Senkit nem ért meglepetésként a Hyundai ix20-as kis buszlimuzin érkezése, hiszen amikor a Kia Venga gyártását elhalasztották, arra hivatkoztak: nem épült még fel a csehországi Hyundai-gyár, amelyben majd az autót készítik.
Idő közben lecsengett a Venga piaci bevezetése körüli felhajtás, így elindulhatott a Hyundai testvér gyártása is. Mivel igen szoros a rokonság a két típus között, néhány ponton még felfedezhetők a Kovács Miklós által megrajzolt vonalak. A Hyundai formatervezői az A-oszlop előtti rész és a hátfal átalakításával illesztették a márka kínálatába a kiskategóriás egyterűt, továbbá a műszerfal felső részét, a kormánykereket és az ajtókárpitokat is a saját képükre formálták. A váltó előtti rekesz, ahol az alapáron adott CD-s rádió AUX- és USB-bemenetét is találjuk, például egyforma a Kia Vengában és a Hyundai ix20-asban. Utóbbinál azonban a külsőhöz illeszkedve dinamikusabbak a vonalak.
Ezüstszínűre fényezett műanyag betét palástolja egészen jól, hogy itt egy alapjában olcsó autóban ülünk, de a műszeregységen azért van még mit javítani. A két szélső óra – sebesség- és fordulatszámmérő – burkolata lapos szögben álló, átlátszó műanyag, amely a vezető felől nézve gyakran tükröződik. A megvilágításon is lehetne finomítani. Nem a kék színnel van baj, hanem azzal, hogy a tompított felkapcsolásakor csökken a fényerő, ahhoz, hogy nappal is leolvashatók legyenek az információk, a kormány mögött balra elhelyezett kapcsolóval fel kell tekerni a megvilágítást. Sötétben autózva ez már bántóan erős műszerfal-világítást jelent, ezért tompítani kell a fényerőt. Ez azonban csak bosszantó apróságnak tűnik, hiszen egyébként nem lehet belekötni az autóba.
Az egész a beszállással kezdődik, a magas építés miatt egyszerűen be- és nem leülünk, az ülések kényelmesek, pillanatok alatt beállítható az ideális vezetési pozíció. Sok a hely, még nagyra nőtt emberek is kényelmesen elférnek a második sorban, akár egy hasonlóan termetes sofőr mögött is. A helyet egyébként nem a csomagtértől vették el, a 440 literes üreg kellően hosszú, széles és magas ahhoz, hogy ne kelljen sakkozni a használatához. A padlója alatt szükségpótkereket találunk, amelynek tetején egy vízhatlan fiókos műanyag tálca utazik. Mivel ez a legolcsóbb, az általunk próbált 1,4 literes benzinmotor várhatóan igen népszerű lesz.
Nem is nagyon lehet belekötni, csendesen, kulturáltan végzi a dolgát, s a fogyasztása is elfogadható. Alapmotorról van szó, mely megfelelő dinamizmussal mozgatja a karosszériát, városban és országúton jól lehet vele haladni, igaz, utóbbi esetben az előzéseket már meg kell fontolni. Visszakapcsoláskor a rövid áttételezés miatt hamar leforognak a fokozatok, de pörgetve sem jön meg igazán az ereje. Gyakori autópályázásra sem ajánlott, mert 120 km/órás sebesség felett a motor már hangos, egyébként nem vészes a menet-, motor- és gördülési zaj.
Olcsó, de nem kicsinyes az alapmodell
A vezethetőség is rendben van, hozza az elsősorban családi használatra szánt autótól elvárt szintet az ix20-as. Könnyen működnek a kezelőszervek, a váltókar akadozása is elkerülhető, ha egy kicsit megfontoltabban mozgatja az ember a kart. A kis ablakok okozta problémára a középső szinten feláras tolatóradar (65 000 Ft), a Style esetén szériában a tükörbe épített kamera jelenthet gyógyírt. A felszereltség egyébként jónak mondható, hat légzsákot, légkondicionálót, fedélzeti számítógépet találunk minden példányban, s az alapváltozat (Life, 125 000 Ft) kivételével széria az elektronikus menetstabilizáló. Ezt leszámítva még a pótkerék hiánya említhető az alapváltozat hátrányaként. Az egyes felszereltségi szintek félmilliós ugrásokkal követik egymást, tehát nem árt alaposan átgondolni, miről tudunk vagy éppen nem akarunk lemondani.
A Hyundai öt év garanciával gondoskodik arról, hogy a vásárlók tartós kapcsolatba kerüljenek az ix20-assal, amelyre nem igazán lehet ráunni. Könnyen kezelhető és használható, ráadásul nem is kell egy vagyont fizetni érte. Igaz, az alapmotorral néha kompromisszumokat kell kötni.
TETSZETT
tágas utas- és csomagtér
komfortos rugózás
jó ár/érték arány
könnyű kezelhetőség
NEM TETSZETT
lomha motor
autópályán ébredő hangok
tükröződés a műszereknél
ÖSSZEGZÉS
Praktikus autó, jó áron, de az alapmotorral inkább városi és országúti használatra ajánlott, időnként persze bevállalható vele némi autópályázás is.
HYUNDAI ix20 1.4
Összlökettérfogat: 1396 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 66 kW (90 LE) 6000/min
Max. forgatónyomaték: 137 Nm 5000/min
Hossz./szél./mag.: 4100/1765/1600 mm
Tengelytáv: 2615 mm
Fordulókör: 10,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1178/532 kg
Csomagtér: 440-1486 l
Üzemanyagtank: 48 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 12,8 s
Maximális sebesség: 168 km/h
Fogyasztás város/országút: 7,2/5,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: 140 g/km
A modell alapára: 3 499 000 Ft
A tesztelt modell ára: 3 499 000 Ft