Arra jöttem rá, hogy a Mazda3 MPS és a Superman sokban hasonlít egymásra. Adott ugyebár Clark Kent, egy szemüveges gyíkarc, akit egy sötét sikátor mélyén bárki lecsapna egyetlen ütéssel. Csakhogy ez csupán megtévesztő álca: ennek a Clark gyereknek ugyanis szuperképességek vannak a birtokában! Ha a szükség úgy hozza, a gonosz erők legrettegettebb ellenségévé változik – Superman nevét még a sötét nagyúr, Darth Vader is csak suttogva merné a maszkjára venni!
Pontosan ilyen a Mazda3 MPS. A szolidan sportos lökhárítók, illetve tetőspoiler, a 18 colos könnyűfém felnik, vagy az öblös kipufogócső alapján kevesen mondanák meg, hogy micsoda erő szunnyad a gépháztető alatt. A piros cérnával varrott bőrkormányt, sebességváltó-szoknyát és kézifékkar-markolatot, továbbá az alumínium pedálsort és a sportüléseket leszámítva belül is pont olyan, mint bármelyik 3-as.
A volán mögé simán odaképzelhetjük a szemüveges Clark Kentet, amint Lois Lane-nel az oldalán a kicsi Supermant szuperiskolába viszik kora reggel. Útközben beugorhatnak a Denevérember meg a Pókember lurkójáért, hiszen három gyerek kényelmesen elfér hátul, a 290 literes csomagtartó pedig gond nélkül elnyeli az iskolatáskát és a tornazsákot. Feltűnés nélkül vegyül el a forgalomban, akár kevés fokozatváltással, lustán is vezethető az autó, s a kíméletes bánásmódot normális (amennyiben a 10,9 l/100 km annak tekinthető) fogyasztással jutalmazza. Rossz minőségű úton még az utasok fogtöméseit sem rázza ki a Mazda – nem mondom, hogy kényelmes, de a rugózási komfort az elviselhetőség határán belül marad. A laikusok számára az MPS nem más, mint egy közönséges kompakt családi autó, melyet a legtöbben egyetlen laza gázfröccsel utasítanak maguk mögé. Orbitális tévedés!
Robbanásveszély!
A Mazda3 MPS ugyanis változtatás nélkül kapta meg a 6-os MPS ultrakorszerű (változó szelepvezérlés, közvetlen benzinbefecskendezés) 2,3 literes turbómotorját. Egyetlen árva lovat sem eresztettek szélnek a 260 tüzes paripát számláló ménesből, és a 380 Nm-es forgatónyomatékot sem tompították! A hajtásláncot tekintve az egyetlen különbség, hogy ennek nem mind a négy kerekére, hanem csupán az elsőkre zúdul rá ez a brutális teljesítmény.
Őszintén szólva kegyetlenül megemlegeti, aki ujjat húz az MPS-sel! Egyszer például hosszú kamionsort előztem 140-es tempóval a pályán, amikor egy „tudatlan limuzinsofőr” már kilométerekről bőszen villogni kezdett. Nem nagyon volt hova mennem, de nem volt szándékomban sietni sem. A kolléga hamar beért, idegesen ide-oda rángatta az autóját, s közben csúnya dolgokat mutogatott. Ahogy akarod – gondoltam, majd a szórakozás kedvéért padlóig tapostam a gázpedált. A lesajnált kis Mazda hirtelen megugrott és őrült vágtába kezdett. Egy pillanatra még láttam a visszapillantó tükörben, ahogy emberünknek leesik az álla – szerintem még most is azt keresi valahol…
Ja, az idézett esetnél elfelejtettem visszakapcsolni hatodikból. Eszméletlenül robbanékony a kocsi! Gyári adatok szerint a 80-120 km/órás sprinten (5,0 s) úgy veri meg a BMW M3-ast vagy az 550i-t, hogy azok negyedik, míg az MPS eggyel magasabb fokozatban gyorsít – azért ez durva! Szinte hihetetlen, de még 200 felett is betyárosan húz a kocsi, erőlködés nélkül futja meg a 250 km/órás csúcssebességét.
Ráadásul nemcsak autópályán nagy király a gép, hanem szerpentinen is brillírozik. Jó minőségű, száraz aszfalton kiválóan tapadnak a 18 colos kerekek, élesebb fordulókban pedig korlátozott zárású differenciál csökkenti az alulkormányzottsági hajlamot. Ezenkívül az első két sebességi fokozatban a turbónyomás és a fojtószelep vezérlésével a motorelektronika folyamatosan szabályozza a forgatónyomatékot, s kanyarban a kormányelfordítás szögét is számításba veszi – a megoldás egyébként ugyancsak segíti az állórajtot. Persze, kikapcsolt menetstabilizáló mellett még így is ajánlatos óvatosan bánni a gázpedállal, máskülönben könnyedén elveszíthetjük a talajt a lábunk alól. Vizes vagy csúszós útfelületen fokozottan érvényes mindez!
A közvetlen áttételezésű kormánnyal pontosan irányítható a Mazda, s megfelelő mennyiségű visszajelzést kapunk az útról. A vártnál kevesebb a hajtási befolyás is, de erőteljes gyorsításkor azért keményen kell markolni a volánt. A fékrendszert természetesen a bődületes teljesítményhez méretezték, így az kíméletlenül lassítja az autót, s a fáradékonyságot nem ismeri. Sportos vezetéssel azonban hamar kiürül az 55 literes üzemanyagtank, s a felejthetetlen pillanatokért cserében 98-as naftával kell fizetni.
Teljesítményadó
A 3 MPS szuperhatalmát 8 079 900 forintért bárki birtokba veheti. Nem kevés pénz, de ekkora teljesítményt, illetve vezetési élményt sokkal drágábban osztogatnak ebben a kategóriában – és akkor a Mazda hiánytalan felszereltségéről még nem is beszéltünk. Még valami: Superman soha nem élt vissza az erejével, lehetőleg az MPS-tulajdonosok se tegyék ezt…