A Daciának finoman szólva is jól megy a szekér. 2004 és 2011 között 15-szeresére (!) nőttek a márka eladásai, és olyan piacokon vált meghatározóvá, mint például Franciaország vagy Spanyolország. A hallatlan népszerűségnek örvendő Duster terepjáró (ez teszi ki a márka eladásainak közel 40%-át) és a Lodgy egyterű után most a lépcsőshátú Logan és az ötajtós Sandero második generációjával az alsó póluson erősít a Dacia.
A két modell az orr-résztől a B-oszlopig teljesen megegyezik, de hátrafelé már egészen más a két autó: míg a Logan konzervatív szedán, addig a Sandero egészen formás kisautóvá cserepedett. Ezeknek a Daciáknak már nem lehet leszólni a külsejét, a frontrész kifejezetten karakteres.
Jóval igényesebb belső, bővített extralista
A megjelenés nyilvánvalóan nagyon fontos tényező, de engem például sokkal jobban meggyőzött az autó beltere. Eleve már az sokat mondó, hogy nem bádoghangon csukódik az ajtó, a jól felszerelt modellekben pedig krómkeretek és egy kis zongoralakk díszítés dobhatja fel a hangulatot. A lényeg, hogy a berendezésről nem ordít, hogy olcsó, bizony tisztességes az anyaghasználat és az összeszerelési minőség is. De említhetjük a tárolórekeszeket is, hiszen közel dupla akkora helyre pakolhatjuk el a holmikat, mint az elődökben. Sot, ha valaki hajlandó rá áldozni, hétcolos, érintőképernyős navigátor és tempomat is rendelhető a modellekhez, vagyis szó sincs arról, hogy a felszereltség tekintetében kompromisszumokat kellene kötni.
Sokkal inkább zavaró, hogy az elektromos ablakemelő kapcsolói még mindig a középkonzolon éktelenkednek, illetve hogy az első ülések ülőlapjai rövidek, így magasabb vezetőnek gyorsan elzsibbad a lába. Egyébként a külső méretnövekedés (a Logan 6, a Sandero 5 centivel hosszabb elődjénél) nem érezhető az utastérben, mert a tengelytávolság maradt a régiben. Tulajdonképpen ez nem is nagy baj, mert a kategóriától elvárható szintet hozza a 4,34 méter hosszú Logan és a 4,06 méteres Sandero is. Négy személynek elegendő a hely mindkét modellben, a lényeges különbség Logan által kínált, határozottan nagyobb lábhelyben és a csomagtartóban van: míg a Sandero 320 literes értéke csak átlagos, addig a Logan 510 literrel büszkélkedhet (ez a két érték nem változott).
Háromhengeres turbómotor a palettán
Az első üléspróba után kíváncsian vártam, hogy menet közben miben más a korábbiakhoz képest a Logan és a Sandero. Elsősorban a hangszigetelés feltűnő! A tűzfalnál elhelyezett extra szigetelések jóval csendesebbé tették az autót, most már állandó 130 km/órás sebességnél sem zavaró a motorhang, maximum a szélzaj lehetne egy kicsit szerényebb. Az igazi meglepetést azonban a TCe 90 névre keresztelt benzines turbómotor okozta! 900 cm3-es lökettérfogatából 90 lóerőt préselt ki a Renault, amivel egészen fürge a Logan és a Sandero is, feltéve, ha kicsit pörgetjük a motort. A középső fordulatszám-tartományban derekasan húz a kis gépezet, egyébként meg hangja és vibrációja okán sem gondolnánk, hogy háromhengeres. Csak azt nem értem, miért kellett ennyire hosszúra áttételezni az ötfokozatú váltót (130-nál 3000-et forog a motor), mert így nagyok a lépcsők az egyes fokozatok között.
Az 90 lóerős 1,5-ös dízelmotornál is ugyanezt a módszert alkalmazta a Dacia: öt fokozatunk van nagyon hosszúra elnyújtva, csak itt a dízelmotor nyomatéka sokat javít az összképen. Amúgy nehéz rosszat mondani az egységről, mert az új befecskendező-rendszer révén egyrészt halkabb lett, másrészt igazi takarékbajnok. Bár nincs start-stop rendszer a Daciákban, a gyári adat szerint 3,8 literrel is beérik, vagyis ha ezzel a fogyasztással számolunk, a hatótáv meghaladhatja az 1300 kilométert.
Az átdolgozott szervokormány (immáron alapfelszereltség) és a futómű sem okozott csalódást, ugyanis előbbi valamivel direktebb, míg utóbbi kisebb oldaldőlést engedélyez – a rugózási komfort és az úthiba-elnyelő képesség nem változott. Ami a biztonsági segédberendezéseket illeti, a menetstabilizátor és a négy légzsák a szériafelszereltségbe tartozik, illetve a blokkolásgátló már vészfékrásegítés funkcióval is rendelkezik. Az új Daciák tehát kifejezetten jó eséllyel indulnak a hazai piacon az 1,99 millió forintos indulóár (Sandero) miatt.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!