Igaz, a Volkswagen Passat hatodik nemzedéke még csupán életciklusa delelőjén jár, nem tűnik már éppen üdének és fiatalnak. Ráadásul időközben a vetélytársak belehúztak rendesen: egészen pofásra sikeredett az új Ford Mondeo, hamarosan érkezik az Opel Vectra utódja Insignia néven, a franciák pedig összekapták magukat, s egy ígéretes Citroen C5-öst küldtek a csatamezőre. Érzésem szerint ilyen erős mezőnyben a Passatnak kevés lesz a ráncfelvarrás, hogy lépést tartson ifjú kihívóival. Valószínűleg így gondolhatták Wolfsburgban is, mert tűzoltás gyanánt piacra dobták a Passat harmadik és egyben legattraktívabb változatát.
A VW Comfort-Coupéjához egyértelműen a Mercedes-Benz CLS adta az ihletet, mégsem állítanám, hogy közvetlen ellenfelei egymásnak, hiszen a két német márka vásárlóközönsége több szempontból is eltér. Inkább azt mondanám, hogy a Volkswagen hozzávetőleg feleannyiért kínál hasonló karakterű járgányt, mint a Mercedes (CLS 280 – 15 100 000 Ft). Persze a Passat CC-nek nem is küldetése megszorongatni múzsáját, helyette a már említett riválisoknak kellene keresztbe tennie. Az már más kérdés, hogy a CC milyen hatással lesz a normál Passat eladásaira, de végső soron egyazon kasszába vándorol a vevők pénze. Egy szó, mint száz: a Volkswagen egy huszárvágással ledolgozta lépéshátrányát.
Egy ajtó mindegyik utasnak
A hosszabb (+34 mm), szélesebb (+35 mm) és laposabb (-55 mm) Passat CC-nek egyetlen karosszériaeleme sem egyezik az alaptípussal: mind a sportosságot, mind az eleganciát hatásosabban képviseli. Kupéságát pedig kecsesen ívelő tetővonal és keret nélküli ajtók hangsúlyozzák. Természetesen a hátsó nyílászáróknak köszönhetően kényelmesebb ki- és beszállni, mint egy hagyományos értelemben vett kupéba, de könnyen pórul járhat, aki rutinszerűen végzi a feladatot: a normál Passathoz képest jó hat centivel alacsonyabb az ajtónyílás. A fejet kéretik lehúzni! Mivel a hátsó utasok mélyebben ülnek, a lábtér valamivel tágasabbnak érződik. Érdekes azonban, hogy a gyári adatok szerint vállmagasságban a Passat CC hangyányival keskenyebb hátul. Persze itt csak két, jól formázott férőhelyet alakítottak ki, közöttük lehajtható könyöklővel, síalagúttal és pakolórekeszekkel. A magam 175 centijével engem a megkurtított fejtér sem zavart különösebben, colos Kálmán kollégánk búrája viszont a plafont verdeste. Négy utas poggyászát gond nélkül elnyeli a csomagtartó (-33 l), a pakolászás pedig a limuzinnál is pont ennyire körülményes.
A külsővel ellentétben a vezető környezete szinte teljesen megegyezik az alapmodellével. Némi figyelmesség azért tetten érhető a CC-ben: exkluzívabb a műszeregység (lila helyett fehér megvilágítással) és a légkondicionáló vezérlőpanelje, krómdíszt kaptak az ablakemelő kapcsolói, sportosabb a háromküllős kormány, s mintha az ülések is tetszetősebbek lennének. De könyörgöm, melyik ízlésficamos tervező erőlteti ezeket az olcsó fautánzatú berakásokat?
Lépések az automatizált jövő felé
Műszakilag teljesen azonos a kétféle Passat, ami esetünkben a kétezres, közös nyomócsöves befecskendezésű dízelmotort és a duplakuplungos automatikus váltót jelentette. Remek párosítás, valódi túrakupévá nemesíti az autót, a CC kényelmesen falja a kilométereket! Közben a négyhengeres kulturáltan végzi a dolgát, 140 lóerős teljesítménye tökéletesen elegendő a normális közlekedéshez, nyomatékossága pedig a kényelmes vezethetőséget és a lendületes előzéseket egyformán segíti. Ehhez jön még, hogy a DSG szinte észrevétlenül kapcsolgat, profi módon dolgozik a sofőr keze alá, akár uras, akár a sportos stílusban hajt. Akár a lengéscsillapítás is a pillanatnyi igényeknek megfelelően szabályozható (217200 Ft), lehet komfortosan lágy és sportosan feszes is a hangolás – noha ezzel együtt a kormány szervorásegítése is változik, kanyargós úton nem sokkal élvezetesebb a kocsi vezetése.
A Passat CC igazi ütőkártyája, hogy olyan technikai vívmányokat is kínál, amelyekkel a középkategóriában csak elvétve találkozni. Ilyen például a radaros sebesség- és követési távolságtartó automatika (265200 Ft). Kissé darabosan lassít ugyan, de akár állóra is fékezheti a kocsit. A forgalommal elindulni már nem tud, a sofőrnek kell gázt adnia és újra aktiválnia a rendszert. Ezenkívül a Passat CC képes „kiszúrni” a megfelelő parkolóhelyet, majd önmagától beállni oda (172800 Ft). Mind közül a legizgalmasabb azonban a sávtartó berendezés (117600 Ft): amennyiben irányjelzés nélkül közelítjük meg a burkolati jelet, finom ellenkormányzással visszatereli az autót a sávba. Gyors egymásutánban úgy négy-öt alkalommal hajlandó ezt megtenni, aztán sípoló hang kíséretében jelzi, hogy elege van. Autópályán még esőben is problémamentesen működött a szerkezet, városban viszont sok múlik a felfestés minőségén.
Azonos motor esetén a Passat limuzinnál messze látványosabb, de kevésbé praktikus CC nagyjából egymillióval kerül többe, indulóára 7 884 000 forint. Persze, ha az extralista szemezgetésekor elszalad a ló, még egy Golf értékét könnyedén az autóra költhetjük…