Azt nem mondom, hogy úgy hiányzott már az Audinak egy kompakt lépcsőshátú, mint egy falat kenyér, hiszen az A3-as eddig is nagyon sikeres volt, de léteznek piacok, ahol a négyajtós modell új lendületet adhat. Elvégre van olyan sikkes formájú, mint az ötajtós, ráadásul csomagtere tágasabb. A Sportbacknél 146 mm-rel hosszabb Limousine esetében valóban nem árt kiemelni a vonalvezetést, ugyanis számtalan példát lehet mondani, hogy a kompakt méretek miatt egyszerűen nem adja ki a lépcsőshátú forma. Az újdonság ezzel szemben kifejezetten mutatós, a harmonikus sziluett mellett pedig nem mehetünk el szó nélkül, ahogy a csomagtérfedél éle és a hátsó lámpa látványossága mellett sem. Én már csak ezért is meg lennék lepve, ha a 2014-re betervezett 125 000 darabos értékesítési mennyiséget (világszerte) nem sikerülne teljesíteni.

Átlagos kabinméret, első osztályú kivitelezés

A limuzin kialakítás előnye vitathatatlan a csomagtér befogadóképességének szempontjából, a 425 literes érték pontosan 45-tel múlja felül a Sportbackét. Ez mind szép és jó, egyedül azért sántít kicsit, mert a rakodónyílás eléggé szűk, illetve a 60:40 arányban dönthető üléstámlák ledöntése után lapos átrakodónyílást kapunk – ebből a szempontból már az ötajtósnál van az előny. Érezhető különbség viszont nincs az utastérben, az 1 mm-rel nagyobb tengelytávolságnak a gyakorlatban természetesen semmi jelentősége sincs. Így a limuzinra is az a megállapítás igaz, mint a többi A3-asra: négy átlagos termetű felnőtt viszonylag kényelmesen elfér az autóban, a 9 mm-rel laposabb karosszéria miatt ugyanakkor hátulra nehézkesebb a beszállás, a fejünket könnyű beverni.

Első osztályú minőség és példás áttekinthetőség Első osztályú minőség és példás áttekinthetőség

Ha a kialakítást vizsgáljuk, még a legkritikusabb szemüvegen keresztül nézve is nehéz fogást találni az újdonságon. Egyrészt a belső megmunkálása gyönyörű. A kapcsolók krómozásán, a középkonzolba besüllyeszthető monitoron, vagy a légbeömlőkön látszik az alapos munka, miközben az illesztések is méltók a prémiumszinthez. Másodsorban ott vannak a rendelhető extrák: a technokrata hangulatú berendezéshez passzol az aktív sávtartó (212 090 Ft), az akár full-LED-es fényszóró (599 440 Ft) vagy a kézírás-felismerős touchpad (csak navigációs rendszerrel együtt, 707 390 Ft). Utóbbi remekül vizsgázott a gyakorlatban, még az ákombákom betűket is felismeri. Azzal azonban még mindig nem sikerült megbarátkoznom, hogy az Audik menüjében a lefelé görgetéshez balra kell elfordítani a tekerőgombot…

Átlagos a szedán helykínálata Átlagos a szedán helykínálata

Két hengerrel is haladhat az újdonság

A jól ismert 1.4 (125 LE) és 1.8 TFSI-k (180 LE) valamint az 1.6 (105 LE) és 2.0 TDI-k (150 LE) mellett az A3 Limousine motorpalettája egy igazi érdekességet is tartogat: az 1.4 TFSI COD (cylinder on demand) verziója hengerlekapcsolás funkcióval büszkélkedhet. A 140 lóerős turbómotor 1400-4000 fordulat között részterhelésnél lekapcsolja a 2-es és a 3-as hengert. Őszintén szólva csak részben voltam elégedett a rendszerrel: míg a V8-as Audiknál ez a megoldás túlzás nélkül tökéletes, addig itt ha leheletfinoman gyorsítunk, akkor sokszor két hengerrel akarja megoldani a feladatot a motor, ennek eredménye pedig enyhe remegés a gázpedálon (ha határozottan gyorsítunk, akkor a két henger bekapcsolódása érzékelhetetlen). Elégedettek lehettünk viszont a benzinkútnál, a 6,6 literes tesztfogyasztás egészen jó érték. Egyébként az A3-as mindenáron rá akarja venni a sofőrt a takarékos vezetésre: ha kikapcsolva felejtjük a start-stop rendszert, figyelmeztet minket az autó az aktiválásra, sőt, ha például egy reggeli hidegindítás után nem indulunk el rögtön, akkor kiírja, hogy „álló helyzetben ne melegítse a motort”.

A fogyasztásra már csak azért sem lehet panaszunk, mert ezzel a motorral igencsak fürge az Audi. A mindössze 1325 kg-os testet bőséges erőtartalékkal ruházza fel a kis TFSI, rugalmassága mellett pedig a hangjára sem lehet panaszunk, ez a blokk még akkor is csendes, ha a leszabályozásig forgatjuk. A fickós egységhez egyébként remekül passzol az opciós hétgangos S-tronic váltó (668 020 Ft), mely mintaszerű ütemben és gyorsasággal cserélgeti az áttételeket. A „tüzes” váltó és motorkombinációhoz képest a kormányzás és a futómű már nem a sportos vonalat erősíti. Az eddig általam próbált, MQB-platformra épülő modellek közül eddig magasan az A3 Limousine rugózott a
legjobban.

Bővítve 880 literes a raktér, de igencsak szűk az átrakodónyílás Bővítve 880 literes a raktér, de igencsak szűk az átrakodónyílás

Hogy drágának mondható-e az új szedán, az nézőpont kérdése. A 6,3 milliós alapár egy VW Jettához viszonyítva (1.4 TSI 122 LE: 5,3 millió Ft) nyilvánvalóan sok, de egy Mercedes CLA-hoz képest (CLA 180 122 LE: 8,2 millió Ft) egészen baráti. Természetesen a potenciális vevőkör inkább utóbbi modellhez méri majd az újdonságot.

A 140 lovas és az annál erősebb modellek multilink, míg a gyengébbek csatolt lengőkaros hátsó futóművel érkeznek A 140 lovas és az annál erősebb modellek multilink, míg a gyengébbek csatolt lengőkaros hátsó futóművel érkeznek

TETSZETT
– minőségi hatás
– dinamika
– eltalált forma

NEM TETSZETT
– nehézkes beszállás hátra
– hengerlekapcsolás
– nincs magyar nyelvű menü

ÖSSZEGZÉS
Igényes és roppant minőségi darab az A3 Limousine, joggal lehet rá büszke a győri gyár. A kabin méretével jól elkülönül az A4-estől, de ha jól felszereljük, akkor ára alapján már a nagytestvér is szóba jöhet alternatívaként.

Audi A3 Limousine 1.4 TFSI COD S tronic
Összlökettérfogat: 1395 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 103 kW (140 LE) 5000/perc
Max. forgatónyomaték: 250 Nm 1500-3500/perc
Hossz./szél./mag.: 4456/1796/1416 mm
Tengelytáv: 2637 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1555/1526 mm
Fordulókör: 11,0 m
Saját tömeg/teherbírás: 1325/475 kg
Csomagtér: 425/880 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,4 s
Max. sebesség: 217 km/h
Város/országút/vegyes: 5,9/4,1/4,7 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,6 l/100 km
CO2-kibocsátás: 109 g/km
A modell alapára: 6 326 100 Ft (1.4 TFSI 125 LE)
A tesztelt verzió ára: 7 310 350 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!