosszirányban is állíthatók, az utasok itt a kategória legnagyobb lábterét élvezhetik. Mindkét hátsó üléssor lehajtható, így igény esetén az ülések eltávolítása nélkül is akár 2035 literes csomagtér alakítható ki. Ötüléses változatban az Audi Q7 csomagterének térfogata 775 liter – a kategória legjobbja. A hatüléses kivitel a második sorban két luxuskivitelű egyes ülést kínál.
Az Audi Q7 piaci bevezetésekor a vásárlók két erőteljes motor közül választhatnak: az új 4,2 literes FSI közvetlen benzinbefecskendezésű V8-as 257 kW (350LE) teljesítményt kínál, 440 newtonméter maximális forgatónyomatékát 3500 percenkénti fordulatszámnál adja le. A hathengeres 3.0 TDI a common rail befecskendező rendszer legújabb
generációjával, piezo soros befecskendezőkkel készül. Tekintélyes, 171 kW (233 LE) teljesítményét és a már 1750 percenkénti fordulatszámtól rendelkezésre álló erőteljes, 500 Nm forgatónyomatékát magas fokú kifinomultsággal és gazdaságossággal egyesíti. Ugyancsak új a 3,6 literes FSI V6-os benzinmotor, amely 206 kW (280 LE) legnagyobb teljesítményt és 360 Nm maximális forgatónyomatékot produkál, utóbbit végig a 2500 és 5000 percenkénti fordulatszám közötti tartományban. Ez az erőforrás az év második felétől kapható az Audi Q7-hez. Mindhárom motor 6-fokozatú tiptronic automatikus sebességváltóval egészül ki, amely manuális üzemmódot is kínál.
Szinte magától értetődő, hogy az Audi Q7 már alapkivitelében a quattro állandó összkerékhajtással készül. Központi kiegyenlítőműve műúton és terepen egyaránt mind a négy kereket ellátja vonóerővel. A nyomatékelosztásnak igény szerinti, villámgyors megoldásáról – az optimális menetdinamikai adottságok és a biztonságos autózás alapvető feltételeit nyújtva – a quattro technika gondoskodik, a lehető legmagasabb fokú vonóerő-átadást és oldalirányú menetstabilitást biztosítva. E hajtási koncepció immár több mint 25 esztendeje bizonyítja kvalitásait: eddig több mint kétmillió Audi gördült le a szerelőszalagról quattro technikával, ami a versenypályákon és a ralifutamokon számtalan győzelemhez segítette a márkát.
Az Audi RS4 és S8 modellekhez hasonlóan az Audi Q7 szintén a legújabb generációs, aszimmetrikus/dinamikus nyomatékelosztású, önzáró kiegyenlítőművet tartalmazza. Alaphelyzetben a forgatónyomaték 40:60 arányban oszlik meg az első és a hátsó kerekek között, ami a közel kiegyenlített tengelyterhelések mellett enyhén sportos, hátsókerékhajtást idéző, még jobb menettulajdonságot és hajtási befolyástól mentes, pontos kormányzást biztosít. Az Audi Q7 futóműve kifinomult adottságaival tűnik ki: mind a négy keréknél független, gondosan kidolgozott kettős keresztlengőkaros felfüggesztést találunk, amely többségében alumínium elemeket tartalmaz. Az acélrugóval és kétcsöves lengéscsillapítóval kialakított konstrukciók a még terepen is a sportos vezetés és a magas fokú kényelem jegyében születtek. A hátsó rugó-lengéscsillapító egység döntött helyzete a beépítési magasság mérséklésével hátul még nagyobb belső teret eredményez. Az Audi Q7 már szériakivitelében 18 colos keréktárcsákkal és 235/60, míg a 4.2 FSI esetében 255/55 méretű gumiabroncsokkal készül, azonban opcióként a nagyteljesítményű SUV mindegyik változata 19 vagy akár 20 colos kerekekkel is felszerelhető. Az ESP elektronikus menetstabilizáló számos új funkcióval egészült ki. Ezek egyike a lejtőn leereszkedést segítő rendszer, amely speciális kiegészítő terepes üzemmódként különösen laza talajviszonyok esetében gondoskodik az optimális fékerőről és vonóerő-átadásról. Végül, de nem utolsósorban a külön rendelhető vonóhoroggal szerelt Audi Q7 modellekben az utánfutó-stabilizáló rendszer célzott fékezési beavatkozásokkal előzi meg a vontatmány veszélyes imbolygó, lengő mozgásait. Felár ellenében „adaptive air suspension” légrugózás is kapható. A légrugózás és az elektronikus szabályozású csillapítás eme kombinációja a sportos irányíthatósági tulajdonságok és a magas fokú menetkényelem tökéletes egységét kínálja.
Piaci információk
Miközben az autók összesített piaca nemzetközi szinten már évek óta stagnál, a SUV járművek szegmense világszerte bővül, amire kiváló példa a német piac. Míg 2000-ben mindössze 50 127 darab sportos többcélú járművet értékesítettek ott, 2004-ben már 148 754, azaz ennek közel a háromszorosa talált belőlük gazdára. Közülük 52 046 darab a prémiumszegmensbe tartozott, ami szintén közel 300 százalékos növekedés 2000-hez képest (18 993 darab). Az Audi egyesíti az utcai és off-road képességeket. Így már korántsem a SUV-ok első generációjára jellemző darabos terepjáróról van szó, de még a második nemzedék prémiumkategóriás SUV típusai közé sem sorolható, amelyeknél a kényelem kedvéért a terepes képességek sokszor háttérbe szorultak. Harmadik generációs nagyteljesítményű SUV-ként az Audi Q7 szinte minden felhasználási területet tökéletesen lefed, s e tekintetben élesen elkülönül a csak utcára készült, nagyméretű összkerékhajtású limuzinoktól is.
Az alapkivitelhez tartozó dinamikus billegés-stabilizáló minimálisra mérsékli a karosszéria hossztengely menti billegéseit. Működés és segédrendszerek Az „adaptive air suspension” légrugózás segítségével a szabadmagasság változtatható, 180 millimétertől egészen a „Lift” üzemmód kínálta 240 milliméterig. A „Terep” üzemmód 205 milliméter szabadmagassággal és a megfelelően adaptált csillapítás-szabályzással lehetővé teszi az autózást még a kihívást jelentő terepen is. A magasságállítás a rakodóperem magassága szempontjából is különösen kényelmes; nehéz tárgyak csomagtérbe emelésekor ugyanis egyszerűen lesüllyeszthető.