Nem kimondottan rejtőzködő jármű ez: nagyon nagy, nagyon sárga, nagyon feltűnő. Mindenki megnézi, tankolás után nem szabadulok, amíg be nem ülhet körülnézni a benzinkutas. A Crafter ezzel már meg is nyerte az első menetet, hiszen kiváló arculati eleme, reklámhordozója a tulajdonos vállalkozásnak. Ha szigorú ábrázata megjelenik a tükörben, simán engedik előzni – ki is húzna ujjat az áruszállítók nagylegényével?
Maradt, ami bevált
Odabenn kapásból ismerős ez-az: hol is láttam már az utaslábtér padlójába süllyesztett szerszámtartót, amelyben idegesítően csörömpölt a vasholmi, így aztán hátra kellett költöztetnem a raktér padlására? Hát persze, a Mercedes-Benz Sprinterben, amely utóbb megjelent VW LT kivitelben is, mint a cégek közötti együttműködés szép példája. De említhetnénk a funkciókkal telezsúfolt bal oldali bajuszkapcsolót (index, fényváltó, ablaktörlő és mosó), amely mellé extraként kerülhet a sebességrögzítő karja (a tesztjárműben nem volt), míg jobboldalt nincs semmi. Sőt,a középkonzol kezelőfelülete is a csillagos járművel közeli rokonságot hangsúlyozza – emiatt persze egyiknek sincs oka röstellkedni! A műszeregység viszont – neonkék háttérvilágítással és tulipiros mutatókkal – Volkswagen-jellegzetesség, s megosztja az embereket: vannak, akik csodásnak találják, mások ízléstelennek. A név pedig önmagáért beszél: ahogy a Sprinter „vágtázót” jelent, a Crafter „erőgépet”!
Nagyokat lép
Azért megy a Crafter is, méghozzá nagyon. Miközben országúton sorra hagyom el a személyautókat, azon tűnődöm, minek kéne nagyobb teljesítményű motor, amikor ez a böhönc jármű így repeszt 136 lóerővel? Egykettőre végigkapcsolgatom a prímán kézre eső, pontosan megvezetett, könnyen járó hatfokozatú joystick-váltót, és máris olyan magasságokban kalandozik a sebességmérő mutatója, hogy száját nyalogatva mérné be a radaros rendőr – ez is igazolja, mennyire elmaradt a szabályalkotás a műszaki fejlődéstől. Nagy furgonunk ugyanis iránytartó, mint a puskalövedék, fittyet hány az oldalszélre, mindenféle terhelési állapotban nagyszerűen rugózik, nagyon biztosan kanyarodik, s megnyugtatóan fékez. Jól terítő, erős fényszóró, ködlámpa, nagyon hatásos ablaktörlő és gyors páramentesítés gondoskodik arról, hogy őszies viszonyok között is kihasználhassuk a hajtómű potenciálját.
Ilyen stílusban közlekedve természetesen az a legnagyobb kérdés, hogy mennyi gázolajat ereszt le a torkán a hatalmas homlokfelületű gépkocsit mozgató motor? Nos, a 12 litert csak egy hajszálnyival meghaladó fogyasztás igazából aránytalanul kicsinek mondható a menetdinamikához képest. A 100 literes tank tartalma bő 800 kilométerre elegendő, ami szintén előnyösen hat az átlagsebességre. Rázós úton észrevesszük azt is, hogy sehol nem zörög a jármű, holott nagyon nagyok a raktérajtók – ez szilárd konstrukcióra és gondos összeszerelésre utal.
Raktér-raktár
Aki be akarja járni a Crafter hátulját, jól teszi, ha kerékpárra vagy rollerre száll, de görkorcsolya a minimum. A tágas, fénycső-világításos terem bejáratainál jól jönne valamilyen lépcsőfok, megkönnyítené a mozgást és a kézi rakodást. Amikor viszont már benn van az áru a csúszásmentes padlón, biztosan le lehet rögzíteni a padló, illetve a szintén burkolt oldalfalak raszteres sínjeihez, és rendelkezésre állnak a hagyományos rögzítőgyűrűk is. A vezetőfülke fölé benyúló padlásteret a szokottnál is értékesebbé teszi, hogy szőnyeggel vonták be az alját, így nem zörög semmi a fejünk felett.
Nem spóroltak
A Crafter számtalan változata közül ez a hosszú, középmagas, közepes teljesítményű kivitel alig kerül többe hatmillió forintnál, és a fuvarozó,
illetve saját szállítási igényeiket kielégíteni akaró cégek jó része valószínűleg az alapfelszerelésű járműveket preferálja majd. A tesztkocsit persze nem elsősorban gazdaságossági megfontolások alapján specifikálták, hanem ízelítő takartak adni az extrákból, így az ár felkúszott közel tízmillióra. Ennek köszönhetően az automatikus klímától a külső tükörben megjelenő optikai parkolássegítőn és a dupla utasülés alatt rejtőző pakkos ládán át a kiváló minőségű CD-rádióig nagyon sok minden tette kellemessé az életet a fedélzeten. Ám szerényebb felszereltség esetén sincs ok panaszra, mert a sok rakodóhely, a 2,5 literes palackot fogadó ajtózseb, valamint a kétszemélyes ülés előtt középen is elfogadható lábtér mindenképpen rendelkezésre áll.