A sors (vagy inkább az évek múlásának) különös kegye, hogy az X5-ös eddigi három generációjának aktuális első tesztjének tapasztalatait jómagam rögzíthettem és vethettem papírra az Autó-Motor hasábjain. 2000-ben az úttörő kiadás az abszolút újdonság erejével hatott, a korabeli 5-ös Touring alapjaira épített szabadidő-autó sajátos színt hozott a globális járműpalettára.
A 2007-ben debütált utód már az időközben modernebb BMW-stílusirányzat szerint öltött formát, nagy hűtővesék, egyenműszerfal, a technikai oldalon pedig iDrive, nyomógombos indítás és számos vezetéstámogató rendszer tolongott.
Egyszerűen minden részletében jobb
A tavaly bemutatkozott harmadik kiadás méltán nevezhető a felmenők kiforrott, műszakilag letisztult, design szempontjából pedig jóval időtállóbb inkarnációjának. A 2933 mm-es tengelytáv változatlan maradt, ám az X5-ös hossza 29 mm-rel gyarapodott, ugyanakkor a kasztni magassága 14 mm-rel csökkent. Mindez sportosabb sziluettet eredményezett, ehhez jött a karakteresebb frontrész (hűtővese-lámpatest-ködfényszóró) és a lendületesebb hátsó traktus. Belül a 10,25 colos kiálló multifunkciós monitor megjelenése a legnagyobb változás, a középső könyöklő ugyanúgy „sztereóban” nyílik, a műszaki részletek azonban finomabbak, működésük (pl. iDrive) és szolgáltatási tartalmuk (pl. navigáció, éjjellátó, körkamera) optimálisabb, gazdagabb.
Az X5-ös helykínálata nem szorul különösebb magyarázatra. A vezetőülés a legmélyebb pozíciójában is magasabb, mint korábban, ezáltal jobb a rálátás a forgalomra, a sofőr biztonságosabban látja a termetes kocsi sarkait. Hátul is komfortos kényelemben helyezkedhetünk el, ahogy az sem mellékes, hogy a poggyásztér alaphelyzetben 30 literrel tágasabb.
Remek, de kipróbálnám az sDrive-ot!
A tesztre fogott példány a dízelek arany középútját járja. 258 lovas teljesítménye és 560 newtonméter nyomatéka még a bőven 2,1 tonnás test agilis mozgatásához is elegendő, ésszerű határok között nemigen vágyunk többre. Ahogy más BMW modellben, úgy itt is örvendetes a sorhatos motorhang, a gázolajos kelepelést pedig megbocsátjuk – a 85 literes tank jóvoltából közel 1000 kilométer a hatótáv. A ZF nyolcfokozatú automatája parádés társ, szépen lágyan fel- és visszakapcsol, a vezérlés kifinomult, vigyáz a motorra, a sofőrt pedig elkényezteti.
Intenzív gyorsításnál és kanyargós úton észrevétlenül nyújt segítő jobbot az xDrive hajtás, biztonsági fölénye megkérdőjelezhetetlen. Más kérdés persze, hogy a mindennapokban milyen arányban van szükség az intelligens, tengelyenként változó arányú 4×4-es hajtásra. Van ugyanis az X5-ös szortimentjében egy hátsókerekes (sDrive) verzió, ami 2,0 literes, négyhengeres dízel ugyan (25d a jelzése), ám felkelti az ember érdeklődését. Bár produktuma (218 LE/450 Nm) elmarad a tesztelt változatétól, saját tömege másfél mázsával karcsúbb, árcéduláján pedig 2,045 millióval szerényebb összeg szerepel! Ebből sok-sok kilométert autózhatunk, ez nem kérdés…
Tetszett
– külső-belső design
– minőség
– működési kultúra
– fogyasztás, hatótáv
Nem tetszett
– nagy fordulókör
– alapmodellhez viszonyított felár
Összegzés
Jól csengő márka- és típusnév, kiforrott konstrukció. Az új X5-ös mindenben felülmúlja elődjét, itthon pedig jobban is fogy, mint a konkurens modellek. Az első negyedévben 52 db talált gazdára, míg tavaly csak 13, ám az még a régi volt.
BMW X5 xDrive30d
Összlökettérfogat: 2993 cm3
Hengerek/szelepek: S6/24 turbódízel
Max. teljesítmény: 190 kW (258 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 560 Nm 1500-3000/perc
Hossz./szél./mag.: 4886/1938/1762 mm
Tengelytáv: 2933 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1644/1650 mm
Fordulókör: 12,7 m
Saját tömeg/teherbírás: 2145/710 kg
Csomagtér. 650/1870 l
Üzemanyagtank: 85 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,9 s
Max. sebesség: 230 km/h
Város/országút/vegyes: 7,1/5,7/6,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: 162 g/km
A modell alapára: 14 599 000 Ft (X5 sDrive25d)
A tesztelt verzió ára: 16 644 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!