A Citroën nagyon érzi az egyterűépítés csínját-bínját, amit jól mutat az eredeti Xsara Picasso, majd az utód C4 (Grand) Picasso, valamint a kiskategóriás C3 Picasso sikere. Úgy tűnik, a vevőket még a futurisztikusan bevállalós formaterv sem riasztja el, sőt: 2013. júniusi bevezetése óta az aktuális, „robotzsarus” arcú C4 (Grand) Picassóból 125 ezer darabot értékesítettek az európai piacon, s az idei első félévben a legnépszerűbb kompakt egyterűnek bizonyult kontinensünkön. Ezen felbuzdulva pedig a franciák a vadonatúj C4 Cactusszal megint odaszúrnak egyet az ellenfeleknek!

Ízlésesen modern a vezetőhely. Az utasoldali légzsákot a tetőbe építették Ízlésesen modern a vezetőhely. Az utasoldali légzsákot a tetőbe építették

Beskatulyázni sem könnyű a Cactust

Ezúttal a crossover szegmenst, nevezetesen a Nissan Juke-ot, az Opel Mokkát, a Renault Capturt, illetve a konszerntestvér Peugeot 2008-ast és társait veszik célba. „Hivatalból” legalábbis, merthogy a Citroënhez felárért sincs négykerékhajtás, de még csak a hasmagasságát sem emelték meg. A franciák azt tették, amihez a legjobban értenek, és a jól bevált, egyterűsre felfújt gombóc receptjét szabadidő-autós stílusjegyekkel fűszerezték. A végeredmény meggyőző, a Cactus robusztusnak, amolyan igazi nagyvárosi „ketrecharcosnak” látszik! A hatásért mindenekelőtt a kocsi franciásan különc egyéniségét biztosító Airbump karosszériabetétek felelnek: a rugalmas poliuretán felület alatt levegőkapszulákat alakítottak ki, melyek ideális esetben védelmet nyújtanak a kisebb sérülésekkel szemben. Persze ezt nem akartuk élesben tesztelni, úgyhogy hasznosságát az idő, illetve a leendő tulajdonosok döntik majd el. Mi egy bevásárlókocsival kísérleteztünk, aminek az eleje pont a védőzónába futna bele – az első ajtóknál az éleknek sem esik baja véletlen rányitáskor, a hátsók viszont nincsenek biztonságban. Egyébként az Airbump elemek fekete, szürke, bézs vagy csokoládébarna színben kérhetők, így harmonizálnak vagy éppen látványos kontrasztot képeznek a karosszéria fényezésével. Ehhez adjuk hozzá a szokatlan elrendezésű lámpákat, s letisztultan egyszerű formavilága dacára a Citroën akkora feltűnést kelt, mintha egy tanulmányautóval közlekednénk az utcán – és tényleg, hiszen a 2013-as Frankfurti Autószalonon leleplezett koncepcióhoz képest alig változott.

Íme a kényelmes kanapéülés. Középről könyöklő hajtható le Íme a kényelmes kanapéülés. Középről könyöklő hajtható le

Felépítésén kívül a Cactust azért is nehéz kategorizálni, mert a C4-es megjelölés ellenére a C3-as kisautó módosított padlólemezére épül. Szélessége és magassága utóbbihoz, tengelytávja viszont a kompaktéhoz áll közelebb. Így aztán a fedélzeten négy átlagos termetű felnőtt és csomagjaik kényelmesen elférnek. A csúcsfelszereltségű autóban stílusosan berendezett utastér fogad: szép részlet és külön figyelmet érdemel, hogy a kesztyűtartó fedele a luxusmárkák kézitáskáit idézi, az ajtóbehúzók pedig táskafülekre emlékeztetnek. Szintén hangulatos a robotizált sebességváltó esetén járó kanapéülés, noha gyakorlati haszna nincs, mert elöl így is, úgy is csak két személy utazhat, az ülőlap bakhátas kiképzése miatt pedig aludni sem kellemes itt. Az ülések viszont süppedősen puhák és kényelmesek, ám az ideális vezetési pozíció kialakítása kicsit tovább tart a kelleténél, mert a multifunkciós kormány tengelyirányban nem, csak magasságban állítható. Mögötte pedig a műszeregység helyett egy képernyőt találunk (á la BMW i3), ami a leglényegesebb információkra szorítkozik – azért a fordulatszámmérő még ráférhetett volna. A kezelési koncepció a legutóbbi Peugeot–Citroën modellekből ismerős, a középkonzol 7 colos, színes érintőképernyőjén keresztül vezérelhetjük a klímát, az audio- és multimédiás rendszert, valamint az opciós navigációt. Ezen jelenik meg a tolatókamera képe is, de 320 000 forintért a Cactus akár önmagát is képes bekormányozni a parkolóhelyre.

