A péntek munkanap, pont ezért volt érdemes kilátogatni a Tuning Show 2011-re. No nem a munkakerülés mellett emelek szót, csak aki tudott rá időt szakítani, az még hozzáfért a kiállított autókhoz, nyugodtan meg tudta csodálni a mesteri részleteket, a nagy műgonddal összeállított standokat.
Lehet, hogy szombaton még több show és látványosság lesz – köztük végre először Magyarországon azt is megtudhatjuk, mi mindenre jó a gymkhana, ha élesben megy a játék -, de többen lesznek a látogatók is. Ami miatt mégis érdemes magunkra kilátogatni a Hungexpo területére, az a rengeteg profi módon megépített autó. Gyors terepszemlét követően nyugodtan kijelenthetem, hogy leáldozott a gagyi műanyag tuningnak, legfeljebb a fényezéseknél megy át giccsesbe a dolog.
És ez így van jól. A tuning arról szól, hogy az autót a saját szája ízlése szerint építi át tulajdonosa, a végeredménnyel meg vagy feltűnést vagy elismerést akar kelteni. Mivel engem leginkább az idősebb, youngtimer- és veterán korú autók érdekelnek, azok között néztem szét alaposabban. Jelenthetem, nem csak külföldről vannak igényesen megépített darabok, de a hazai termés is ígéretes. Idővel meg felhígul a jelenleg még a Volkswagen konszern termékeit építő kemény mag. Az Opelesek homokos strandot – nagyon szép várat is építettek – választották témának, kint van a Zsigulimuzin, egyébként meg a kispolszkikra kattantak rá a tunerek.
Bőrrel borított motor? Rongyszőnyeg üléskárpit? Stroboszkóp? Azt se tudja az ember hirtelen, hová nézzen, amint belép a csarnokba. A fő ok leginkább az, hogy a szervezők tényleg kitettek magukért, és nem a hoszteszeken, hanem csak a ruhájukon spóroltak. Ezen a helyen muszáj felhívnom a figyelmet, hogy az Autó-Motor is kint van a kiállításon, a sárga lufikról lehet felismerni a standot. Amúgy a villogó fényeket és a dübörgő basszust követve lehet eljutni hozzánk, aki netán eltéved, megnyugtatásul közlöm, hogy sréhen szemben hot dogot is vásárolhat.
Aki már unja az egymásra rálicitálva zenét nyomó standok dübörgését, az látogasson ki a szabad területre, ott a zenét legalább elnyomja a motorüvöltés, a gumicsikorgás. Az aszfalt mellett elhelyezett óriáskivetítő segítségével pedig nem marad le a legfontosabb benti történésekről, azaz a rúdtáncról, a bikinis szépségversenyről.
Aki inkább mégis a kinti történésekre koncentrál, az pörgő-forgó autókat láthat, a BMW hegemóniát néhány kockalada, Ford és egy faros Skoda töri meg. A Fordok között kakukktojás a háromajtós Focus, ami rossz helyen hajt. Hátul. A turbó fütyüléséből és az általa gyakorlásként végzett kűrt látva elmondható, némileg belepiszkáltak a hosszába fordított motorba. Emelem kalapom Géza-01 előtt, a bordó kocka Ladával nagyon profin bánt a sofőr, gumifüst is volt bőven, rá mindenképpen érdemes lesz odafigyelni majd a hétvége folyamán.
A BMW-k között külön ki kell emeljem a Z4-es kupét, amely egyszerűen nem gymkhanára termett. No nem a sofőrrel, vagy a motorteljesítménnyel, netán a felfüggesztéssel van baj. Az egyik akadály egy vasrúdon lógó gumilabda, amelyet érinteni kell – a Z4 kupé hátsó része meg túlságosan rövid ehhez. Apropó akadály, amikor a faros Skoda elvitte az oszlopot, három megtermett pályabíró segítségére volt szükség ahhoz, hogy újra egyenesbe jöjjenek a dolgok. Egyébként az anyagi kár jelentős, néhányan otthagyták a gumifalban a hátsó lökhárítójukat – igaz, ez nem akadályozta őket a produkcióban.
A Golfból épített tuningautó, amelyet elkészültét követően kisorsolnak, még egész felismerhető volt. Mire én délután egy óra körül kiértem, már teljesen szétkapták a fekete autót, és épp a fényezés előkészítésén dolgoztak a fiúk. Már csak azért is érdemes kilátogatni a Tuning Show 2011-re, hogy megnézze az ember, hogyan is néz ki egy ötmilliós autó csontra kipucolva. Vagy attól függően, mikor ér ki valaki, hogyan is néz ki egy ötmilliós átlagautó, amiből átlagon felüli megjelenésű tuningverdát építenek.