A Mercedesnél jó ideje tart már a vadászszezon, és a stuttgartiak szinte minden kategóriára lőnek, ami „él és mozog”. Hogy sikerül néha alaposan mellétrafálni, azt a megboldogult R-osztály példája mutatja, de többnyire pontosan célra tartanak és telibe találnak. A siker pedig számokban is mérhető, például idén május végéig 728 809 db személyautót értékesítettek világszerte, ami 13,6%-kal múlja felül a tavalyi eredményt. Kiváltképp a kompakt kategóriás modellek iránti kereslet nőtt dinamikusan, ami persze annak is köszönhető, hogy a Mercedes rendelkezik az egyik legszélesebb választékkal a szegmensben: ötajtós csapotthátú, egyterű, SUV, négyajtós kupé és legújabban kupéforma kombi. Külön büszkeséggel tölthet el minket, hogy ezek közül három, nevezetesen a B-osztály, a CLA és a CLA Shooting Brake is Kecskeméten készül – utóbbi kettőt kizárólag hazánkban gyártják az egész világ számára!

Sportautósan izgalmas a műszerfal. A középkonzolon viszont sok a gomb, a klíma kezelőegysége pedig kissé mélyre került. Fotó: Hilbert Péter Sportautósan izgalmas a műszerfal. A középkonzolon viszont sok a gomb, a klíma kezelőegysége pedig kissé mélyre került. Fotó: Hilbert Péter

Egyébiránt a vadászati célokra átalakított Shooting Brake modelleket már a XIX. századtól jegyzik, majd a 60-as években avanzsáltak kombiszerű kupévá, most pedig a Mercedesnek köszönhetően reneszánszukat élik. Persze senki ne gondolja, hogy a CLA Shooting Brake vadászkombival bárki is az erdőbe menne vadra lőni. Életkortól és habitustól függően a vezetők sokkal inkább a csajokra, vagy éppen üzletfelekre vadásznak, hiszen státusszimbólumként azért ott feszít a háromágú csillag az elején. Tehát, akárcsak a CLS Shooting Brake, kistestvére úgyszintén a praktikus hordárkombik és a sportkombik fölé pozicionált életstíluskombi, így aztán közvetlen vetélytársa sincs. A dinamikus alapformának elsősorban a lendületesen ívelt oldalablakok és a keret nélküli ajtók kölcsönöznek kupés hatást, meg aztán a Merci érzékien kidolgozott feneke is vonzza a tekinteteket. Persze a látványos designnak megvan az ára, s nyilvánvalóan nem ez a legtágasabb kombi, de ehhez képest a csomagtartó 495 literes befogadóképessége nem is olyan szerény – a poggyászt viszont magas küszöbön és lefelé egyre szűkülő nyíláson keresztül kell beemelni. Egy második pánt használatával az üléstámlákat meredekebb szögben lehet rögzíteni, így további 100 liter nyerhető: ez legfeljebb a tetőig pakolva igaz, s mindjárt hozzá kell tenni azt is, hogy az ülések gyakorlatilag személyszállításra alkalmatlanná válnak. Valójában nagyobb tárgyak hurcolásához célszerűbb ledönteni a 60:40 osztású támlákat, s így 1354 literrel, illetve sík raktérpadlóval számolhatunk. Amúgy a négyajtós kupénál nem pusztán a CLA Shooting Brake csomagtere praktikusabb, hanem az egyenesebb tetővonal jóvoltából a hátsó üléssorban 4 centivel szellősebb is a fejtér. Teljes egészében megegyezik viszont a vezetési környezet, ami felemás érzést kelt bennem: az öt kerek szellőzőrostély egyrészt vagány, másrészt a gomboktól hemzsegő középkonzol ma már nem menő és az áttekinthetőség rovására megy.

Hiába a három fejtámla és biztonsági öv, inkább csak két utasnak alkalmas a hátsó sor. A meredekebb szögben rögzített támla a csomagoknak előnyös... Hiába a három fejtámla és biztonsági öv, inkább csak két utasnak alkalmas a hátsó sor. A meredekebb szögben rögzített támla a csomagoknak előnyös…

