A kormányon lévő gombbal indul az 5 hengeres. A Cupra üzemmódot is a volánról aktiválhatjuk. Fotó: Stefler Balázs, Cupra

A Formentor önmagában kakukktojás, hiszen nincs konkrét megfelelője a VW-csoport többi márkájánál. Kategorizálni sem egyszerű, hiszen klasszikus kompaktnak magas, SUV-ként pedig lapos, de az biztos, hogy egy olyan modellről van szó, amely önmagában a formájával felhívja magára a figyelmet. Ugyanakkor a VZ5-ös verzió sokkal több, mint egy nagy felniken gördülő, sportos külsejű, divatautó. A korlátozott példányszámban készülő csúcs-Formentor igazi élménygép, méghozzá a legjobb fajtából!

1. 5 HENGER MUZSIKÁJA
A Győrben készülő 2,5 literes turbómotor alacsony fordulaton vagy kis terhelésnél szinte ugyanolyan, mint egy mezei 4 hengeres, ám ha elkezdjük hajszolni, varázslat történik. A versenyautók szerelmesei jól ismerhetik a B-csoportos Audi Quattro jellegzetes, semmivel sem összetéveszthető hangját, ami abszolút felfedezhető a Formentor VZ5-ösben is – kisebb csoda, hogy 2023-ban még létezik ilyen autó. Nincs hengerlekapcsolás, villanyos rásegítés, csak 390 lóerő és 480 Nm, amellyel komoly sportautókat megszégyenítően tol a Cupra. Az 1-2-4-5-3 gyújtási sorrend miatt magas fordulaton szinte könnybe lábad az ember szeme az egész előadástól. Az már más kérdés, hogy a 7 fokozatú, duplakuplungos váltót Sport programra kell kapcsolni, hogy a gázpedál parancsára időben reagáljon az erőátvitel.

2. DRIFT-MÓD: IRÁNY A VIDÁMPARK!
A keresztmotoros építésmód és a Haldex-rendszerű 4×4-es hajtás miatt az Audi RS 3-as áll leginkább közel a Formentor VZ5-öshöz, a spanyol gép azonban egy olyan funkciót is tud, amit a német konszerntárs nem. Az okos nyomatékszabályozás révén drift-módot aktiválhat a vezető, amely csak versenypályán használható (közúton értelemszerűen tiltott gyümölcsnek számít). A 4×4-es hajtás nem éppen átlagos: a torque splitter technika egy elektrohidraulikus rendszert takar a hátsó féltengelyeknél, két külön kuplunggal, vagyis a vezérlés szempillantás alatt tudja változtatni a nyomatékot a hátsó kerekek között, egymástól függetlenül.

3. A MINDENBŐL A LEGJOBBAT ELV A FÉKEKRE IS IGAZ
A 310 lóerős, 4 hengeres Cupra VZ fékrendszerére sem érkezett panasz, a topmodell azonban a fékek terén is külön ligát képvisel. A Formula-1-ben hatalmas tapasztalattal rendelkező japán Akebono nevéhez fűződik a fékrendszer, amely a VZ5-ös esetében 6 dugattyús nyerget és 375 mm-es tárcsát jelent. Utóbbi 35 mm-rel nagyobb, mint a 310 lóerős verzió esetében, vagyis 20 colos felnire van szükség ahhoz, hogy a hatalmas tárcsa elférjen!

Nem ezek a legkényelmesebb ülések, de az biztos, hogy az oldaltartásuk kiváló!

4. SABELT ÜLÉSEK SZORÍTÁSÁBAN
Az olasz Sabelt manufaktúra és a Cupra együttműködésének eredményei a VZ5-ös ülései, amelyeknek megálmodásában a túraautózás egyik legendája, Jordi Gené is részt vett. Ahhoz képest, hogy egy SUV-beütésű autóról beszélünk, az üléspozíció feltűnően alacsony, illetve nem lehet elmenni szó nélkül az oldaltartás mellett sem. Nem ezek a legkényelmesebb ülések (főleg nem a nagyobb termetűeknek), de úgy szorítják a bennük ülőt, hogy igazi sportautóban érezhetjük magunkat.

Magas fordulaton jön elő az 5 hengeres blokk jellegzetes hangja

5. EXKLUZÍVITÁS A NÉGYZETEN
Az 5 hengeres Cuprából mindössze 7000 példány készül, vagyis kevesebb, mint egy Porsche 911-esből vagy egy BMW M3-asból. A gyártása ugyan még nem ért véget, de hazánkban már nem lehet rendelni, a cikk írásakor mindössze egyetlen darab volt elérhető a magyar kereskedői hálózatban, alig több, mint 28 millió Ft-os áron. Persze a VZ5-ös extrákkal bőven túllépheti a 30 milliós lélektani határt is, tesztautónk a kagylóülésekkel, az elektromos csomagtérfedél-mozgatással és függönylégzsákkal 33 milliónál is többet kóstált.

TETSZETT
• motorerő
• hangélmény
• kezelhetőség
NEM TETSZETT
• elérhetetlenség
• kevés fizikai gomb

ÖSSZEGZÉS
A VW-csoport egyik legélvezetesebb autója az Audi motoros Cupra, amely minden bizonnyal a gyűjtők féltve őrzött kincse lesz. Menettulajdonságai sportautósak, a praktikum terén viszont kevés kompromisszumot követel – nagy kár, hogy nincs folytatása.

CUPRA FORMENTOR VZ5
Összlökettérfogat: 2480 cm3
Hengerek/szelepek: S5/20 turbó
Max. teljesítmény: 287 kW (390 LE) 5700/perc
Max. forgatónyomaték: 480 Nm 2250/perc
Hosszúság/szélesség/magasság: 4468/1852/1505 mm
Tengelytáv: 2681 mm
Saját tömeg: 1683 kg
Csomagtér: 410 l
Üzemanyagtank: 55 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 4,2 s
Max. sebesség: 250 km/h
Átlagfogyasztás: 10,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 13,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 230 g/km
A tesztelt verzió ára: 33 751 500 Ft