A legkisebb FSI egységgel igen rapszodikus az ötös Golf. Alacsony fordulaton, amikor a motor “takaréklángon” üzemel – azaz réteges töltéssel működik -, olyan érzése támad az embernek, mintha a kocsis félálomban hajtaná a hintót. Mihelyt azonban a fordulatszámmérő mutatója elhagyja a 3000-es jelzést, varázsütésre kipattan a hajtó szeme, s végre rendesen odacsap a lovak közé. Ha tehát gyorsan fel akarjuk venni a városi forgalom ritmusát, kénytelenek vagyunk alaposan megtornáztatni a 90 lóerős egységet. Az ötfokozatú sebességváltó jól kapcsolható, a futómű pedig – leheletnyit feszes hangolása ellenére – a legtöbb úthibával elbánik, de számíthatunk rá kanyarban is. Kellően közvetlen az elektromos szervokormány, hatékonyak a tárcsafékek, így aztán összességében kellemes a kocsi vezetése.

Előnyök sora

Egyébként az 1390 köbcentis FSI motorral felszerelt Golf 1,8 másodperccel gyorsul jobban, mint a megegyező lökettérfogatú, hagyományos aggregáttal (75 LE/126 Nm), csúcssebessége pedig 10 km/órával nagyobb. Azért a motor futáskultúrája hagy némi kívánnivalót maga után, alapvetően dörmögős hangja felett még csak-csak szemet hunyna az ember, de néha dízeles kopogást hallat. A menetteljesítmények mellett a közvetlen benzinbefecskendezéses erőforrás a gazdaságosság és a károsanyag-kibocsátás tekintetében is előnyösebb. Részterhelésnél, például országúton vagy autópályán egyenletes sebességgel haladva, autónk kevesebb üzemanyagot éget el, átlagosan 0,6 liternyit kellene megtakarítania száz kilométerenként – bár ezt az általunk mért 8,2 literes fogyasztás nem igazolta, pedig többnyire lakott területen kívül használtuk az autót.

Megéri?

Az FSI motor imént felvázolt kedvező tulajdonságait 167 ezer forinttal kell megváltanunk, ennyi ugyanis az árkülönbség az 1.4 16V kivitellel szemben. Amennyiben nem vagyunk a technika, vagy éppenséggel a környezetvédelem megszállott hívei, érdemes számításba venni az 1,6 literes, nyolcszelepes motorváltozatot (102 LE/148 Nm) is, mivel azonos felszereltség esetén a Golf vételára így még mindig 79 ezer forinttal kisebb. Persze, a képletbe ilyenkor már a – vélhetően – magasabb fogyasztást, illetve biztosítási díjakat is érdemes belekalkulálni. Egy ideje a légkondicionáló rendszert is alaptételként kínálják az új Golfhoz, így valamivel jobb az autó ár-érték aránya. Azonos motor- és karosszériaváltozat esetén a Trendline alapkivitel és az eggyel magasabb Comfortline változat között 462 ezer forint az árkülönbség, ám ez esetben számtalan hasznos tételért nem kell külön fizetni.

ADATLAP

Összlökettérfogat: 1390 cm3 Hengerek/szelepek száma: 4/16 Max. teljesítmény: 66 kW (90 LE) 5200/min Max. forgatónyomaték: 130 Nm 3750/min Hosszúság/szélesség/magasság: 4204/1759/1485 mm Tengelytáv: 2578 mm Saját tömeg: 1201 kg Csomagtér: 350/1305 l Gyorsulás 0-100 km/h: 12,9 s Max. sebesség: 174 km/h Tesztfogyasztás: 8,2 l/100 km A modell alapára (3a.): 3 960 000 Ft A tesztelt modell ára: 4 640 000 Ft A tesztautó szállítója: Porsche Hungária Kft., 1139 Budapest, Fáy u. 27. Telefon: 06-1-451-5100.