Ha valaki új Swiftet szeretne vásárolni, merőben új helyzettel találkozik. Eltűntek az olcsó, „fapados” felszereltségű modellek, s helyettük hárommillió forint feletti indulóárral rendelkező, igen gazdag ellátmánnyal érkező autókat kínál a Suzuki. Így bármennyire is hasonlít elődjére az új Swift, mintha teljesen más célközönségnek szólna. Hogy a Suzuki jól döntött-e, amikor ezt a politikát választotta, az csak idővel derülhet ki, mindenesetre elsőre nem tűnik igazán logikus lépésnek…
Pedig a magas indulóár részben indokolt, hiszen a konkurensek azonos motorizáltság és felszereltség esetén (klíma, hat légzsák, ESP) még drágábbak, tehát a Suzuki az ár/érték arányban végül is jól áll. Ha azonban házon belül nézünk szét, akkor azért az megdöbbentő, hogy a legolcsóbb új Swift 3 157 000 Ft-ot kóstál, míg a jóval nagyobb és komolyabb, 1,5 literes motorral ellátott SX4-es 3 093 000 Ft-ért vihető haza (a Swift mentségére legyen mondva, hogy gazdagabban felszerelt). Ha pedig valaki egy ilyen látványos optikai tuningot szeretne a kis Suzukira, mint a tesztautóé, akkor mélyen a zsebébe kell nyúlnia, hiszen az első spoiler (52 240 Ft), a küszöbspoiler (52 605 Ft), a hátsó spoiler (51 580 Ft) és a tetőspoiler (41 068 Ft) sem olcsó, nem is beszélve a könnyűfém keréktárcsákról (37 714 Ft/db).
Alapból 94 lóerős erőforrás jár a Swifthez
A gyári tartozékkatalógusból külön-külön is elérhető elemekkel az újdonságot akár a korábbi Swift Sporttal is összetéveszthetnénk, pedig erő dolgában közel sem áll olyan jól. A változó szelepvezérlésű, 1,2 literes benzinmotorra azonban egy rossz szót sem szólhatunk. 94 lóerőjével nyilván nem lesz a belső sáv bajnoka, de a szerény tömeg és a rövid áttételezésű ötfokozatú váltó miatt erőlködés nélkül tarthatjuk a forgalom ritmusát.
A motor tényleg jó, ám az igazi meglepetést az okozta, hogy a vezető egy egészen rövid úton és határozottan járó kart foghat, illetve egy roppant közvetlen volánt tekerhet. Ráadásul a korábbinál szélesebb nyomtáv miatt (elöl +15, hátul +20 mm) feltűnően jól fogja az utat a Swift, tempós kanyarvételkor is fegyelmezetten, semlegesen viselkedik, pedig az elődnél egy hajszálnyival finomabban rugózik. A kényelemre hangolt futómű mellett az autó zajszigetelése sem emlékeztet az elődre. 2000-es fordulatig a Swift olyan, mint egy süketszoba, s ha jobban hajszoljuk a kis motort, akkor sem no számottevően a zaj, még állandó 130 km/órás tempónál sem.
Noha az új Swift tengelytávolsága 50 mm-rel, a teljes hossza pedig 90 mm-rel nőtt, ebből az utasok nem sokat éreznek. Az első sorban eddig is szinte kifogástalan volt a helykínálat, a hátul ülők azonban nem dőzsölhetnek, mert a fejtér és a lábaknak jutó hely is alulról súrolja a kategória átlagát. Mivel háromajtós modellről van szó, nem lehet szó nélkül elmenni a hátsó sorba való bejutás mellett, hiszen az ülés háttámlájának állítókarjával kell előrebillenteni az ülést. Sokkal egyszerűbb lenne, ha a támla felső részén lenne egy külön kar… Ennél azonban hervasztóbb, hogy a magas peremen át rakodható csomagtér csupán 211 literes, ami a mai, 4,0 méter hosszú kisautók mezőnyében már nem ad okot túl sok büszkeségre.
Több tekintetben is előnyére változott
Szerencsére a „mi autónknak” akad néhány olyan tulajdonsága, amelyek jóvoltából nincs lemaradásban a vetélytársakhoz viszonyítva. Sőt! Az első ülések például különösen kényelmesek, remekül tartják a combokat, s igen jó oldaltartással rendelkeznek. Aztán ott van a műszerfal és a középkonzol, melyek megmaradtak ugyanolyan könnyen leolvashatónak, egyszerűen kezelhetőnek, csakhogy közben lényegesen igényesebbek lettek, miközben a felhasznált anyagok minőségét tekintve is előrelépés történt.
Nem kérdés, kifinomultabb és vonzóbb autó lett a Swift, amely semmilyen részletét illetően sem olcsó hatást keltő autó. Az már egyéni preferencia dolga, hogy a vevőjelölt a Suzuki kiváló vezethetőségét többre értékeli-e egy konkurens modell néhány literrel nagyobb csomagtartójánál vagy tágasabb utastérénél.
TETSZETT
precíz kormányzás
összeszerelési minőség
kiváló úttartás
NEM TETSZETT
szűkös csomagtér
helykínálat
beszállás hátra
ÖSSZEGZÉS
A borsos ár miatt nem az év vétele a sportcsomagos Swift, ugyanakkor a vezethetőség tekintetében az új modell bármelyik, sokkal nagyobb presztízzsel rendelkező kisautóval felveszi a versenyt. Bár a típus hossza nőtt, továbbra sem tágas.
SUZUKI SWIFT 1.2 GLX
Összlökettérfogat: 1242 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 69 kW (94 LE) 6000/min
Max. nyomaték: 118 Nm 4800/min
Hossz./szél./mag.: 3850/1695/1510 mm
Tengelytáv: 2430 mm
Saját tömeg/teherbírás: 1005/475 kg
Csomagtér: 211-892 l
Üzemanyagtank: 42 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 12,3 s
Maximális sebesség: 165 km/h
Fogyasztás város/országút: 6,1/4,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 116 g/km
Alapár (Swift 1.2 GC, 94 LE): 3 157 000 Ft
A tesztelt modell ára: 3 582 000 Ft