A Volkswagen első próbálkozása az alvázas pickupok között a Toyota segítségével történt, 1989-1997 között kínálták a Hilux átmárkázásával készített Taro-t – a hátsókerékhajtású modelleket Hannoverben készítették, az összkerékhajtásúakat Japánból importálták. Ez után 2010-ig kellett várni az Amarok-ra, amely eleinte 4 hengeres TSI és TDI motorokkal készült, ennél a nagy teljesítmény hiányolták a vásárlók, majd amikor a 2017-es átfogó modellfrissítésnél Európában a V6 TDI-re váltottak, a vásárlók az igazi alapmotor hiányát hozták fel problémaként. A most, 2 éves szünetet követően a kínálatba a Ford segítségével visszatérő Amarokhoz van 4 hengeres és V6-os dízelmotor is. A Volkswagen 2035-ig számít a most bemutatott pickupra, persze hozzátéve azt, hogy még nem ismert Euro 7-es előírások ezt módosíthatják.
Nagy gondot fordítottak arra a VW formatervezői, hogy teljesen egyedi külső-belső megjelenést adjanak az Amaroknak, csak néhány apró részlet árulkodik a Rangeres rokonságról, úgymint ajtókapcsoló, vagy épp a kijelzők az utastérben – a menü és a grafika már saját, ahogy a középkonzol és a kormány kapcsolói is.
A Budakeszi Vadászháznál megrendezett hazai menetpróbán a két végletet tudtam vezetni. A V6-os dízelmotorral és 10 fokozatú automatával szerelt modellt pár kilométerre kivittem a közútra, a Ranger-rel szerzett tapasztalatok alapján nem okozott meglepetést a finom működés, aztán következett az épített tereppálya. Az előző napok tartós esőzésének köszönhetően mély sár borította a pályát, tartós gázadással és folyamatosan túlpörgő kerékkel követte a nyomvályút az Amarok, néha finoman szabályozni kellett a gázt és egy kicsit tekerni a kormányon – elképesztő, hogy a gyári terepabroncsok milyen jól tapadnak ilyen extrém körülmények között.
Az erdei terepkörön aztán az alapmodellt vihettem el, a 170 lóerős dízelmotorral, 6 fokozatú kézi kapcsolású váltóval szerelt Amarok felszereltségű alapmodellt. Ennél az összkerékhajtásnak nincs 4A, tehát automata állása, de itt is van zárható hátsó differenciálmű és lejtmeneti fékvezérlés, illetve itt nem 6, hanem csak 3 terepprogram van. Utóbbinak nem éreztem hiányát, az erdőben a normál összkerékhajtás (4H) és a felező (4L) között kellett váltani a kívánt sebesség függvényében, egyszer kellett csak zárni a hátsó differenciálművet. A kézi váltónál nagyon rövid az 1-es fokozat, felezőben a használata már-már felesleges, hiszen nem tud kellően nagy tempót elérni vele az ember és ilyenkor nagyon érzékeny a gázpedálra – amit köveken áthaladva önkéntelenül is rugdos a sofőr –, 2-esben azonban mindent megold az autó. Kisebb ugyan a kormány mögött és a középkonzolon a képernyő, de az ügyfelek számára fontos szolgáltatásokat így is tudja az Amarok, én egyedül a körkamera-rendszert és az abban lévő, az orr elé látó kamerát hiányoltam az alapmodellből.
MŰSZAKI ADATOK
Volkswagen Amarok 2.0 TDI
Összlökettérfogat: 1996 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 125 kW (170 LE) 3500/perc
Max. forgatónyomaték: 405 Nm 1750/perc
Hossz./szél./mag.: 5350/1910/1871 mm
Tengelytáv: 3270 mm
Fordulókör: 12,9 m
Saját tömeg/terhelhetőség: 2262/928 kg
Üzemanyagtank: 80 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,6 s
Max. sebesség: 180 km/h
Átlagfogyasztás: 8,6 l/100 km
CO2-kibocsátás: 226 g/km
Vételár (bruttó): 18 470 880 Ft