Bevallom, kicsit megszeppentem az S-osztállyal való megismerkedéskor – hűha, ebben annyi az újdonság, hogy alig bírom nyomon követni! A menetpróbát követően pedig még inkább átéreztem és megértettem Dr. Dieter Zetsche, a Daimler AG vezérigazgatójának fő üzenetét, miszerint „a világ legjobb autója az új S-osztály”. Utóbbi nem holmi felelőtlen ígérgetés, most bizony ez a Mercedes a csúcs!
Más koncepció, a nyújtott kivitel volt az alap
A fejlesztés során először dolgoztak fordított koncepcióval, eddig a normál kivitelre fókuszáltak, és abból készítettek nyújtott tengelytávú változatot. Most azonban változott a sorrend, ugyanis Európát és Észak-Amerikát leszámítva az S-osztály kifejezetten sofőrös autó, szóval az aktuális szériánál a Lang verzió jelentette a bázist. Az elődmodellhez képest a vezető fejtere 12, a válltér 14, míg a könyöknél mért szélesség 10 mm-rel nőtt. Persze a hátsó sorban pöffeszkedőknek sem kell szoronganiuk, a térdhely 14, míg a válltér 9 mm-rel nagyvonalúbb. A hátulról mozgatható utasoldali Executive ülés (379 730 Ft) maximális támladőlése 37 fokról 43,5-re nőtt, a hátsó lábtámasznak pedig nemcsak a hossza, hanem a dőlésszöge is állítható. Persze ez nem minden, akár kiegészítő komfortpárnával ellátott saroktámasz, fűthető, szellőztethető ülések, lávaköves masszázsfunkció, tévé és italhűtő is rendelhető.
A hátsó Pre-Safe csomag (480 060 Ft) elektromos mozgatású, automatikusan kiemelkedő, világító övcsatokat, a szélső helyeken övlégzsákokat, elektromos hátsó ülés- és fejtámlaállítást is tartalmaz. A kiemelkedő, világító övcsatok balesetkor segítik a mentésen dolgozók munkáját, hiszen egyrészt jól láthatók, másrészt az ülőlapból kiállva egyszerűbbé teszik a kicsatolást. A biztonságot továbbá hátsó függöny- és oldallégzsákok, valamint párnalégzsákok fokozzák, melyek frontális ütközéskor még „kanapé” pozícióban is szavatolják, hogy az utasok ne csúszhassanak az öv alá.
Persze a sofőrnek sincs rossz dolga, elöl 2 db 30,7 cm képátlójú TFT-képernyő trónol. A bal oldali a kombinált műszerek funkcióját látja el, míg a mellette lévő a szórakoztató-tájékoztató és a navigációs felületnek ad otthont. A kétküllős kormány merész húzás, némi retrós hangulatot hoz a csúcstechnikával felvértezett kabinba. Mindössze egy dologba tudtam belekötni, ez pedig a túlságosan is alacsonyra került belső kilincs, ami valahogy elöl és hátul sem esett kézre. A biztonsági kiegészítők kivonatos listája a teljesség igénye nélkül: távolságtartó, Stop&Go funkciós, kormányasszisztenssel egybekötött tempomat, gyalogosfelismerő Pre-Safe fék, sztereo kamerával dolgozó, (fél)frontális ütközést automatikusan elkerülő aktív sávtartó, közeli pihenőhelyeket felkínáló éberségfigyelő, hátulról érkező koccanásra figyelmeztető, ütközést mérséklő rendszer és Éjjellátó Asszisztens Plus. Utóbbit továbbfejlesztették, ha este az úton embert vagy állatot észlel a hőkamerás rendszer, automatikusan átvált az éjjellátó képernyőre, a gyalogosra pedig külön szúrófény villan, felhívva ezzel mindkét fél figyelmét a veszélyre. Az S-osztály a világon az egyetlen olyan autó, amiben kívül és belül csak fénydiódák találhatók, egyetlen hagyományos izzó sincs! A Magic Body Controll (1 700 530 Ft) előre észleli az úthibákat és villámgyorsan átállítja a légrugós futómű programozását, hogy a lehető legsimábban vegye az autó az akadályokat.
A menetpróbán a hazánkban legnépszerűbb S 350 BlueTec verziót próbáltam ki. A 3,0 literes, V6-os dízel néma csendben kel életre, hangja menet közben sem érzékelhető, vibrációk nem jutnak az utastérbe. A hétfokozatú automata tökéletesen látja el feladatát, létezik komfort és sport állása is, de a gyorsan dolgozó Start&Stop rendszer csak előbbinél aktív. Az itthon megengedett legnagyobb sztrádatempónál 1750-es percenkénti fordulatszámon „pihen” a motor. A futómű karakterisztikája is igényeinknek megfelelően változtatható, a széria Airmatic lengéscsillapító-szabályozás dacára azért a kátyúkat érdemes óvatosan megközelíteni – a Magic Body jelenleg csak az S 500-ashoz konfigurálható. A hátsókerekes S 350-es jól fordul, sokáig semlegesen viselkedik, a kormányzás kellően direkt és precíz, dinamikája azonban a kecsegtető számadatok dacára inkább átlagos, mintsem letaglózó. Hiába, ezzel a típussal suhanni, nem pedig nyomulni kell – utóbbira itt vannak a combos benzinesek! A fogyasztás szemtelenül alacsony, a 258 lóerős S-osztály étvágya még némi erőpróba mellett is 7,0 liter alatt tartható. Jövőre érkezik a 4Matic verzió, mely az előrejelzések szerint a legkelendőbb konfiguráció lesz. Egyelőre nincs tervben gyengébb, vagy erősebb dízel, azonban az éles konkurenciaharc miatt nem zárható ki, hogy rövidesen egy 300 lóerő feletti gázolajos is bekerül majd a kínálatba.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!