Ami a Volkswagen Touran formavilágát illeti, abba nem sok szellemes vonás szorult, inkább a németesen feszes stílust követi. Ugyanakkor az utastérben valódi ötletbörze kezdődik: például az első ülések támlájának hátuljáról reggeliző asztal hajtható fel. Azután a második, három egyenrangú székből álló üléssor sínen csúsztatható előre-hátra, támlájukat előrebuktathatjuk (a középső ülés így könyöklőként és asztalként egyaránt funkcionálhat), továbbá össze is hajtogathatjuk, s szükség esetén kiszerelhetjük őket. Felár ellenében további két ülőalkalmatosságot rendelhetünk, melyek – használaton kívül – az Opel Zafiráéhoz hasonló módon a padlóba hajtogathatók. Hárompontos biztonsági öv és fejtámla mindenhová jutott, de hátulra lehetőség szerint csak gyerekeket ültessünk, mivel oda körülményes bemászni, meg aztán itt már a helykínálatot sem felnőttekre méretezték. Aki a Touranban nem tudja elhelyezni apróbb holmijait, annak sokkal inkább utánfutó javasolható. A tervezők ugyanis nem kevesebb, mint 39 pakolórekeszt álmodtak az autóba – találunk légkondicionáló által hűtött dobozt, 12 voltos csatlakozókat, napszemüveg-tárolót, kartámaszt elöl, valamint kisebb-nagyobb üdítők számára italtartót. Hétszemélyes “üzemmódban” meglehetősen szűkös a poggyásztér, ám öt üléssel már 695, kettővel pedig 1913 ill. 1989 liternyi csomagot képes elnyelni (attól függően, hogy megrendeltük-e a pótszékeket). A könnyen kezelhető és esztétikus csomagtérroló a hátsó és a középső üléssor mögé is felszerelhető, ha pedig nincs rá szükség, a csomagtérpadló alatt húzódó rekeszben tárolhatjuk. Hatalmas raktérnyílás és alacsony küszöb segíti a pakolást, ám a két fokozatban állítható ötödik ajtó kissé alacsonyra nyílik, bár kézzel még feljebb lehet tornászni.

Morajló erő

A szívattyú-fúvókás turbódízel motor és a pontosan kapcsolható hatfokozatú, manuális sebességváltó nagyszerű párost alkot a Touranban. A 100 lóerős egység ugyan meglehetősen dörmögős, ám ezt leszámítva csupa jót mondhatunk róla. Teljesítménye minden helyzetben elegendőnek bizonyul, rugalmasságához pedig nem férhet kétség, az erőforrás végig jól húz és gazdaságos is. A csúcssebességet ötödik fokozatban éri el az autó, a hatodik amolyan kímélő áttétel – érzésem szerint hagyhatták volna kicsit hosszabbra, hogy autópálya-tempónál csendesebben, takarékosabban suhanjon a kocsi. A padlólemez és a futómű az ötös Golféval azonos, utóbbi egység azoban valamivel feszesebb a “népautóénál”. A nagyobb úthibákkal nincs jó viszonyban a Touran, de menettulajdonságai jók, s kanyarban legalább nem vészes a karosszéria dőlése. A megfelelő lassulásról négy tárcsafék gondoskodik. A pedál nyomáspontja könnyedén kitapintható, a fékerőt precízen adagolhatjuk, s alaptétel a blokkolásgátló, a vészfékrásegítő és a menetstabilizáló rendszer.

Kifizetődő?

A Volkswagen Touran indulóára az 1,6 literes benzinmotorral (102 LE) 4 668 000 Ft, míg az 1.9 PD TDi kivitelért közel 1,2 millió forinttal többet kell leszurkolni a márkakereskedőknél. Így aztán a turbódízel egységgel felszerelt típus leginkább azoknak ajánlható, akik hajlandók megfizetni a nagy hatótávolság és a nyomatékos motor által kínált kényelmet – valljuk meg őszintén, az alacsonyabb fogyasztással, illetve üzemanyagárakkal együtt is aligha fogja behozni az autó a különbözetet. A tesztben szereplő, kényelmi és biztonsági szempontból egyaránt kellően felszerelt Trendline változat 6 388 000 forintba kerül.