A normál CLA-val ellentétben, a Shooting Brake alapdízele nem a Renault-tól származó 1,5 literes, 109 lóerős 180 CDI, hanem a tesztünkben szereplő 200 CDI. Mondjuk a vadászkombi még ezzel a motorral sem gyorsul éppen puskagolyó módjára, de a lendületes haladáshoz azért elegendő a 136 lóerős és 300 Nm-es teljesítmény: a 727 710 forintos extraként választható hétfokozatú, duplakuplungos automatával (+0,4 s) a százas sprint éppen csak befér 10 másodperc alá. Persze ez a konfiguráció amúgy is a Mercedes hosszú távú utazóautó jellegét domborítja ki jobban. Részterhelésnél szemtelenül kifinomult és „hallgatag” a saját fejlesztésű 2143 cm3-es négyhengeres, de hidegindításkor, vagy erőteljes gázadásnál is csupán diszkréten mormog. A kiváló zajszigetelés mellett a CLA Shooting Brake figyelemre méltó Cw 0,26-os alaktényezője is a csendes suhanást szolgálja, miközben a fogyasztásra ugyancsak jótékony hatást gyakorol. A 6,3 literes tesztátlaggal csak azért nem voltunk maradéktalanul elégedettek, mert a fedélzeti számítógép 5,7-et ígért, nem is beszélve a 4,2 l/100 km-es gyári értékről.

Ha nem is ideális alakú, de igényesen kárpitozott a csomagtér Ha nem is ideális alakú, de igényesen kárpitozott a csomagtér

Holott a menetdinamika-szabályzó háromféle programja közül többnyire komfortos üzemmódban közlekedtünk. Eleinte kissé zavart, hogy nagyjából 30%-os gázpedálállásig szinte semmi értékelhető nem történik, és csak ezután lódul meg az autó. A 7G-DCT váltó (a dugóban araszolást nehezen tolerálja és ilyenkor rángatósan dolgozik) nagyon hamar felkapcsolgat és alacsony fordulaton „kíméli” a motort. A legtöbb forgalmi helyzetet igyekszik nyomatékrugalmasságból megoldani, egészen mélyre kell nyomni ahhoz a gázpedált, hogy egy-két fokozatot visszakapcsoljon – esetleg a kormány mögötti váltóbillentyűkkel lehet beavatkozni. Sportos programban ugyan valamivel elevenebbnek érezni az autót, de túlzottan kitolja a kapcsolási pontokat és feleslegesen sokáig pörgeti a motort, még egyenletes tempóval haladva sem igazán akar felkapcsolni. A manuális üzemmód pedig véleményem szerint teljesen felesleges, hiszen aki kézzel akar kapcsolgatni, az nem fizeti ki az automata felárát. Őszintén szólva nekem hiányzik az egyéni, személyre szabható üzemmód, amelyikben összekombinálhatnám a sportos gázpedálreakciót a komfortos váltóprogrammal. Úgyhogy mégis csak a komfortos üzemmód a legjobb választás, ehhez viszont nem passzol az AMG sportcsomag (1 019 810 Ft) meglehetősen kemény hangolású futóműve. Persze így jobb kanyarvadász válik a CLA Shooting Brake-ből, és a hegyi szerpentinen nagyobb élmény is megzavarni, de inkább valamelyik benzines turbómotorral tudnám elképzelni.

Az AMG sportcsomaghoz dukáló kőkemény futóművel és a 18 colos alufelnikre húzott 225/40-es abroncsokon határozottan fogja az utat és agilisan kanyarodik a kocsi Az AMG sportcsomaghoz dukáló kőkemény futóművel és a 18 colos alufelnikre húzott 225/40-es abroncsokon határozottan fogja az utat és agilisan kanyarodik a kocsi

Tetszett
• vagány kombiforma
• kifinomult, gazdaságos dízelmotor
• korrekt térkínálat, praktikum

Nem tetszett
• túl kemény sportfutómű
• felszerelve nagyon drága

Összegzés
A CLA négyajtós kupé-limuzinhoz képest motorváltozattól függően 164-170 ezer forint az ötajtós CLA Shooting Brake kombi-kupé felára. Persze az alapár csupán tájékoztató jellegű, amit jól mutat, hogy a 200 CDI tesztautó 9,8 helyett 17,2 millió forintba került: azért ez nem semmi egy kompakt vadászkombiért, még akkor is, ha háromágú csillag feszít az elején…

Mercedes CLA 200 CDI Shooting Brake
Összlökettérfogat: 2143 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 100 kW (136 LE) 3200-4000/perc
Max. forgatónyomaték: 300 Nm 1400-3000/perc

Hossz./szél./mag.: 4630/1777/1435 mm
Tengelytáv: 2699 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1549/1547 mm
Fordulókör: 11,0 m
Saját tömeg/teherbírás: 1555/495 kg
Csomagtér: 495/595/1354 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,9 s
Maximális sebesség: 215 km/h
Város/országút/vegyes: 4,9/3,7/4,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 111 g/km
A modell alapára: 8 597 810 Ft (CLA 180 SB)
A tesztelt változat ára: 9 823 030 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!