A teljesítmény jelentős növelésének legegyszerűbb módja a turbófeltöltő alkalmazása, hiszen azzal tágabb határok között lehet játszani, mint mondjuk a kompresszorral. Legjobb példa erre a Formula-1-es Mercedes blokk, ahol szétválasztották egymástól a turbina- és a kereket, a kettőt pedig nem egy 2-3 centis, hanem jó fél méteres tengely köti össze. A Kia más utat választott, őt a motort és magát a turbófeltöltőt távolították el egymásról egy tanulmány erejéig.
A Sema kiállításon bemutatott Kia K900 High-Performance nevű alkotásnál a hivatalos indoklás szerint egyszerűen nem fért el a motortérben az 5,0 literes V8-as mellett az a két turbófeltöltő, ami 420-ról 650 lóerőre növeli a teljesítményt. Gyorsan meglett a megoldás, a csomagtér padlójába építették be a két darab Garrett 2871R feltöltőt. Elsőre nagyszerű az ötlet, de aztán elkezd egy kicsit gondolkozni az ember, és hamar rájön, hogy csak a baj van ezzel.
Nem véletlenül izzadnak vért a fejlesztőmérnökök, amikor az új turbós motorokat tervezik, szeretnék a lehető legközelebb elhelyezni a feltöltőket az erőforráshoz, ezzel csökkentve a turbót is magába foglaló nagynyomású légkör térfogatát. Ha ugyanis nem kell sok levegőt összesűríteni, akkor gyorsabban reagál a feltöltő, élénkebbek a motorreakciók. Aztán a képeken azt látjuk, hogy direktszűrőkön keresztül jut a levegő rögtön a turbókhoz. A tuningolt autóknál ez megszokott megoldás, annyi eltéréssel, hogy most nem a portól-kövektől védett motortérben helyezkednek el a turbók, hanem ott, ahol az első és hátsó kerekek által felvert por is megtalálható, nem is beszélve a felcsapott vízről. Csoda lenne, ha 100 km-nél többet elmenne az autó anélkül, hogy ki kellene mosni a légszűrőket.
Aztán ott van a csomagtér kérdése, amely használhatatlanná válik a turbók miatt. Az üveglap csak a show kedvéért került oda, hogy ne kelljen mélyre hajolnia az embernek, ha látni szeretné a feltöltőket, a problémát az extra hőterhelés jelenti, amelytől hamar átforrósodik a tér. Ugyan, hűt a menetszél – nos a Kia által kiadott sajtóközlemény szerint azért is választották ezt az elhelyezést, mert ezzel csökken a motortér hőterhelése, tehát jelentős problémáról beszélhetünk. Van, hogy nem érdemes elhagyni a járt utat egy járatlanért…
A Kia K900-asnál egyébként feketére fényezték az egyébként króm díszeket, karbonból sütött szolid légterelőket kapott és 21 colos felniket. Bent narancsszínű bőr kárpitot és rengeteg karbont találunk, az első ülések támlájába épített 11 colos monitorokon autóversenyzőset játszhatnak az utasok akár menet közben is.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!