Hasznos lenne egy fizikai gomb a sávtartó elektronika számára. Fotó: Hilbert Péter

Követve a vérvonalat, két felmenővel is büszkélkedhet az Arteon. Bár elsősorban a CC utódja, a Phaeton helyét is betölti a kínálatban. Megkapó formaterve első ránézésre tisztázza, hogy a Volkswagen csúcsmodelljét látjuk.

Előre-hátra valódi keret nélküli ablakok kerültek

Nem vitás, hogy a dizájn leglátványosabb része a lámpákat a hűtőráccsal egybeolvasztó orr, amely laposnak és szélesnek mutatja az autót, nem mintha a németek spóroltak volna a centikkel. Bár a hátulja már kevésbé fantáziadús, a 2008-ban még Passat CC néven debütált középkategóriás négyajtós kupé hagyományait folytató forma legjobban sikerült része maga a karosszéria kialakítása. A legtöbb lapostetejű limuzin ugyanis szűkös, ami főként a hátsó fejtéren észrevehető. Ez a probléma a frissítés után simán CC néven forgalmazott elődöt is érintette, az Arteonban azonban 180 centis magasságig nem kell behúzott nyakkal ülni. A lábtér nagyautós, a helykínálat elöl-hátul bőséges. Eltalált arányai jól leplezik, hogy a magasra húzott oldalfal segít kupésnak látni a sziluettjét, amire az optikailag egy egységet képező oldalüvegek is rájátszanak.

843 280 Ft az Arteon felára az azonos hajtásláncú Passattal szemben

Hogy minél kevesebb oszlop rondítson bele a képbe, megtartották a keret nélküli ablakokat, s mivel a hátsó kis üveget is leválasztották az ajtóról, még stílusosabb lett a végeredmény. Az első ablak sarkából az ajtóra erősített tükröt is az elegáns megoldások közé sorolják a formatervezők, ennél azonban jelentősebb különbség, hogy négy- helyett ötajtós karosszériát terveztek, ami egy csapásra megoldotta a csomagtartó kérdését. A műszaki alapokat adó Passaténál 23 literrel kisebb raktérbe hatalmas nyíláson át pakolhatunk be akár olyan nagy tárgyakat is, melyeket képtelenség lenne a limuzin kialakítás miatt bepasszírozni. Ehhez a kinézethez nem illett a hátsó ablaktörlő, csak a légáramlás segít lefújni a vízcseppeket a hátsó üvegről. Ezt a folyamatot már egy keret nélküli visszapillantóból követhetjük.

Hárman is elférnek, átlagos magasságig megfelelő a fejtér, a lábtér pedig bőséges

Alacsony építése a ki-beszállásnál észrevehető, a kormány mögött ülve azonban nem érezzük magunkat elveszve, viszonylag nagyok az üvegfelületek, a vékony oszlopok és a kis műszerfal miatt a kilátás és a sebességérzet is jó. A belső kialakítás és az anyagminőség a prémiumszint felé kacsingató Passatéra rímel, tehát mindenben megfelel az elvárásoknak. A márkavédjegynek is mondható ergonómiát olyan apróságok törik meg, mint a könyöklőként korlátozottan használható ajtó és az indukciós telefontöltőhöz közel beépített USB-csatlakozó, ami lehetetlenné teszi nagyobb méretű telefonok töltését. Különben sok a rekesz és a fedeles tárolóhely. Utazóautóként nem vitték túlzásba a sportosságot, még az R-Line csomag sem árt az Arteonnak, a sportkormány, az Alcantara sportülések és a vékony légterelő is hozzátesznek az összképhez. Méretei és tömege ellenére is légies a mozgása, könnyen, precízen kezelhető, a kényelemre hangolt futómű stabilan fekszik az úton, csak durvább úthibákon érezzük rázósnak a felfüggesztést.

Motorosan nyílik és csukódik a fedél, a pakolást akasztók segítik

2,0 literes dízelmotorja 150 lóerővel is jó választás hosszú távú utazásra, négy személlyel és csomagokkal együtt is kifogástalan a dinamizmusa, belülről csendes, mint egy új benzines, feltűnés nélkül dolgozik a 7 fokozatú DSG-váltó, a fogyasztás pedig továbbra is erős érv a gázolaj mellett. Országúton 5,2 literrel is eljárt, a tesztprogram végére sem ment 5,8 liter fölé. Félig önvezető rendszere a jobbak közé tartozik, esőben, ködben is megbízhatóan tartja a sebességet, a távolságot és a sávot. Dugóban araszoláshoz is használható, de autópályán az igazi. Akkor is hasznos extra, ha – hivatalosan – nem engedhetjük el a kormányt, mert segíthet, ha valami eltereli a figyelmünket. Érdemes megrendelni a feláras nagylátószögű tolatókamerát a virtuális felülnézeti képpel, mert 146 050 Ft-os felára az első megúszott parkolási sérülésnél megtérül.

R-Line csomagban vékony légterelő kerül a hátsó „kacsafarokra”

Tetszett
• praktikus karosszéria
• takarékos hajtáslánc
• vezetőtámogató extrák

Nem tetszett
• nagy fordulókör

Összegzés
Elődje minden hiányosságát pótolja az Arteon. Egy szép formába csomagolt, praktikus autót kapunk a legmodernebb biztonsági és kényelmi extrákkal, a mai technikai színvonalon fejlett, félig önvezető rendszerrel, valamint egy kifinomult és takarékos dízel-automata hajtáslánccal, közel prémiumáron.

Volkswagen Arteon 2.0 TDI DSG
Összlökettérfogat: 1968 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 110 kW (150 LE) 3500-4000/perc
Max. forgatónyomaték: 340 Nm 1750-3000/perc
Hossz./szél./mag.: 4862/1871/1450 mm
Tengelytáv: 2837 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1587/1577 mm
Fordulókör: 11,9 m
Saját tömeg/teherbírás: 1643/527 kg
Csomagtér: 563 l
Üzemanyagtank: 66 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,1 s
Max. sebesség: 220 km/h
Város/országút/vegyes: 5,1/3,7/4,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: 110 g/km
A modell alapára: 9 803 040 Ft (1.5 TSI, 150 LE)
A tesztelt verzió ára: 10 648 060 Ft