Messze még a búcsú a retrós Fiat 500-astól, hiszen annak ellenére, hogy 2020-ban debütált az új generáció, a 2007 óta kapható aktuális modell sem vonul nyugdíjba. A bölcs döntést az indokolta, hogy a kizárólag tisztán elektromos hajtáslánccal választható újdonság magas ára miatt egyelőre nem számíthat akkora érdeklődésre, mint töretlen népszerűségű elődje.
Hogy biztosítsák a városi mini jövőjét, a 0,9 literes, kéthengeres turbós benzines motor után az 1,2-es, négyhengeres szívómotort is megszüntették, helyére a szintén szívó, azonban már csak 1,0 literes, háromhengeres blokkot építettek be, melyet 12 voltos lágyhibrid rendszerrel egészítették ki. A konstrukció legfontosabb eleme egy 3,6 kW-os önindító generátoregység, amely szíjjal kapcsolódik a főtengelyhez, és egy 11 Ah-s akkumulátor segítségével besegít a hajtásba. Utóbbi a gördülési és fékezési energiát hasznosítja, ezt a folyamatot az új, digitális kijelzőn nyomon követhetjük.
A Fiat logó hátterével díszített, modern műszeregységből azt is megtudhatjuk, mikor érdemes üresbe kapcsolnunk, hogy a lámpához gurulásnál 30 km/órás tempó alatt vitorlázó üzemben működjön, vagyis a start/stop rendszer segítségével leálljon a benzinmotor. Ezt a folyamatot a kuplung kinyomásával bármikor megszakíthatjuk, tehát nem okoz fennakadást a gördülékeny haladásban, és az elektromos támogatásnak hála maga az újraindulás is finoman, alig észrevehetően történik. Az új motorhoz hatfokozatú váltó is jár, a kézreálló karral kissé akadósan, de pontosan kapcsolható szerkezet hosszú áttételezése jót tesz a fogyasztásnak, viszont árt a gyorsulásnak. Miközben az 1,2 literes, 69 lóerős motorral 12,9 másodpercig tartott a 0-ról 100 km/órára gyorsulás, az 1,0 literes, 70 lóerőssel már 13,8 másodpercet vesz igénybe, sőt, miközben az előbbi 102 Nm nyomatékát 3000-es fordulaton adta le, az újat 3500-ig kell pörgetni, hogy 92 Nm-t préseljen ki magából.
Ez persze nem sok vizet zavar a mindennapi használatban, a pörgetést nem is elviselő, inkább elváró blokk egy átlagos városi etapon életvidáman mozgatja az egy tonnánál alig nehezebb apróságot. Még a hatékonyan tompított, de közepes fordulatszám-tartományban már jól hallható, jellegzetes hangja is kifejezetten illik a karakteréhez. Visszafogott ereje országúton és autópályán jelent hátrányt, ahol képességei határát feszegeti, ráadásul a fogyasztása is drámaian megnő, a 90 km/óránál mutatott 4,5-ről 130 km/óránál 8,0 literre ugrik a pillanatnyi átlag. Feltéve, hogy egyáltalán sikerül felgyorsulni ekkora tempóra, amire emelkedőn kicsi az esély. Az 5,3 literes WLTP-értéket ugyan nem teljesítette, de az 5,9 literes téli tesztfogyasztás is elfogadható. Aki szimpatizál vele, a kisebb ergonómiai bakik ellenére is szeretni fogja a könnyen kezelhető és szűkös utastere mellett is komfortos 500-ast.
TETSZETT
• külső-belső formaterv
• könnyű kezelhetőség
• lágyhibrid technológia
NEM TETSZETT
• korlátozott helykínálat
• ergonómiai bakik
ÖSSZEGZÉS
Még mindig a piac egyik legbájosabb autója az 500-as. Formaterve semmit sem öregedett, a lemezek alatt pedig épp csak annyira újult meg, hogy még néhány évig piacon maradhasson a megfizethető árú, mégis szerethető kisautót keresők kedvéért, akik kisebb hiányosságaival együtt is biztosan örömüket lelik majd benne.
Fiat 500 Hybrid 1.0 BSG
Összlökettérfogat: 999 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12
Max. teljesítmény: 51 kW (70 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 92 Nm 3500/perc
Hossz./szél./mag.: 3571/1627/1488 mm
Tengelytáv: 2300 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1413/1407 mm
Fordulókör: 9,3 m
Saját tömeg/teherbírás: 1055/305 kg
Csomagtér: 185-550 l
Üzemanyagtank: 35 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 13,8 s
Max. sebesség: 167 km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 5,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,9 l/100 km
CO2-kibocsátás (WLTP): 120 g/km
A modell alapára: 4 251 000 Ft