Nem elég újfajta járműveket előállítani, eladni, hanem segíteni kell a vevők szemléletváltását, új technikák megismerését, használatát, tehát le kell cserélni saját tudásunkat, szokásainkat is. Ebben segít a Ford új globális üzletága, a Pro. Sokféle jelentést hallhatunk ki e rövid szóból: profi, professzionális, prolongált élettartam, protekció (védelem), produktivitás, problémaelhárítás, profit, progresszivitás, prosperálás – és mindez benne is van a csomagban. A Ford Pro célja átfogó szolgáltatásokkal, szoftverekkel és digitális megoldásokkal feldobni európai haszonjármű-flották termelékenységét, illetve mindent lefedő szolgáltatással javítani az autók rendelkezésre állási idejét, csökkenteni üzemköltségeiket és segíteni a vállalkozások fenntarthatóságát, miközben azok átállnak elektromos hajtású járművekre. Mindez már önmagában is jelzi, hogy nem könnyű gázolaj helyett akkuval járni, és közben nyereségesen fuvarozni.
Az új üzletág szilárd alapon áll, hiszen a márka zsinórban 7. éve vezeti Európa haszongépjármű-piacát, Transitjai a világ legnépszerűbb áruszállítói, tehát reálisnak tűnik célkitűzése, hogy 2025-ig 45 millió dollárra növelje a digitális szoftverekből és a szolgáltatásokból származó globális bevételeket a Ford Pro.
Járművek minden feladatra és minden vásárlónak
A program azzal könnyíti majd meg a vásárlók átállását, hogy gyakorlatias, tisztán elektromos hajtású modelleket kínál nekik. Ezeket úgy tervezik, hogy szállítási képességben és fenntartási költségben se kelljen kompromisszumot kötni, állítja a Ford. Mi viszont tudjuk, hogy az ilyesmit „e” nyelven kell érteni: míg a Barcelonában kipróbált E-Transit hasznos teherbírása 955 kilogramm, és maximum 750 kilót lehet mögé akasztani, egy megfelelő dízelmotoros Transit több, mint két tonnát fogadhat rakterébe, és 2-3,5 tonnás utánfutót vontathat. Tehát kétszeres, illetve négy és félszeres a különbség az ódivatú és az új módi szerinti járművek között, az utóbbiak hátrányára. A hatótávról nem is beszélve, a költségeket pedig majd meglátjuk.
Egy-egy negatívum nem a Ford hibája, hanem minden márkát érintő, rendszerszintű e-korlátokról van szó. Igazolja az iménti megjegyzést, hogy új E-Transitra már akkor beérkezett 5000 megrendelés, mielőtt az első példány legördült a gyártósorról.
Egyedi berendezés, profiknak
Az Európában eladott Ford haszonjárművek felét átépítik a vásárlók egyedi igényei szerint. A Ford Pro Special Vehicles jelentősen leegyszerűsíti a felépítményezést a vevőknek és az átépítő cégeknek. A vállalat Minősített Járműátalakító (QVM) partnereinek kiterjedt európai hálózata rugalmasan teljesít elvárásokat, egyetlen áruszállító bepolcozásától egy teljes országot ellátó hűtőkocsiflotta kivitelezéséig. A QVM-partnereknél nincsenek vizsgáztatási problémák, az átalakítások biztonságosan, hatékonyan és gyorsan, egyedi specifikációk szerint valósulnak meg. A Ford Pro emellett alkatrészcserékkel, segédakkumulátor- és üzemanyag-rendszerekkel, valamint a különleges funkciók (pl. jelzőfények vagy utánfutó elektromos rendszerek) működését előkészítő csomagokkal segíthet fokozni a jármű képességeit. Ráadásul egy digitális szolgáltatás fejleszt megoldásokat, hogy külső gyártók rendszerei is kezelhetők legyenek a jármű érintőképernyőjéről, így nincs szükség további vezérlőpanelekre a fülkében.
Hálózatba kapcsolva
A Ford Pro integrált ajánlatának legfontosabb elemei a hálózatba kapcsolható járművek, amelyek maximálisan kihasználhatóvá teszik a flották termelékenységét és rendelkezésre állási idejét. Egyedülállónak számít a haszonjármű-szektorban, hogy teljesen integrált, digitális rendszer segít a flottaüzemeltetésben, akár dízel- vagy benzinmotoros autókat, vagy tisztán elektromos hajtású modelleket használnak – még ha vannak köztük nem Ford márkájúak is. Haszonjárművek töltési, szerviz- és finanszírozási szoftverei egyetlen átfogó platformon egyesülnek, megkönnyítve az áttérést a hálózatba kapcsolt, elektromos járművekre. Kell is ez, hiszen az új körülmények között minden eddiginél összetettebb feladat egy flotta működtetése.
Sokféle helyzetre
Minden flottás ügyfél egy évre ingyenes Ford Pro Telematics előfizetést kap, ha hálózatba kapcsolható Ford haszongépjárművet vásárol. A szoftver alkalmas például járművek valós idejű helymeghatározására, járműállapot-figyelmeztetésre, vagy a sofőrök vezetési stílusának követésére. A tisztán elektromos hajtásra áttérő flottáknál a Ford Pro ETelematics plusz funkciói támogatják a Ford Pro Charging használatát: mutatja a feltöltés aktuális állását, a töltéssel még megtehető távolságot, figyelmeztet az alacsony töltöttségi szintre, előklimatizálja a vezetőfülkét, már a műszak kezdete előtt felmelegítve vagy lehűtve a kabint, így menet közben spórol az akkuval. Az 5 vagy kevesebb járműves flottagazdák ingyenes Ford-Pass Pro okostelefon-alkalmazáshoz folyamodhatnak. Nagyobb piacokon a Ford Pro tanácsadói segítenek megtalálni az adott helyhez megfelelő töltési megoldást. A Ford Pro Charging egyedülálló szolgáltatása a töltési hardver és szoftver egyidejű telepítése. A hálózatos rendszer már azelőtt észlel problémákat, mielőtt az ügyfél észrevenné, és meg is oldja a gondokat. A Ford Pro Charging Európa-szerte több mint 300 ezer, Magyarországon több mint 600 töltőponthoz biztosít hozzáférést, a számlázást pedig központosítva kezeli. Egyszerű megoldást kínál az otthoni, fali töltődobozok beszereléséhez, költségszámlázásához és adminisztrációjához is – hát igen, ez is költségtényezője az átállásnak.
Az állásidő a flottamenedzserek rémálma… A Ford Pro Service járműadatok és a szervizhálózat összekötésével biztosít maximális üzemidőt. A szervizek mellett teljes flottányi mobil szervizkocsi javít ott és akkor, ahogy megfelel az ügyfélnek, a javítások és a szervizmunkák 70%-át képesek a helyszínen megoldani (még más márkájú autók esetében is). A szolgáltatás magyarországi bevezetése 2024 elején várható.
A Ford Pro Service fontos szolgáltatása a FORDLiive, amellyel valós idejű járműadatok alapján a márkaszervizek és a Ford Pro szakértői gyorsan meghatározhatják az esetleges hibákat és a szükséges javítást, hogy már előre rendelkezésre álljon az alkatrész és szaktudás, így a járműveknek kevesebb időt kell műhelyben tölteniük. Magyarországon 2022 negyedik negyedévében nyílnak FORDLiive központok.