Hátul is jól elférni, az ablakokat viszont csak kibillenteni lehet Hátul is jól elférni, az ablakokat viszont csak kibillenteni lehet

A remek dízelmotort elnyomja a buta váltó

Szép dolog a tömegcsökkentés és figyelemre méltó a dízelmotoros tesztkocsi 1,1 tonnás önsúlya, de a franciák helyenként elvetették a sulykot: az még hagyján, hogy az első elektromos ablakemelőknél nincs automata fel-le funkció, de a hátsó ablakok csak kibillenthetők, a panoráma-üvegtetőnek nincs árnyékolója (kíváncsi lennék, a nyári kánikulában mit ér a hő-, fény- és UV-védelem), a hátsó ülőlap pedig csak egyben dönthető.

A csomagokat jókora küszöbön kell átemelni. A támla csak egyben dönthető, és sajnos lépcső is keletkezik a padlóban A csomagokat jókora küszöbön kell átemelni. A támla csak egyben dönthető, és sajnos lépcső is keletkezik a padlóban

Ugyanakkor a könnyű autót fürgén mozgatja az 1,6 literes, 92 lóerős e-HDi gázolajos. Rugalmassága, csendes és kulturált járása miatt ugyancsak szeretjük ezt a négyhengerest, s remek partnernek is tartanám a Cactushoz…, de kizárólag a hatfokozatú robotváltóval kínálják – manuális váltó a benzinesekhez és a 100 lovas BlueHDi-hez van. Akármennyit is fejlesztettek ezen a mérnökök, a hosszú kapcsolási időkkel még mindig bólogatóssá és hullámzóvá teszi a vezetést. Csak azoknak tudom ajánlani, akiket mindez nem zavar és élből utálják a sebességváltás, illetve a kuplungolás terhét. Pedig a Cactus amúgy egyszerűen és természetes módon vezethető autó. Kormányzása könnyű, a fékerő jól adagolható, és a futómű is kellemes hangolású, szépen lépi át a kisebb úthibákat – kanyarban viszont az egyszerű, csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztés hajlamos elpattogni a keresztbordákról. A start-stop rendszer jóvoltából városi forgalomban eljárhatunk 4,0-4,5 literrel, míg autópályán 5,2 környékén eszik. Mindent összevetve a 4,8 literes tesztfogyasztást a nagy „hókuszpókusz” miatt tartom átlagosnak.

A C4-esnél 200 kg-mal könnyebb a Cactus – egészen komfortos és könnyen is vezethető A C4-esnél 200 kg-mal könnyebb a Cactus – egészen komfortos és könnyen is vezethető

TETSZETT
– extravagáns stílus
– látványos, ízléses belső
– térkihasználás
– kulturált és nyomatékos dízel

NEM TETSZETT
– ETG6 robotváltó
– franciás túlzások

ÖSSZEGZÉS
Az 1,2-es, benzines alapmotorral (82 LE) jó vételnek tűnik a 4,2 millió forinttól induló Citroën, de ebben még nincs klíma. A dízelmotor viszont felhajtja az árat, a tesztelt 92 lóerős, robotváltós Cactus már alaphangon 5,4 millióba, Shine Edition csúcsfelszereltséggel pedig 6 180 000 forintba kerül.

Citroën C4 Cactus 1.6 e-HDi 92 ETG6
Összlökettérfogat: 1560 cm3
Hengerek/szelepek: S4/8 turbódízel
Max. teljesítmény: 68 kW (92 LE) 4000/perc
Max. nyomaték: 230 Nm 1750/perc

Hossz./szél./mag.: 4157/1729/1530 mm
Tengelytáv: 2595 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1479/1480 mm
Fordulókör: 11,2 m
Tömeg/teherbírás: 1130/475 kg
Csomagtér: 348/1170 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,4 s
Max. sebesség: 182 km/h
Város/országút/vegyes: 3,9 /3,5/3,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 4,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: 94 g/km
A modell alapára: 4 190 000 Ft (1.2 82 Live)
A tesztelt modell ára: 5 400 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!