Bár alig több, mint négy éve kapható a Duster, az már most biztos, hogy óriási sikerként vonul be az autós történelemkönyvekbe. A globális értékesítési volumen már tavasszal meghaladta az egymillió példányt (beleértve a Renault-jelvényes Dustert is), Románia mellett pedig Brazíliában, Kolumbiában, Indiában és Oroszországban is gyártják. A Duster ugyanakkor Magyarországon is nagyon népszerű, hiszen 2011-ben, 2012-ben és 2013-ban is a legnagyobb példányszámban eladott terepjáró volt. A „félidős” frissítéssel a gyártó reményei szerint nem hagy alább a modell lendülete, erről pedig többek között az 1,2-es Renault turbómotor gondoskodik.
Fürge autó, spórolós részletmegoldások
Az 1,5-ös dízelmotorral és az 1,6-os szívó benzinessel szemben a Duster 1.2 TCe csak fronthajtással konfigurálható, cserében viszont a dinamika területén más szintet képvisel az új verzió. A 125 lóerő és a 205 Nm-es nyomaték miatt egészen jól sprintel a Duster, csak arra kell figyelni, hogy lehetőleg ne kapcsoljunk fel alacsony fordulaton, mert 2000 alatt igencsak bágyadtan reagál az autó a gázpedál lenyomására. Ha ezt számításba vesszük, nehéz lesz csalódni a Renault turbómotorjában. Az alapáron hatgangos váltóval ellátott újdonsághoz viszont nincs start-stop rendszer, aki spórolni akar, annak az ECO-mód ajánlható, igaz, ilyenkor tompábban gyorsít a Duster. Ami a fogyasztást illeti, a 7,2 literes átlag nem rossz, de autópályán ennél jó egy literrel többet iszik a nagy homlokfelület miatt.
A modellápolás azonban mást is hozott, a krómgyűrűs műszerfal és az új középkonzol, vagy a módosított ajtópanelek azt eredményezik, hogy gusztusosabb a belső, pontosabban nem ordít róla az olcsóság. A csak magasságban állítható kormányoszlop vagy az indexkar végén lévő dudagomb persze tudtunkra adja a spórolást, de az sokkal inkább zavaró volt, hogy a tesztautó vezetőülése erősen nyikorgott. Azt mindenki döntse el maga, hogy ez megbocsátható-e az árak ismeretében, mindenesetre a Duster még mindig döbbenetes ár-érték aránnyal büszkélkedik. A legolcsóbb 1,6-os benzines modell 2,79 milliótól vihető haza, de az alapáron klímával és több kényelmi ellátmánnyal felszerelt 1,2 TCe is csak 3,85 millió forintot kóstál. Ez azt jelenti, hogy az új kivitel azonos felszereltség esetén 400 ezerrel drágább a 105 lóerős 1,6-osnál, ugyanakkor 200 ezerrel olcsóbb a 109 lóerős 1.5 dCi-nél.
Gyárilag gázos
Továbbra is elérhető a Dusterből a gyári gázüzemű verzió. Az 1,6-os szívómotorral (105 LE) ellátott modellben az 50 literes benzintank mellett egy 32 literes gáztartályt is találunk, így a dízelekével vetekszik a hatótáv: a hivatalos mérési ciklus szerint 9,0 liter gázt kér 100 kilométerre a Duster LPG. A típus vételára 3 450 000 forint, vagyis Cool felszereltség esetén (ez a bázis az LPG-nél) 300 ezerrel drágább a benzines kivitelnél.
TETSZETT
– vételár
– korrekt helykínálat
– erőtartalék
NEM TETSZETT
– autópályán magas fogyasztás
– ülések formázása
– csak magasságban állítható kormány
ÖSSZEGZÉS
Az 1,2-es turbómotoros modell talán az eddigi legjobban sikerült Duster-verzió. Bár még mindig lehet érezni, hogy olcsó autóról van szó, az extralista jelentősen kibővült, hiszen tempomat és navigációs rendszer is elérhetővé vált.
DACIA DUSTER 1.2 TCe 4×2
Összlökettérfogat: 1199 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 92 kW (125 LE) 5250/perc
Max. forgatónyomaték: 205 Nm 2000/perc
Hossz./szél./mag.: 4315/1821/1695 mm
Tengelytáv: 2674 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1560/1567 mm
Fordulókör: 10,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1202/550 kg
Csomagtér: 475/1636 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,4 s
Max. sebesség: 175 km/h
Város/országút/vegyes: 7,5/5,6/6,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,2 l/100km
CO2-kibocsátás: 145 g/km
A modell alapára: 2 790 000 Ft (1.6 16V 4×2)
A tesztelt verzió ára: 3 850 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!