Ha már az X-motívum a meghatározó stíluselem, stílszerűen ráállítanám az X-aktás Mulder és Scully ügynököt a rejtélyre: hol a „viharba” rejtegették eddig azokat a formatervezőket a japánok, akik a vadiúj Aygót rajzolták? Véleményem szerint designban még a GT86-os sportkupét is utcahosszal megelőzve az utóbbi idők legizgalmasabb Toyotája, s manapság a legmenőbb városi törpe is a placcon. Megjelenése japánosan vagány, mintha egy manga képregényből gurult volna elő, pengeéles és lendületes vonalait pedig szamurájkarddal kaszabolták volna. Mi több, a harmadik „x-play” felszereltségtől a karosszéria-elemek, illetve az utastér dekorbetéteinek egy része akár utólag is cserélhető, így lehet játékosan egyedivé varázsolni és saját stílusunkhoz igazítani a kocsit.
Ezen a szinten pedig már egyebek mellett bőrkormány és sebességváltógomb, légkondicionáló, valamint „x-touch” multimédiás egység, s ezzel együtt tolatókamera is dukál az Aygóhoz. A 7 colos, színes érintőképernyős kütyü Bluetoothon keresztül telefonkihangosításra, a MirrorLink funkcióval pedig a kompatibilis okostelefon leképezésére is alkalmas. Sőt, jutányos 130 000 forintért még navigálni is tud, teljes Európa térképpel. Ez utóbbi a „Kapcsolat” pont alatt található, ám ettől eltekintve a menürendszer (magyar nyelvű) logikusan felépített és a kezelés egyszerű – az analóg gombokat azért illett volna feliratozni. Mindezek értékesebbnek mutatják a belsőt, de helyenként tetten érhető a spórolás. Egy miniautó esetében a kemény műanyagokon, az ajtók csupasz lemezfelületein, a csak magasságban állítható kormányon, vagy a csomagtér-takaróháló egyszerű zsinóros felfüggesztésén még simán túllép az ember, szó szerint fájó pont azonban, hogy a hátsó ablak továbbra is csak buktatható: záráskor minduntalan becsípi az ujjunkat.
Menő manó, de nem fürge ürge az Aygo
Egyébként annak ellenére, hogy a külméretek csak kismértékben változtak (hossz: +25 mm, magasság: -5 mm), a csomagtartó például 29 literrel, 169-re nőtt. Persze két utazóbőrönd – amit jó magas küszöbön keresztül kell beemelni – így is kitölti, de szükség esetén az 50:50 arányban dönthető támlákkal legalább bővíthető. A négyszemélyes utastér hátuljában átlagos termetű felnőttek is meghúzhatják magukat, nekik azonban már rövid az ülőlap, az „x-wave” verzió gombnyomásra elhúzható vászonteteje pedig lecsíp a fejtérből.
Csúcsfelszereltségnél már a kulcs nélküli nyitás és indítás is széria: a 998 cm3-es, változó szelepvezérlésű háromhengerest alaposan átdolgozták – a lényeg, hogy részterheléskor a szelepek összenyitásával képes fél- Atkinson ciklussal üzemelni. Érzésre azonban nem sok minden változott, alul mintha picit nyomatékosabb lenne, amit rögvest elbukik az ötfokozatú sebességváltó hosszú áttételezése miatt. El lehet csordogálni úgy is, ha a kapcsolássegéd nyilacskákra hallgatunk, de a tempós haladáshoz bizony pörgetni kell a motort és sokat kavarni a váltókarral. Ilyenkor harsány brekegés közepette egész fürge és a városi forgalomban jól manőverezhető az Aygo. Szűk utcákban és parkoláskor viszont lehetne kisebb a fordulóköre – városi mini létére a 10,2 méter pont akkora, mint a fél méterrel hosszabb Yarisé.
Meglepően kellemes viszont a gördülési komfort, a rövid tengelytáv dacára az úthibák többségét szépen kirugózza a kocsi. Mivel az Aygo nem örömautónak készült, csekély áldozat, hogy emiatt kanyarban megdől a kasztni, meg aztán a 165/60 R 15-ös abroncsok amúgy is viszonylag hamar elveszítik a tapadásukat – a menetstabilizátor túlzottan engedékenynek mutatkozott. Országútra és autópályára is kimerészkedhetünk az autóval, de előzésekbe csak alapos „kockázatelemzés” után fogjunk bele, erősebb emelkedőknél (pl. M3-as hatvani, gyöngyösi, M7-es érdi) pedig számítsunk rá, hogy ötödikben nem tudja tartani a 130-as tempót. Start-stop rendszer híján városban a forgalomtól függően 4-6 liter között mászkáltunk, míg sztrádán kicsivel utóbbi felett evett az Aygo. Tesztünk végén 5,4 literes átlagot mértünk, ami még állandó klímahasználat mellett is inkább csak elfogadható, semmint figyelemre méltó érték.
Tetszett
– vagány formaterv
– rugózási komfort
– trendi felszereltség
Nem tetszett
– magas vételár
– hátsó bukóablak
– tesztfogyasztás
Összegzés
A vagányságnak és a trendi, kellően nagyvonalú felszereltségnek a Toyota megkéri az árát: a háromajtós x alapmodell közel 2,7 milliótól indul, az ötajtós 130 ezerrel drágább, ez az x-wave pedig már 4 150 000 forintba fáj.
Toyota Aygo 1.0 VVT-i
Összlökettérfogat: 998 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12
Max. teljesítmény: 51 kW (69 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 95 Nm 4300/perc
Hossz./szél./mag.: 3455/1615/1460 mm
Tengelytáv: 2340 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1425/1420 mm
Fordulókör: 10,2 m
Saját tömeg/teherbírás: 900/340 kg
Csomagtér: 168/n.a. l
Üzemanyagtank: 35 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 14,2 s
Maximális sebesség: 160 km/h
Város/országút/vegyes: 5,0/3,6/4,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 95 g/km
A modell alapára: 2 695 000 Ft (Aygo 1.0 VVT-i x 3a.)
A tesztelt modell ára: 4 150 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!