Ha valaki olyan kiváltságos helyzetben van, hogy nap mint nap luxusautóval járhat, jobb, ha megszokja, hogy irigykedő pillantások kereszttüzét kell kiállnia. Az XJ azonban inkább csodálatot vált ki az emberekből, mert ez nem egyszerűen egy drabális limuzin: íveivel és formáival gyökeresen különbözik a technikai értelemben véve mércének tekinthető, de a Jaguarhoz képest kissé kommersz külsejű német modellektől.

Azonban az XJ bármennyire is nagy jelenség az utakon, a trend teljesen világos ebben a ligában. Az összkerékhajtású típusokból egyre több fogy, és vannak hatalmas piacok (pl: Oroszország, USA és Kanada), ahol megkerülhetetlen egy ilyen verzió. Erre reagált a Jaguar az XJ AWD-vel, mely kizárólag a 3,0 literes, kompresszoros benzinmotorral érhető el.

Itt is látszik, a formatervezésben saját útját járja a Jaguar Itt is látszik, a formatervezésben saját útját járja a Jaguar

Feltöltött benzinmotor: hangélmény a javából

A V6-os egység alapvetően a hátsó kerekeket hajtja, de a vezérlés szélsőséges helyzetben a maximális nyomaték 50%-át is előre küldheti. Amennyiben nincs hó az utakon, a gyakorlatban ebből semmit sem érez a vezető, mindössze annyi tűnik fel, hogy erőteljes gyorsításkor nem villog a kipörgésgátló visszajelzője, mert az összkerékhajtás könnyedén útra viszi a 450 Nm-es nyomatékot és a 340 lóerős teljesítményt. Természetesen ezek a paraméterek több mint elegendő erőtartalékot biztosítanak, az XJ hihetetlen magabiztossággal lép el nagy sebességről is, ami nagyrészt a két hengersor közé „ékelt” Roots kompresszor érdeme. Ha nagyon fülelünk, néha lehet hallani a feltöltő jellegzetes búgását, egyébként pedig a V6-os mély fújtatása szerez örömet a vezetőnek. De ami még fontosabb, hogy a turbófeltöltők miatt egyre inkább mellőzött kompresszornál nincs semmi késlekedés a gázpedál lenyomására itt szempillantás alatt felépül a nyomás, és alacsony fordulaton sincs gyengélkedés.

Mutatós és könnyedén leolvasható a vetített kijelzős műszerfal Mutatós és könnyedén leolvasható a vetített kijelzős műszerfal

A 6,4 másodperces gyorsulásban és a kifinomultságban is oroszlánrészt vállal a német ZF-től származó nyolcfokozatú automata, mely olyan észrevétlenül cserélgeti az áttételeket, mintha gondolatolvasó lenne. Az egyedüli, amiért nem kaphat csillagos ötöst a hajtáslánc, az a kissé bizonytalan egyenesfutás és a fogyasztás: hiába az alukarosszéria, az extrém hosszú végáttétel (130-nál 1600-as fordulat) és a start-stop rendszer, a teljesítményt nem lehet meghazudtolni. Városban közel 15 litert kortyol a V6-os, de országúton se lehet 10,0 liter alá vinni a pillanatnyi fogyasztást. A „hátsókerekes” XJ-nél 11 literrel nagyobb, 82 literes tartály tehát abszolút indokolt.

A lábhely gigászi, de a fejtér szűkös

Az XJ a legtöbb vetélytárshoz hasonlóan három méter feletti tengelytávolságú, de van nyújtott verziója is. Természetesen a „rövid” modell 3032 mm-es tengelytávja is előrevetíti a hátsó traktus helykínálatát: magas utasok lábainak is bőven marad hely, ám a Jaguar olyan lapos, hogy a plüssszerű anyaggal bevont tető a langalétáknak súrolhatja a fejét. Ha ezzel sikerül megbarátkozni, a komfort elöl-hátul tökéletes lehet, mert az XJ ülései nagyok és tökéletesen formázottak. Ebben az autóban bizony meg se kottyan egy Budapest-München távolság, a vezető és utasai nem fognak elgyötörten kiszállni.

Bár az ülések kényelmesek, a fejtér csalódást keltő Bár az ülések kényelmesek, a fejtér csalódást keltő

Ami a berendezést illeti, meglehetősen mozgalmas a nagy Jaguar. A külsőhöz hasonlóan belül sem emlékeztet elődjeire, a vetített kijelzős műszerfal és a forgókapcsolós előválasztó mutatja, az XJ esetében maximálisan törekedtek az újszerűségre. A sok egyedi megoldás és különc formai elem mellé azonban becsúszott néhány stílusidegen részletet (pl. középső óra), ami nem feltétlenül nyeri el mindenki tetszését.

Forgókapcsolós előválasztó és króm nagy mennyiségben Forgókapcsolós előválasztó és króm nagy mennyiségben

Az XJ a tesztelt konfigurációban nem olcsó mulatság, hiszen aki összkerékhajtású verziót szeretne, annak minimum 29,5 milliót kell a márkakereskedonél hagyni – ez azonos felszereltség és motor esetén 1,5 milliós felárat jelent a hátsókerekeshez viszonyítva. Aki beéri kevesebb hengerrel és lóerővel, valamint elvan az AWD-rendszer nélkül, annak a 2,0 literes, 240 lóerős turbómotor hajtotta, 23,2 milliós alapmodell jelentheti a belépőt a Jaguar XJ-k világába.

Az alukarosszéria miatt az XJ az egyik legkönnyebb a szegmensben Az alukarosszéria miatt az XJ az egyik legkönnyebb a szegmensben

TETSZETT
– megigéző forma
– hangélmény és dinamika
– magas szintű komfort

NEM TETSZETT
– bonyolult menürendszer
– bizonytalan egyenesfutás
– szűkös fejtér

ÖSSZEGZÉS
Az XJ nagyon különbözni akar vetélytársaitól, így üdítően más, mint ellenfelei. Ha nem nézzük az anyagiakat, a szűkös fejtér az egyetlen igazi negatívuma, egyébként minden perc élmény benne.

Jaguar XJ
Összlökettérfogat: 2955 cm3
Hengerek/szelepek: V6/24 kompresszor
Max. teljesítmény: 250 kW (340 LE) 6500/perc
Max. nyomaték: 450 Nm 3500/perc

Hossz./szél./mag.: 5127/1899/1456 mm
Tengelytáv: 3032 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1626/1604 mm
Fordulókör: 11,9 m
Saját tömeg/teherbírás: 1871/529 kg
Csomagtér: 520 l
Üzemanyagtank: 82 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,4 s
Max. sebesség: 250 km/h
Város/országút/vegyes: 14,4/7,8/9,9 l/100 km
Tesztfogyasztás: 13,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 234 g/km
A modell alapára: 23 284 000 Ft (2.0 240 LE)
A tesztelt verzió ára: 29 499 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!