A V50-es sorozat nemrégiben egy 180 lóerős, öthengeres turbódízel motort kapott. Ez az erőforrás igazi telitalálat: hatalmas a nyomatéka, kulturáltan jár, keveset fogyaszt – bár ez utóbbi szempont aligha szerepel a megcélzott vásárlók elvárásai közt. Részint azért nem, mert aki tízmilliót szán egy autóra, annak a fogyasztás nem igazán fontos, részint pedig azért, mert a D5 blokkot a Volvo csak az ötfokozatú Geartronic automatikus váltóval párosítva kínálja. Így hát nyugodtan tegyük el a számológépet, s ne fáradjunk azzal, hogy kikalkuláljuk: hány kilométert kell autóznia valakinek ahhoz, hogy behozza a dízelautó magasabb árával járó többletkiadást, inkább nézzük meg, mit nyújt ez a hajtáslánc ezért a szép, kerek összegért.

Páratlan

Először is érzékelhető, biztonságérzetet keltő erőt. Az öthengeres blokk minden fordulatról magabiztosan gyorsítja az elegáns kombit, akár a közlekedési lámpától startolunk, akár előzünk. A motor a pörgetést is jól tűri, így nem fenyeget a veszély, hogy éppen a kritikus pillanatban fogy ki

belőle a szufla, bár magas fordulatszámon a motorhang érezhetően betolakodik a komfortos utastérbe. A turbódízel hangját egyébként még a szolidabb gyorsításoknál is jól halljuk, ami csak azért nem igazán zavaró, mert a V50 D5 annyira vehemens, hogy ezek a gyorsítások csak rövid ideig tartanak: az autó 8,5 másodperc alatt éri el álló helyből a százas tempót – ezt csak a jóval drágább T5 modellek képesek rövidebb időn belül teljesíteni. Állandó fordulatszám mellett, nyugodtan autózva azonban csend van az utaskabinban, s még autópálya-tempó mellett sem szűrődnek be zavaró zajok. A Geartronic váltó jól illeszkedik a dízelmotorhoz. Finoman, érzékelhető rántás nélkül kapcsol a sebességfokozatok közt, és aki sokat autózik sűrű, városi forgalomban, annak igazi segítséget jelent a mindennapi közlekedés során. A váltó hangolása, a sebességfokozatok jó megválasztása és nem utolsósorban a motor 1750-es fordulatszámnál ébredő 350 Nm-es nyomatéka miatt egyáltalán nem tűnik úgy, hogy a hagyományos, kézi kapcsolás örömének feláldozása csorbítaná az autó dinamikáját. Emellett a váltómű természetesen kézi üzemmódot is kínál, bár a tapasztalatok szerint ezzel csak néhány napig játszik a tulajdonos, utána automataként használja a szerkezetet, s csak egy-egy komolyabb előzésnél vagy igazán húzós szerpentinen billenti át a választókart a manuális állásba.

Drágaságom!

A D5 blokk és a Geartronic párosítása tehát igényes, harmonikus hajtásláncot alkot, s meg kell vallanunk, a cikk elején emlegetett tízmilliós vételár a legmagasabb felszereltségi szintre vonatkozott. Az autó alapára egyébként 8,33 millió forint – ez már jóval barátságosabb összeg, bár az alapváltozat esetében le kell mondanunk arról a tömérdek extráról, ami az általunk tesztelt Summum kivitelt igazán kényelmes és kellemes utazóautóvá tette.